Doamnelor şi domnilor,
Agricultura constituie unul din sectoarele prioritare ale economiei naţionale. Printre măsurile principale întreprinse de Guvern se enumeră: promovarea politicilor de reformare şi consolidare a terenurilor agricole; crearea condiţiilor favorabile pentru obţinerea unei producţii competitive; susţinerea producătorilor agricoli, inclusiv prin sistemul de subvenţionare şi asigurare; ajustarea sectorului agrar şi a industriei agroalimentare la standardele europene; acordarea asistenţei consultative şi informaţionale. Efectele climaterice extreme din acest an au demonstrat o dată în plus, că agricultura reprezintă cel mai vulnerabil şi mai riscant sector al economiei naţionale, producţia şi productivitatea culturilor agricole în 2007, înregistrînd cea mai redusă cotă din ultimul deceniu.
Această situaţie impune întreprinderea atît la nivel central, cît şi local, a unor masuri mai eficiente şi neordinare, cu efecte de lungă durată, pentru a ne rupe din cercul vicios al dependenţei catastrofale de capriciile naturii, realizarea scopului de dezvoltare continuă a sectorului agroalimentar şi asigurarea securităţii alimentare a ţării.Seceta şi canicula din acest an reprezintă un fenomen consemnat pentru prima dată în toată perioada de observaţii meteorologice, aria teritoriului afectat, constituind circa 84 la sută din suprafaţa totală a terenurilor arabile (într-o măsură mai mică au fost afectate raioanele Briceni, Ocniţa, Edineţ şi Donduşeni). Volumul precipitaţiilor în ultimele 10 luni, a constituit doar 50 % din norma medie multianuală; în timp ce temperatura medie a aerului, a depăşit media multianuală cu 3,5 - 4,5ºC.
Această situaţie se agravează şi creează dificultăţi mai profunde deoarece se produce paralel cu alte bariere artificial create de forţele ostile statalităţii Republicii Moldova, atît interne cît şi externe, care caută pe orice căi şi cu orice preţ să ne îngenuncheze.
Exemple sînt prea multe pentru a le da citire, dar sînt cunoscute tuturor. În pofida acestor realităţi dure, în anul curent s-a reuşit de a recolta în termeni restrînşi cerealele din prima grupă şi culturile leguminoase.
Recolta globală de cereale şi leguminoase de prima grupă a constituit circa 620 mii tone, fiind în descreştere faţă de volumul preconizat cu 570 mii tone sau 48 la sută, iar recolta globală de grîu constituie circa 430 mii tone.
Analiza rezultatelor recoltei ne demonstrează că, chiar şi în aceste condiţii de secetă, în multe unităţi agricole, care au respectat tehnologiile şi asolamentul, s-au obţinut recolte satisfăcătoare. Iar comercializarea acestora la preţurile actuale de piaţă acoperă toate cheltuielile de producţie.
În acelaşi timp se atestă multiple cazuri cînd unii lideri ai gospodăriilor agricole intenţionat nu fac publice rezultatele reale ale recoltei, denaturând evidenţa acesteia, au stocat grîul în depozite şi reţin achitarea cu proprietarii cotelor luate în arendă, astfel creind artificial situaţii de conflict, nervozitate şi panică în rîndul populaţiei.
Stimaţi colegi,Este incontestabil faptul că pierderile din sectorul agroalimentar, drept consecinţă preponderentă a secetei, iar în unele localităţi însoţite şi de ploi torenţiale cu grindină, sînt irecuperabile. Numai la culturile cerealiere şi leguminoase de prima grupă valoarea pierderilor, conform estimării specialiştilor, constituie peste 1miliard de lei.
Drept rezultat al menţinerii temperaturilor înalte, volumul pierderilor în sectorul agrar pe zi ce trece este în creştere influenţînd diminuarea recoltei culturilor tîrzii (floarea-soarelui, porumbului şi sfeclei de zahăr), a legumelor şi fructelor.
