Trimite e-mail | Printeaza
Politic
18.10.2007

Comentariile Ministerului Afacerilor Externe si Integrarii Europene la acordul privind facilitarea regimului de vize si acordul privind readmisia

În cadrul şedinţei sale din 17 octombrie, Guvernul a adoptat Hotărârea privind aprobarea proiectului de Lege pentru ratificarea Acordului privind facilitarea regimului de vize şi a Acordului privind readmisia între Republica Moldova şi Comunitatea Europeană. Acestea au fost semnate la 10 octombrie curent la Bruxelles de către dl Andrei Stratan, Viceprim-ministru, Ministrul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, şi dl Franco Frattini Vicepreşedintele Comisiei Europene, Comisarul pentru Justiţie, Libertate şi Securitate.

Obiectivul Acordului privind facilitarea regimului de vize este de a facilita perfectarea vizelor pentru cetăţenii Republicii Moldova, pentru o şedere a cărei durată prevăzută nu depăşeşte 90 de zile în decurs de 180 de zile.

În termeni generali, facilitarea corespunzătoare se referă la: (i) limitarea documentelor necesare pentru perfectarea vizei, (ii) reducerea termenului de procesare a solicitării de viză, (iii) stabilirea unor categorii de persoane care vor putea să-şi perfecteze viza într-un mod mai facilitar şi pentru o perioadă mai îndelungată (ce deroghează de la regula generală), (iv) stabilirea unei taxe reduse de 35 de euro, în locul celei generale de 60 euro, pentru perfectarea vizei, precum şi identificarea categoriilor de persoane care vor putea beneficia de perfectarea vizei gratuit.

Astfel, Acordul menţionează simplificarea documentelor justificative privind scopul călătoriei, necesare pentru perfectarea vizei, care în linii generale, în funcţie de categoriile de persoane, se limitează la prezentarea unei invitaţii oficiale adresate solicitantului de viză, precum şi, după caz, la un document emis de o autoritate a Republicii Moldova, care să confirme scopul deplasării solicitantului.

O altă facilitare ţine de durata de procesare a solicitărilor de viză şi anume că misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale statelor membre UE vor lua o decizie privind solicitarea de eliberare a vizei în termen de 10 zile calendaristice de la data primirii cererii şi a documentelor necesare pentru eliberarea vizei. De asemenea, termenul pentru luarea deciziei privind cererea de viză se poate reduce la 2 zile lucrătoare sau mai puţin, în situaţii urgente.

Un aspect important pentru cetăţenii Republicii Moldova prevăzut în Acord se referă la reducerea taxei pentru procesarea cererilor de viză care va fi de 35 euro în loc de 60 euro. Această taxă va fi aplicată tuturor solicitanţilor moldoveni de viză şi se referă atît la vizele cu o singură intrare, cît şi la cele cu intrări multiple. Totodată, anumite categorii precum ar fi rudele apropiate ale cetăţenilor RM cu domiciliu legal în unul din statele membre UE, elevi, studenţi ai instituţiilor universitare şi postuniversitare şi profesorii însoţitori care întreprind călătorii de studii sau formare profesională, persoane cu handicap şi persoanele care le însoţesc, dacă este cazul, persoane care au prezentat documente ce dovedesc necesitatea călătoriei în scopuri umanitare, inclusiv pentru urmarea unui tratament medical urgent şi persoanele însoţitoare, persoane care participă la activităţi ştiinţifice, culturale şi artistice, inclusiv programe de schimb între universităţi şi alte tipuri de programe de schimb, jurnalişti, copii minori şi dependenţi, pensionari, conducători de transport internaţional de bunuri şi pasageri şi membrii profesiilor (medici particulari, jurişti, arhitectori şi alte persoane care exercită servicii profesionale în baza unei licenţe) vor fi scutiţi de plata taxelor pentru procesarea cererilor de viză.

Acordul în cauză atrage o atenţie aparte şi cetăţenilor ce călătoresc frecvent peste hotarele Moldovei, cărora, conform principiului bona fidae, misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale statelor membre UE le vor elibera vize cu intrări multiple cu un termen de valabilitate de la un an până la cinci ani cu condiţia că, în decursul anului precedent, aceştia să fi obţinut cel puţin o viză, să o fi utilizat în conformitate cu legislaţia privind intrarea şi şederea în statul vizitat şi să existe motive pentru solicitarea unei vize cu intrări multiple.

