Companiile alocă milioane de euro pentru a pătrunde şi a se menţine pe aceste pieţe, considerate a avea un potenţial uriaş de dezvoltare
După ce s-au impus pe piaţa locală, businessurile româneşti de succes ţintesc consolidarea poziţiei şi pe plan regional. În acest sens, investiţiile bugetate se cifrează la sume de ordinul milioanelor de euro. Bulgaria, Serbia, Ucraina sau Moldova sunt principalele atracţii pentru afaceriştii români, dar există şi intenţii de pătrundere în zone ceva mai îndepărtate, precum Grecia.
Piaţa occidentală a atras deja branduri recunoscute pe plan local, de notorietate fiind exemplul Rompetrol în Franţa şi Jolidon în Italia.
După ce piaţa românească de electronice şi electrocasnice a ajuns la stagnare, companiile din domeniu se reorientează către pieţele de profil din regiune. Excepţie face Flamingo, care deţine în prezent 27 de magazine în ţări precum Bulgaria, Croaţia, Olanda, Ungaria, Macedonia, Moldova, Serbia şi Muntenegru. "Referitor la afacerile Flamingo pe plan internaţional, în 2007 şi 2008 ne vom axa pe dezvoltarea grupului în România. Vom lua în discuţie şi afacerile pe plan internaţional, însă nu anul acesta", a declarat, pentru „Adevărul", Jiry Rizek, CEO Flamingo. De cealaltă parte, cel de-al treilea retailer în domeniu de pe piaţa românească, Domo, se extinde în ritm alert în oraşele de peste Dunăre. „În 2006, Domo s-a extins regional şi a deschis primele magazine în Bulgaria. Până în prezent, pe piaţa din Bulgaria există opt magazine Domo în oraşe importante, precum Sofia, Ruse, Varna, Plovdiv, Haskovo, Sliven, Sumen, Jambol, majoritatea spaţiilor fiind închiriate", au precizat reprezentanţii Domo. Potrivit acestora, ţinta pentru anul în curs este atingerea unui număr de 12 magazine în această zonă. „Următoarele deschideri vor fi la Vidin, Pleven, Burgas, Stara Zagora. Deşi lider pe această piaţă cu o cotă de 26%, Altex este doar un brand local care nu a trecut încă graniţa.
Mobexpert vizează Ucraina şi Moldova
Serbia şi Bulgaria sunt primele două ţări în care grupul Mobexpert a ales să se dezvolte, primul motiv fiind proximitatea. „În plus, specificul acestor pieţe este foarte apropiat de cel al pieţei din România şi putem astfel capitaliza unele din experienţele avute aici", declară Dan Şucu, preşedintele grupului. Acesta spune că doar nivelul investiţiilor în magazine este de circa şapte milioane de euro, din care cinci pentru hipermagazinul de la Sofia şi două milioane de euro pentru cele două magazine Mobexpert Office de la Sofia şi Belgrad. „Estimăm că hipermagazinul de la Sofia va fi finalizat în august 2007, fiind un pas decisiv în consolidarea poziţiei noastre în regiune", mai spune preşedintele Mobexpert. Compania este deja prezentă în Serbia şi în Bulgaria, prin Mobexpert Office. „Vom demara apoi noi investiţii, astfel încât până în 2011 să avem patru astfel de puncte de prezenţă în regiune. În privinţa altor ţări avute în vedere pentru extindere, nu avem în acest moment stabilită o succesiune sau o dată clară, însă vă pot spune că avem în vedere Ucraina şi Moldova", ne-a mai informat Dan Şucu.
Şi Romstal vrea să se impună pe piaţa de profil din Europa de Est, obiectiv pentru care a bugetat zeci de milioane de euro. „În 2007, planurile de dezvoltare ale Romstal se vor concentra pe extinderea către două noi pieţe extrem de competitive: Bulgaria şi Serbia. La fel de importante, în termeni de extindere, sunt deschiderile a 30 de reprezentanţe în sistem franciză şi inaugurarea a 14 filiale proprii", a declarat Ovidiu Henter, directorul general executiv Romstal. În noile locaţii, Romstal va inaugura centre ce vor însuma o suprafaţă totală de peste 30.000 mp, care vor cuprinde show-roomuri şi depozite de produse. În acest moment, reţeaua de retail a companiei numără 157 de puncte de vânzare, dintre care 120 în România, 19 în Ucraina, 17 în Republica Moldova şi unul în Italia, cu o suprafaţă totală de 70.000 m².
La Fântâna vrea să devină un jucător regional important
Noul proprietar al companiei La Fântâna, fondul de investiţii Innova Capital, a anunţat planurile pentru 2008 pentru noua achiziţie: listarea pe pieţele vecine României şi listarea la BVB. "Anul 2007 este destinat fazei de prospect a pieţelor din Ucraina, Ungaria şi Grecia. Avem în plan ca la începutul anului viitor sa încheiem tranzacţia", a declarat pentru „Adevărul" Cristian Amza, fondator şi director general al grupului La Fântâna. Acesta spune că pentru anii următori se are în vedere şi pătrunderea pe piaţa fostei Iugoslavii. Practic, dezvoltarea organică a grupului La Fântâna se va realiza prin achiziţii de companii de profil. Krzysztof Krawczeyk, partener responsabil pentru tranzaţia realizată de Innova Capital, declară că achiziţiile ar putea viza şi alte segmente din piaţa băuturilor răcoritoare. La Fântâna are 500 de angajaţi în prezent, din care 120 activează în Serbia, ţară în care grupul a investit patru milioane de euro. Cristian Amza a spus că în bugetul companiei pe acest an este prevăzută suma de un milion de euro pentru a intra pe segmentul distribuţiei la consumatorii casnici.
Sarra Blu’ atacă Sofia, Belgrad şi Chişinău
Planuri de dezvoltare pe pieţele regionale există şi pe masa managerilor a două businessuri 100% româneşti. Aurelian Sârbulescu, preşedintele companiei Sarra Blu’, susţine că trecerea graniţei este un obiectiv realizabil în următorii doi-trei ani. „Mai avem încă mult de lucrat pe piaţa locală, astfel că intrarea pe pieţele externe se va face abia peste doi-trei ani, oraşele vizate fiind Sofia, Belgrad şi chiar Chişinău", a declarat, pentru „Adevărul", Sârbulescu. Investiţia medie pentru amenajarea unui magazin va ajunge la aproximativ 250.000 de euro, cu stocurile aferente deschiderii. O altă companie românească care a început deja să-şi consolideze poziţia în vederea extinderii pe plan regional este producătorul de încălţăminte Comart.
Jolidon şi-a început expansiunea din 2000
O prezenţă mai veche pe pieţele europene şi care s-a impus deja este compania Jolidon. În acest caz, extinderea a început încă din 2000, prin deschiderea unei reprezentanţe în Budapesta, şi care a continuat cu o nouă inagurare în 2001 la Milano. În 2003, Jolidon a ajuns şi la Paris şi Lyon, în Franţa, ţară în care produsele sunt comercializate în prezent exclusiv prin cele 29 de magazine ce poartă sigla Dessous D’Angel. Expansiunea Jolidon a continuat însă cu achiziţia pe plan local a Argos şi LCS Conf SA, dar şi la nivel european. Astfel, la începutul anului 2007, compania EMMECI din Italia a devenit parte a grupului Jolidon, tranzacţie în urma căreia în portofoliul firmei româneşti a intrat un lanţ de 35 de magazine. În prezent, grupul are 55 de magazine în principalele oraşe şi centre comerciale din ţara noastră, trei în Budapesta şi 35 în Italia.
Sursa: Adevarul