O situaţie complicată se atestă şi în plantaţiile pomicole. Dintre toate tipurile de culturi agricole, la moment, doar plantaţiile viticole se află într-o situaţie relativ satisfăcătoare şi se prognozează o recoltă de circa 560 mii tone de producţie-marfă, dintre care circa 450 mii tone pentru terenurile industriale.
Totodată, trebuie de notat că pagubele, în cultura plantelor, cauzate de secetă, au un impact nefast major şi asupra sectorului zootehnic şi, în primul rînd din cauza uscării păşunilor şi insuficienţei de furaje. Potrivit prognozelor la acest compartiment, doar la producţia de carne pierderile vor depăşi cifra de 1,7 mlrd lei. În plus, cantitatea şi calitatea furajelor influenţează direct şi producţia de lapte, pierderile, în acest sens, estimîndu-se la peste 1,4 mlrd lei.
Pagube materiale solide (circa 50 mil. lei), vor fi cauzate şi în piscicultură, datorită caniculei care a cuprins, în ultima perioadă, întreg teritoriul ţării.
Această situaţie, în mod inevitabil, va avea influenţe negative şi asupra veniturilor bugetare.Pierderile în complexul agricol la moment este estimat la circa 1 miliard dolari SUA.
Onorată asistenţă,Guvernul acordă o atenţie sporită susţinerii sectorului agroalimentar. În anul curent au fost alocate deja din bugetul de stat, pentru acest scop, mijloace financiare în sumă totală de 665 mil. lei.
Pentru stimularea interesului producătorilor agricoli în asigurarea de riscuri a culturilor agricole şi animalelor, cota subvenţionată de stat pentru prima de asigurare a fost majorată pînă la 80 %, fiind prevăzute în bugetul de stat 15 mil. lei.
Însă, cu regret, producătorii agricoli nu au manifestat interesul cuvenit pentru a asigura culturile agricole şi animalele. Suprafaţa asigurată nu a depăşit 7 mii ha.
Aici înţelegem cîtă profunzime şi înţelepciune este pusă în vorba populară – „zgîrcitul plăteşte înzecit”.Condiţiile de secetă din anul curent ne-a demonstrat odată în plus că irigaţia şi în Moldova are un rol decisiv pentru obţinerea unor recolte stabile. Prin urmare, restabilirea şi dezvoltarea sistemelor de irigare este o condiţie importantă în asigurarea stabilităţii sectorului agrar.
În prezent, din contul bugetului de stat sînt suportate cheltuielile de pompare a apei pentru irigaţie. Reieşind din condiţiile de secetă înregistrate, alocaţiile pentru irigare iniţial prevăzute au fost majorate de către Guvern cu 5 mil. lei, şi recent cu încă 10 mil. lei, suma totală constituind circa 22 mil. lei. Din cele 34,6 mii ha terenuri irigabile, la moment, cumulativ au fost irigate cca. 50 mii ha, adică au fost efectuate mai multe udări. Cu toate că în ultimii ani suprafeţele supuse irigării, se află în creştere (în anul 2001 se irigau doar 3,4 mii ha), totuşi condiţiile climaterice din zona noastră impune necesitatea sporirii rapide a ritmurilor de extindere a suprafeţelor irigate.
Guvernul a aprobat un Program de restabilire a sistemelor de irigare dar realizarea acestuia necesită un suport financiar important de care în prezent nu dispunem. Pentru stabilizarea recoltelor în sectorul agroalimentar trebuie să asigurăm, cît mai operativ, irigarea a circa 600 mii ha terenuri agricole.
În situaţia complicată creată, Autorităţile Publice Centrale, reieşind din posibilităţile reale, întreprind măsuri concrete pentru diminuarea consecinţelor secetei şi temperaturilor înalte.