De asemenea, conform prevederilor Acordului, Bulgaria şi România, care sunt obligate să aplice acquis-ul Schengen dar care nu eliberează încă vize Schengen, pot renunţa la taxele pentru procesarea cererilor de viză de scurtă şedere pentru cetăţenii Republicii Moldova, ceia ce este deja implementat în cazul României, până la data care urmează să fie determinată prin deciziea Consiliului, la care acestea pun în aplicare integral acquis-ul Schengen privind politica în domeniul vizelor.

S-a decis asupra unei prevederi care stabileşte că statele membre, care încă nu aplică pe deplin acqius-ul Schengen pot recunoaşte unilateral vizele Schengen şi permisele de reşedinţă eliberate cetăţenilor moldoveni cu scopul tranzitării teritoriilor lor în concordanţă cu decizia Parlamentului European şi a Consiliului Nr. 895/2006/CE din 14 iunie 2006. În acest sens, este adăugată o referinţă cu privire la amendamentele deciziei CE 895/2006 pentru includerea Bulgariei şi României. Dispoziţia dată încurajează o soluţie juridică potrivit căreia cetăţenii RM, în cazul în care dispun de un document ce le permite plecarea şi sejurul în statele membre ale UE, să nu fie nevoiţi să se adreseze altor state după vize de tranzit (spre exemplu, cum este în prezent situaţia cu tranzitul prin România).

La Acord, este ataşată o Declaraţie a Comunităţii Europene privind accesul aplicanţilor de viză la informaţii şi armonizarea procedurilor de informare pentru eliberarea vizelor cu şedere pe termen scurt, fapt ce va facilita concetăţenilor noştri procedura de colectare a documentelor necesare pentru perfectarea vizei.

Drept răspuns la cererea specifică formulată de către Republica Moldova, la Acord este anexată Declaraţia Comunităţii Europene privind reprezentarea şi Centrul Comun de Eliberare a Vizelor din Chişinău, care va stimula statele membre UE nereprezentate în Republica Moldova să fie prezente aici fie prin aderarea la Centrul respectiv — prin înfiinţarea unor misiuni diplomatice sau prin delegarea competenţelor misiunilor diplomatice deja existente la Chişinău. Acest fapt va scuti concetăţenii noştri de necesitatea de a se deplasa în afara hotarelor RM în vederea perfectării vizelor Schengen.

Este important de menţionat că circulaţia liberă a cetăţenilor Republicii Moldova în spaţiul Uniunii Europene constituie nu numai un scop în sine, dar şi o condiţie necesară pentru favorizarea întregului proces de integrare europeană a Republicii Moldova.

Astfel, documentul este conceput ca o etapă intermediară în procesul de liberalizare a regimului de vize între RM şi UE, recunoscând, ca o perspectivă pe termen lung, introducerea regimului de călătorii fără viză pentru cetăţenii Republicii Moldova.

Cât priveşte Acordul privind readmisia persoanelor cu şedere ilegală, acesta are ca scop instituirea, în bază de reciprocitate, a procedurilor rapide şi eficiente de identificare şi de repatriere în siguranţă şi în ordine a persoanelor care nu îndeplinesc sau care au încetat să îndeplinească condiţiile de intrare, de prezenţă sau de şedere pe teritoriile Moldovei sau ale unui stat membru al Uniunii Europene.

Obiectivul prezentului Acord constă în consolidarea cooperării în vederea combaterii mai eficiente a migraţiei ilegale.

Conform prevederilor Acordului în cauză, la cererea unui stat membru, Moldova va readmite toate persoanele care nu îndeplinesc sau au încetat să îndeplinească condiţiile în vigoare pentru intrarea, prezenţa sau şederea pe teritoriul statului membru solicitant, cu condiţia că se va dovedi sau prezuma că persoanele în cauză sunt resortisante ale Moldovei. Totodată, documentul stipulează că Moldova va readmite, de asemenea, şi copiii minori necăsătoriţi ai persoanelor menţionate, indiferent de locul de naştere sau de cetăţenia acestora, cu excepţia cazului în care aceşti copii au drept de şedere independent în statul membru solicitant şi, de asemenea, va readmite persoanele cărora li s-a retras cetăţenia Moldovei sau care au renunţat la aceasta de la intrarea pe teritoriul unui stat membru, cu excepţia cazului în care persoanele respective au primit cel puţin asigurarea naturalizării de către un stat membru.

