Agenţia internaţională de rating Fitch Rating a majorat prognoza ratingurilor internaţional şi naţional pe termen lung al Moldovei de la „Stabil” până la „pozitiv”. Ratingurile pe termen lung ale Moldovei în valută străină şi naţională Issuer Default Ratings („IDR”) au fost stabilte la nivelul „B-„ (B minus) şi „B”, respectiv. Agenţia a confrimat ratingul pe termen scurt al valutei străine (Short-term foreign currency rating) la nivelul „B” şi „Pragul pe ţară” (Country Ceiling) la nivelul „B-„ (B minus). Fitch Raiting a confirmat ratingul final al rambursării activelor (RR4») la euro-obligaţiuni.
Potrivit experţilor Fitch Raiting, modificările prognozei ratingului pentru Moldova sunt condiţionate de creşterea puternică a PIB, de remitenţele de peste hotare şi de politica fiscală disciplinară pe fundalul reducerii moderate a datoriei de stat.
La modiciarea ratingului a contribuit realizarea de către Moldova a reformelor şi semnarea cu Fondul Monetar Inernaţional a noului program de colaborare după o pauză de trei ani.
Agenţia Fitch Rating menţionează că remitenţele sunt transferate de către o pătrime din populaţia aptă de muncă, care lucrează, în special, în Rusia sau ţărie UE. Potrivit datelor oficiale, volumul acestor transferuri prin intermediul sistemelor bancare de transfer constituie aproximativ 18% din PIB, iar, ţinând cont de metodele nebancare de transfer - 25-30% PIB. În ultimii ani remitenţele gastarbaiterilor i-au ajutat Modovei să asigure o creştere stabilă a PIB, să atenueze problema majorării soldului balanţe comerciale, au contribuit la majorarea rezervelor valutare.
Experţii Fitch Raiting menţionează că ameliorarea relaţiilor autorităţilor Moldovei cu Fondul Monetar Internaţional au condus la semnarea în 2006 a Acordului privind Programul de trei ani în cadrul Mecanismului de finanţare a reducerii sărăciei şi creşterii economice (PRGF). Moldova a obţinut, de asemenea, un accord cu Clubul creditorilor de la Paris privind restructurarea datoriei externe. Moldova a atras investiţii străine substanţiale, care în anul 2006 au constituit 222 mil. dolari SUA sau 6,5% din PIB.
Experţii menţionează că Moldova s-a confruntat cu şocuri externe serioase, ceea ce a avut un impact asupra prognozei pe termen scurt. Rusia a introdus interndicţia la livarea vinurilor din Moldova în 2006 şi a majorat preţurile la gaze de peste două ori. În acelaşi timp, dacă interdicţia la livrările vinurilor poate fi anulată, atunci preţurile la gaze în viitor se vor majora. Din cauza şocurilor externe s-a înrăutăţit deficitul balanţei de plăţi.
Totodată, experţii Fitch Raiting constată că Guvernul Moldovei a răspuns la şocurile externe cu mobilitatea cursului de schimb, întărirea disciplinei financiare şi promovarea unor reforme structurale, asigurându-şi resurse străine de finanţare.
În prezent, potrivit experţilor Fitch Rating, poate fi aşteptată o majorare a datoriei externe conform recomandărilor FMI. Moldova rămâne a fi o ţară preponderent agrară, cu un nivel sporit de sărăcie şi vulnerabilitate la şocurile politice şi economice negative, în special ţinând cont de înaltul şi volatilul deficit al balanţei de plăţi, ce se exprimă printr-un număr de două cifre a inflaţiei, poziţiile slabe ale lichidităţii externe şi dependenţa de relaţiile comerciale cu Rusia, cu care Moldova are divergenţe din cauza Transnistriei.