Trimite e-mail | Printeaza
Politic
02.05.2007API şi CIJ: Posturile publice Moldova 1, Radio Moldova şi postul privat NIT îşi confirmă tendinţa de favorizare indirectă a partidului de guvernământ
Această concluzie se conţine în primul raport efectuat de către Asociaţia Presei Independente şi Centrul Independent de Jurnalism în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2007. Raportul conţine rezultatele primei etape de monitorizare (10 - 24 aprilie 2007) a modului în care este reflectată campania electorală pentru alegerile locale generale de către principalele posturi de radio/televiziune şi ziare din Republica Moldova.Potrivit autoriulor raportului, monitorizarea posturilor de radio şi TV în perioada 10 - 24 aprilie 2007 atestă două poziţii distincte în procesul de reflectare a campaniei electorale. Pe de o parte, posturile publice Moldova 1, Radio Moldova, precum şi postul privat cu acoperire naţională NIT îşi confirmă tendinţa manifestată în campania electorală precedentă de a favoriza indirect partidul de guvernământ şi de a evita atacurile asupra partidelor de opoziţie, ignorându-le. Spre aceeaşi politică editorială înclină şi fostul post municipal Antena C, în timp ce Euro TV manifestă o oarecare propensiune către pluralism.PRO TV şi TV 7 încearcă să se menţină pe linia unei reflectări echidistante, dar nuanţate a evenimentelor, ţinând să nu omită nici activitatea formaţiunilor de opoziţie. "Postul de radio "Vocea Basarabiei" se deosebeşte de aceste două posturi printr-un mesaj critic mai pronunţat la adresa PCRM, dar fără a ignora evenimentele care favorizează în mod obiectiv această formaţiune politică, iar Russkoe radio difuzează mai multe ştiri favorabile, decât defavorabile, partidului de guvernământ", susţin autorii raportului.Diferenţa de abordare între aceste două grupuri a putut fi observată în reflectarea iniţiativei prezidenţiale privind liberalizarea economiei. Spre deosebire de Moldova 1, Radio Moldova, NIT şi Antena C, la "Vocea Basarabiei", PRO TV şi TV 7 au răsunat şi opinii critice faţă de iniţiativa respectivă.Aceleaşi opţiuni editoriale - de la favorizarea deschisă a partidului de guvernământ şi ignorarea opoziţiei până la partizanatul evident în folosul unor partide de opoziţie, cu materiale de critică acerbă la adresa PCRM, le oferă şi presa scrisă. În perioada monitorizării, atât la radio şi TV, cât şi în presa scrisă materialele de educaţie electorală au prezentat o excepţie.De menţionat în contextul campaniei electorale acţiunile abuzive ale poliţiei în raport cu presa. După cazul cu arestarea jurnaliştilor PRO TV şi sechestrarea casetei video a reporterilor DTV (de la finele lunii martie) a urmat, la 22 aprilie 2007, reţinerea unui cetăţean-pensionar pentru faptul distribuirii ziarului "Democraţia".Proiectul este implementat în parteneriat cu Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. Perioada de monitorizare este 10 aprilie 2007 - 17 iunie 2007. Rezultatele vor fi făcute publice prin rapoarte bilunare, în prima lună a monitorizării, apoi săptămânale. De asemenea, rapoartele vor fi plasate pe pagina de internet dedicată alegerilor locale generale www.alegeri.md/2007 realizată în cadrul Coaliţiei 2007 de ADEPT.Proiectul este finanţat de către Fundaţia Eurasia, cu resursele Agenţiei Suedeze pentru Cooperare şi Dezvoltare Internaţională (Sida/Asdi) şi Agenţiei Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), Fondul Naţional pentru Democraţie, SUA şi Misiunea OSCE în Republica Moldova.
Comentarii (0)