Concomitent, Acordul prevede şi obligaţia RM de a readmite şi cetăţenii statelor terţe sau persoanele apatride care nu respectă sau încetează să respecte condiţiile în vigoare privind intrarea, prezenţa sau reşedinţa pe teritoriul statului membru solicitant, cu condiţia că pot fi prezentate anumite probe despre deţinerea de către aceştia a vizei sau permisului de şedere eliberat de autorităţile RM şi intrarea ilegală şi directă pe teritoriul statului membru de pe teritoriul Republicii Moldova. Concomitent, obligaţia de readmisie menţionată nu se aplică în cazul în care resortisantul ţării terţe sau apatridul a efectuat numai un tranzit printr-un aeroport internaţional al Moldovei; sau statul membru solicitant a eliberat resortisantului ţării terţe sau apatridului, înainte sau după intrarea acestuia pe teritoriul său, o viză sau un permis de şedere, cu excepţia cazului în care: persoana în cauză deţine o viză sau un permis de şedere eliberat de Moldova, care are o perioadă de valabilitate mai lungă; sau viza sau permisul de şedere eliberat de statul membru solicitant a fost obţinut cu ajutorul unor documente false sau falsificate ori prin fals în declaraţii; sau persoana în cauză nu respectă una dintre condiţiile aferente vizei.

Statul membru al UE, pe baza principiului de reciprocitate, la cererea Moldovei şi fără alte formalităţi decât cele prevăzute în Acordul privind readmisia persoanelor cu şedere ilegală între RM şi CE, va readmite toate persoanele care nu îndeplinesc sau nu mai îndeplinesc condiţiile în vigoare pentru intrarea, prezenţa sau şederea pe teritoriul Moldovei, cu condiţia că vor fi prezentate dovezi, inclusiv prima facie, că persoanele în cauză sunt resortisante ale statului membru respectiv. Prevederi similare, în baza principiului de reciprocitate, vor fi aplicate şi faţă de readmisia cetăţenilor statelor terţe şi apatrizilor.

În cazul Moldovei, procedurile de readmitere constau în aprobarea cererii de readmisie, la care misiunea diplomatică sau oficiul consular competent al Moldovei eliberează de îndată şi cel târziu în termen de 3 zile lucrătoare documentul de călătorie necesar pentru repatrierea persoanei care urmează să fie readmisă, a cărui perioadă de valabilitate este de cel puţin 3 luni. În cazul în care, din motive de drept sau de fapt, persoana în cauză nu poate fi transferată în cursul perioadei de valabilitate a documentului de călătorie eliberat iniţial, misiunea diplomatică sau oficiul consular competent al Moldovei eliberează, în termen de 14 zile calendaristice, un nou document de călătorie cu aceeaşi perioadă de valabilitate. În cazul în care Moldova nu eliberează un nou document de călătorie în termen de 14 zile calendaristice, se consideră că aceasta a acceptat utilizarea documentului de călătorie standard al UE în vederea expulzării.

Cererea de readmisie se prezintă autorităţii competente a statului solicitat în termen de cel mult 6 luni de la data la care autoritatea competentă a statului solicitant a luat cunoştinţă de faptul că un resortisant al unei ţări terţe sau un apatrid nu îndeplineşte sau nu mai îndeplineşte condiţiile în vigoare pentru intrarea, prezenţa sau şederea pe teritoriul său. În cazul în care obstacole de drept sau de fapt împiedică prezentarea cererii în termen, termenul se prelungeşte, la cererea statului solicitant, dar numai până la eliminarea obstacolelor respective.

Un aspect important al Acordului este faptul că acesta nu aduce atingere drepturilor, obligaţiilor şi responsabilităţilor Comunităţii, statelor membre ale Uniunii Europene şi Moldovei care decurg din dreptul internaţional şi, în special, din Convenţia europeană pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale din 4 noiembrie 1950, din Convenţia privind statutul refugiaţilor din 28 iulie 1951 şi din Convenţia împotriva torturii şi a altor pedepse sau tratamente crude, inumane sau degradante din 10 decembrie 1984.

Sursa: MAEIE 

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus