Strategia de comunicare cu privire la integrarea europeană a Moldova, adoptată miercuri de Executiv are drept scop asigurarea distribuirii adecvate şi sistematice a informaţiei despre Uniunea Europeană, accesul publicului larg la mai multe surse de informaţie cu referire la UE şi oferirea posibilităţi cetăţenilor din Moldova de a participa mai activ la procesul de integrare europeană.
Strategia constă din două părţi: prezentarea informaţiei despre UE şi a valorilor europene cetăţenilor săi - Strategia de Comunicare internă UE şi a prezenta informaţie despre Moldova cetăţenilor Uniunii Europene – Strategia de comunicare externă Uniunea Europeană, ambele strategii – având multe puncte de tangenţe.
Pe plan intern se prevede efectuarea studiilor sociologice, elaborarea logoului strategiei, consolidarea serviciilor de presă ale Guvernului şi ale oganelor administraţiei publice, instruirea angajaţilor administraţiei publice centrale şi locale, respectărea de către mass-media a tematicilor europene. În scoul îmbunătăţirii reflectării de către mass-media a tematicilor europene, va fi creată o imagine pozitive a UE pentru populaţie prin plasarea politicilor şi activităţilor într-un cadru „de interes uman”, permiţând astfel cetăţenilor să înţeleagă mai bine importanţa şi relevanţa acesteia. De asemenea, afacerile europene vor fi abordate într-un context naţional şi local. În aeceaşi ordin de idei se va impune actualizarea cu regularitate a fluxului de informaţie privind relaţiile Republica Moldova - UE (vizite oficiale, întruniri, participare a oficialilor moldoveni la conferinţele europene, implementare eficientă a documentelor bilaterale Republica Moldova - UE ); susţinerea posturilor naţionale TV şi radio – căutarea surselor financiare şi susţinerea proiectelor europene; promovarea calităţii înalte a paginilor Internet pro-europene; organizarea de vizite ale jurnaliştilor la instituţiile europene etc. Tot la acest capitol se prevede crearea unei pagini web UE în trei limbi, a centrelor informaţionale interactive „ProEuropa”, a unei linii telefonice libere UE, bazelor de date a ştirilor şi a experţilor, precum şi promovarea informaţiilor despre UE în instituţiile de învăţământ.
Pe plan extern Strategia are drept scop prezentarea informaţiei despre Moldova atât organelor oficiale şi cetăţenilor din statele membre ale UE cât şi din statele candidate. În contextul implementării Strategiei de comunicare externă vor fi implicaţi: Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene al Republicii Moldova; Misiunea Republicii Moldova pe lîngă Comunităţile Europene; alte misiuni diplomatice ale Moldovei în UE şi în statele candidate; moldovenii care activează şi locuiesc în spaţiul Uniunea Europeană; oameni de ştiinţă, cercetători, prin cooperarea acestora cu universităţile europene şi alţii. Principalii subiecţi vor fi antrenaţi în organizarea vizitelor jurnaliştilor străini în Moldova şi viceversa; evidenţierea progreselor Moldovei în domeniul dezvoltării economice; prezentarea Moldovei drept o ţară pe deplin democrată şi stabilă; alegerea unui logou atractiv pentru prezentarea Moldovei peste hotare; organizarea şi susţinerea diferitelor prezentări ale Moldovei din punct de vedere economic, cultural şi turistic etc.
Strategia de comunicare externă va cuprinde mecanisme de monitorizare a mass-media şi a sondajelor de opinie regulate privind calitatea imaginii Moldovei în UE, precum şi, individual, în statele-membre ale UE.
Documentul menţionează şi obiectivele Moldovei, în calitate de stat european, pe termen scurt, mediu şi lung. Astfel, pe termen scurt Moldova are drept scop fundamentarea instituţiilor democratice, a statului de drept şi a drepturilor omului în Republica Moldova, în conformitate cu practica, principiile şi standardele Uniunii Europene. Pe termen mediu –ridicarea relaţiilor Republica Moldova - Uniunea Europeană la un nivel calitativ nou, care ar presupune integrarea graduală a Republicii Moldova în instituţiile europene, în vederea obţinerii treptate a celor patru libertăţi ale Comunităţii Europene: libertatea circulaţiei persoanelor, bunurilor, serviciilor şi capitalului. Pe termen lung Moldova are drept scop demararea procesului de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană, luînd în considerare experienţa altor state din Europa de Sud-Est, scopul final fiind aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană.
Pentru finanţara Strategiei au fost identificate mai multe surse, printre care bugetul de stat, ONG, diverse fonduri europene şi internaţionale.