TIRASPOL, CONTRA CHIŞINĂU
Şeful grupării separatiste de la Tiraspol, Igor Smirnov, a ameninţat că va interzice intrarea în Transnistria a maşinilor cu numere româneşti ca răspuns la decizia Guvernului de la Chişinău de a restricţiona, de la 1 ianuarie 2008, ieşirea din Moldova a autovehiculelor cu numere de înmatriculare transnistrene. Conform Hotărârii Guvernului de la Chişinău, începând cu anul 2009 circulaţia maşinilor înmatriculate în Transnistria va fi interzisă inclusiv pe teritoriul Republicii Moldova. Ministrul moldovean al Dezvoltării Informaţionale, Vladimir Molojen, a precizat că este vorba despre aproximativ 200.000 de maşini, ai căror proprietari vor trebui să achite taxe suplimentare de devamare în bugetul Moldovei şi să primească numere moldoveneşti.
DECLARAŢIE CIUDATå. În replică, liderul administraţiei separatiste de la Tiraspol a ameninţat că “Transnistria este dispusă să riposteze pe toate căile posibile”. (...) “Pentru început vom interzice intrarea în Transnistria a maşinilor cu numere româneşti”, a precizat Smirnov, fără a oferi explicaţii. Presa de la Tiraspol reaminteşte în context că prima dată Transnistria a recurs la această restricţie împotriva României în vara anului 1999, când poliţia moldovenească începuse să scoată numerele transnistrene de înmatriculare de pe automobilele care circulau pe partea dreaptă a Nistrului. Atunci autorităţile române au sprijinit acţiunile poliţiei moldoveneşti şi au anunţat că România nu recunoaşte numerele transnistrene şi că nu le va mai permite posesorilor de autoturisme cu astfel de numere să intre sau să tranziteze România.
La scurt timp însă, Chişinăul a renunţat la scoaterea numerelor transnistrene de înmatriculare, iar la 16 mai 2001, preşedintele Vladimir Voronin şi şeful administraţiei ilegale de la Tiraspol, Igor Smirnov, au semnat un acord de recunoaştere reciprocă a permiselor de conducere şi a plăcuţelor de înmatriculare, document în vigoare şi în ziua de astăzi. În consecinţă, maşinile cu numere transnistrene circulă liber nu doar pe tot teritoriul Republicii Moldova, ci în întregul spaţiu al Comunităţii Statelor Independente.
IMPORTURI. Profitând de Acordul semnat în 2001, regimul de la Tiraspol a stabilit taxe vamale la importul autoturismelor la mâna a doua cu 70% mai mici decât Chişinăul, iar recent a renunţat şi la restricţiile legate de vechimea autoturismelor importate. În consecinţă, moldovenii, inclusiv cei de pe malul drept al Nistrului (administrat de Chişinău) importau automobile vechi din Europa prin Ucraina şi achitau taxele de devamare şi înmatriculare a autoturismelor în Transnistria singurul dezavantaj fiind că aceste maşini nu pot intra în spaţiul UE.
Sursa: Jurnalul National, Vitalie Calugareanu