În opinia acestora, propunerile privind amnistierea capitalului au fost formulate în lipsa unor estimări credibile asupra proporţiilor capitalului ce se aşteaptă a fi legalizat. De asemenea, economiştii de la “Viitorul” susţin că procesul de legalizare a economiei neoficiale poate demara doar în condiţiile în care această rată nu depăşeşte 3% din valoarea capitalului, dar nu 5% cum propun autorităţile. “Există avantaje posibile, interese vizibile şi tot atâtea riscuri în implementarea acestei politici. Coordonarea şi implementarea politicii de amnistiere a capitalului ar aduce maxumum 500 mln. lei în buget, cu riscul de a legaliza şi capitalul unor grupuri criminale”, susţin experţii de la IDIS “Viitorul”.
Pe de altă parte aceştia menţionează că obligarea persoanelro fizice de a plăti 5% din valoarea bunurilor deţinute ar reprezenta, de fapt, “o penalizare a celor care au primit decizii raţionale, atunci când şi- au căutat de lucru în străinătate, păstrându-şi obligaţia morală de a-şi susţine familia”.
În ceea ce ptiveşte introducerea cotei „zero” la impozitul pe venit a persoanelor juridice, economiştii de la “Vitorul” consideră că această măsură va demotiva totalmente agenţii economici, care ar fi dispuşi să-şi amnistieze astăzi capitalul.
În legătură cu aceasta, experţii recomandă autorităţilor să-şi schimbe abordarea în relaţia lor cu businessul. “Punctul de vedere după care, astăzi, statul „merge în întâmpinarea businessului pentru ca mai târziu să aibă dreptul moral de a ridica de 3 ori amenzile şi să sporească represiunea contra businessului” este primitivă şi contraproductivă, şi ar putea să se încheie cu rezultate similare cu cele înregistrate în Federaţia Rusă, în 1993, atunci când procesul de „amnistie a capitalului” a servit drept pretext pentru a spori intervenţia statului în economie şi persecutarea subiecţilor economici”, se arată în studiul citat.
În opinia economiştilor de la IDIS “Viitorul”, politica de amnistiere fisclaă trebuie să fie completată de un pachet consistent de îmbunătăţiri a colectării impozitelor, eliminarea cazurilor de exceptare a plăţilor de impozite, eliminarea tratamentului preferenţial al unor categorii de business, creşterea capacităţii de identificare a economiei şi a comerţului nefiscalizat”.
Experţii independenţi de la IDIS Viitorul propun introducerea unei cote unice de impozitare pe venit a tuturor subiecţilor la nivelul de 12%, ca fiind cea mai optimă pentru Moldova.