În scopul susţinerii producătorilor agricoli, recent au fost alocate complexului agricol suplimentar 200 mil. lei, inclusiv majorat Fondul de subvenţionare cu încă 180 mil. lei, dintre care:- 84 mil. lei pentru pregătirea terenurilor, semănatul culturilor de toamnă şi procurarea materialului semincier, reieşind din calculul în mediu cîte 200 lei la hectar (adică pentru 420 mii ha ) care va acoperi parţial cheltuielile producătorilor agricoli;- 56 mil. lei pentru subvenţionarea utilizatorilor de produse de uz fitosanitar (pesticide) şi de fertilizanţi (îngrăşăminte minerale); - 40 mil. lei pentru restituirea TVA la livrarea producţiei agricole în interiorul ţării.
În legătură cu majorarea în anul curent a suprafeţei protejate contra grindinii – pînă la 1 mil. ha şi menţinerea în funcţiune efectivă a sistemului antigrindină, alocaţiile în aceste scopuri s-au majorat cu 10 mil. lei (şi au constituit în ansamblu – 34 mil.lei).
În total pentru anul 2007, la moment pentru subvenţionarea agriculturii, din bugetul de stat sînt alocate, circa 900 mil. lei.
Pentru asigurarea securităţii alimentare a ţării, eliminării condiţiilor de creştere speculativă a preţurilor la grîu, făină, pîine şi produse de panificaţie, completarea stocurilor disponibile de grîu alimentar, făină, orz, furaje pe piaţa internă, importul acestora au fost eliberate de taxa vamală şi TVA.
Deşi situaţia creată a pricinuit daune considerabile sectorului agroalimentar şi economiei ţării în întregime, aceasta nu numai că nu trebuie să ne demoralizeze, dar trebuie să ne mobilizeze la acţiuni mai eficiente. Trebuie să conjugăm eforturile şi resursele disponibile, atît la nivel central, cît şi local. Prin acţiuni ferme şi sigure să susţinem şi să încurajăm populaţia, fiindcă numai cu eforturi comune vom depăşi situaţia.
Stimaţi colegi,Pe lîngă cele relatate, doresc să Vă aduc la cunoştinţă că noi nu ne limităm doar la resursele interne, dar se întreprind acţiuni pentru a sensibiliza comunitatea internaţională despre situaţia creată în ţară şi a solicita unele ajutoare financiare sau materiale.
Astfel, săptămîna trecută a avut loc o întrevedere cu reprezentanţii misiunilor diplomatice acreditate în Moldova şi donatorii internaţionali, cu participarea conducerii ţării, în cadrul căreia au fost informaţi despre dificultăţile create şi solicitate asistenţe comensurabile din partea ţărilor şi a organismelor internaţionale pe care le reprezintă.
Pentru recepţionarea ajutoarelor de peste hotare a fost deschis un cont special trezorerial şi determinat locul stocării ajutoarelor materiale.
În prezent, situaţia creată în sectorul agroalimentar este evaluată de experţii şi reprezentantul regional al FAO, care după finalizare se va lua decizia de acordare a ajutoarelor pe linia FAO, ONU.
Însă trebuie să fim realişti şi să nu aşteptăm mană cerească, dar să acţionăm. Se întreprind măsuri pentru completarea rezervelor materiale de stat cu grîu alimentar. Deşi au fost majorate preţurile de achiziţie a grîului pentru subvenţionarea indirectă a producătorilor agricoli şi acestea au fost stabilite mai mari decît în ţările vecine, producătorii agricoli stau în aşteptare, nemanifestînd interesul pentru livrarea producţiei de grîu. Se va petrece încă o licitaţie republicană, suplimentar la cele raionale, şi apoi vom procura din exteriorul ţării.
În scopul conjugării eforturilor şi resurselor autorităţilor administrative centrale pentru depăşirea consecinţelor secetei şi caniculei a fost convocată şedinţa Comisiei pentru situaţii excepţionale.
În cadrul acestei şedinţe au fost trasate sarcini concrete pentru întreprinderea unor măsuri urgente de atenuare a consecinţelor secetei şi caniculei. Prin decizia Comisiei au fost create grupuri permanente de lucru:- prima, în frunte cu dl Igor Dodon, ministrul economiei şi comerţului, - pentru monitorizarea resurselor disponibile de grîu, făină, produse alimentare de prima necesitate pe piaţa internă, pieţele regionale şi, reglementarea importurilor acestora pentru asigurarea securităţii alimentare a ţării;- al 2-lea grup de lucru, în frunte cu dl Viorel Melnic, viceministru al economiei şi comerţului, – pentru monitorizarea corectitudinii formării şi aplicării preţurilor de livrare şi comercializare a pâinii de către întreprinderile de panificaţie de importanţă strategică şi unităţile comerciale;- al 3-lea grup, în frunte cu dl Anatolie Gorodenco, ministrul agriculturii şi industriei alimentare, – pentru organizarea şi asigurarea desfăşurării lucrărilor agricole în condiţiile secetei din anul curent.Mă adresez către conducătorii autorităţilor administraţiei publice locale de a acorda sprijinul necesar îndepliniri funcţiilor grupurilor de lucru nominalizate, dar totodată să reactiveze mai eficient şi funcţionarea Comisiilor pentru situaţii excepţionale teritoriale.
În această situaţie, Sarcinile prioritare, la moment, ale autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale sînt următoarele:1. În toate instituţiile de stat din teritoriu trebuie să fie sporită disciplina executorie, iar în societate menţinută o situaţie calmă.2. Familiarizarea populaţiei din teritoriu cu situaţia reală şi posibilităţile statului de a ţine la control situaţia, oricît de dificilă ar fi aceasta, pentru a nu admite răspândirea diferitor zvonuri speculative.3. În pofida faptului că situaţia din sectorul agroalimentar a devenit mai dificilă, reformele întru dezvoltarea acestui sector trebuie continuate prin consolidarea terenurilor agricole, extinderea suprafeţelor irigate. Statul va continua să susţină investiţiile în crearea STM, în înfiinţarea plantaţiilor viticole şi pomicole noi ş.a.4. În scopul asigurării securităţii alimentare a populaţiei din teritoriu autorităţile administraţiei publice locale, în comun cu întreprinderile de panificaţie, urmează să evalueze resursele disponibile de cereale şi să creeze rezerve locale de grîu alimentar şi făină pentru situaţii de criză.5. Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, în comun cu direcţiile teritoriale agricultură şi alimentaţie urmează să ţină la un control strict stocurile disponibile de seminţe şi să organizeze schimbul acestora între raioane, unităţi agricole, instituţii ştiinţifice pentru asigurarea producătorilor agricoli cu volumele necesare de seminţe.6. Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, în comun cu direcţiile teritoriale agricultură şi alimentaţie vor monitoriza utilizarea strictă, conform destinaţiei a mijloacelor financiare, ce vor fi alocate producătorilor agricoli în calitate de subvenţii pentru pregătirea terenurilor şi semănatul culturilor de toamnă.
La moment, una din sarcinile importante a autorităţilor administraţiei publice locale de toate nivelurile constă în efectuarea unui control permanent asupra asigurării stabile a populaţiei din teritoriu cu pîine şi neadmiterea cazurilor de majorare speculativă a preţurilor.
Onorată asistenţă, Noi trebuie să ne păstrăm demnitatea, dar şi identitatea noastră naţională, să demonstrăm lumii întregi capacitatea, energia nesecată şi talentul extraordinar al poporului nostru, al moldovenilor, indiferent de originea lor etnică, care nu lasă mîinile în jos, nu se dau bătuţi şi luptă pentru o viaţă mai bună şi prosperarea întregii ţări, care dau dovadă de spirit de inovaţie, lansează proiecte şi le realizează în pofida diferitor anomalii ale naturii sau a unor bariere create, în mod artificial, de forţele ostile statalităţii Moldovei. Nouă, conducătorilor autorităţilor administraţiei publice, ne revine obligaţia, prin muncă activă şi cu exigenţă, să-i încurajăm şi să le asigurăm o viaţă mai bună pe care o merită din plin.
Mulţumesc pentru atenţie.
2007-07-31