Trimite e-mail | Printeaza
Economie
13.02.2008

În Moldova cel mai bine merge comerţul în saloanele de telefonie mobilă, iar cea mai prost - cu piesele auto şi automobile

Studiul Indicele Increderii Comerţului, elaborat de IDIS „Viitorul”, relevă că reprezentanţii saloanelor de telefonie mobilă au prezentat aşteptări foarte mari privind dezvoltarea pieţei telefoniei mobile în următoarele 6 luni. Totodată, se menţinează că nu este oportun să deschizi o nouă afacere în acest domeniu, deoarece se înregistrează cel mai mare nivel concurenţă pe întreg segmentul unităţilor comerciale – 188,9 puncte. Pe de altă parte, deşi situaţia financiară în saloanele de telefonie mobilă este foarte bună, acestea nu planifică o majorare a personalului, doar fiecare a zecea furmă fiind dispusă să facă noi angajări. Un alt factor pozitiv este că întreprinderile din acest domeniu nu planifică majorări de preţuri în timpul apropiat, ceea ce se datorează nivelului înalt de concurenţă şi stării financiare bune, cea ce permite acestora să fie profitabile fără a majora preţurile.

Cea mai pesimstă situaţie a fost percepută de către agenţii economici din domeniul piese auto/automibile. În opinia experţilor IDIS „Viitorul”, acest lucru ar putea fi explicat prin impunerea taxelor la importul de maşini şi prin faptul că maşinile importate trebuie să fie noi, fapt ce majorează preţul şi reduce cererea la aceste produse.

După tipul de întreprinderi, reţelele de magazine au întregistrat cele mai frumoase rezultate, magazinele mari şi supermarketurile s-au caracterizat printr-un  optimism moderat, iar cea mai proastă situaţie este percepută de magazinele mici, care nu dispun de stocuri suficiente de produse.

Ţinând cont de forma de proprietate a întreprnderilor cea mai bună situaţie se atestă la unităţile comerciale mixte (privat +public), iar cele publice au demonstrat cele mai pesimiste atitudini. Cele mai profitabile întreprinderi comerciale sunt cele cu participarea capitalului străin. Potrivit studiului, o cheie de succes al acestor întreprinderi este nivelul înalt de contractare a creditelor, fapt ce denotă o încredere mai mare în sistemul de creditare din Moldova. Totodată, aceste firme se aşteaptă la o reducere a personalului, în condiţiile în care îşi păstrează încrederea în viitor. De asemenea, surplusul de stocuri le va permite acestora să se aştepte la creşteri moderate ale preţurilor în compmaraţie cu alţi agenţi economici.

În general, studiul Indicele Increderii Comerţului denotă o stare stabilă cu tendinţe optimiste în comerţul din Moldova.  În comparaţie cu ICCr elaborat cu jumătate de an în urmă, actualul indice s-a majorat cu 2,1 puncte şi a constituit 113,1 puncte. Potrivit autorului studiului, indicele încrederii în comerţ, care arată nivelul general al stării agenţilor economici din domeniul comerţului s-a îmbunăţit datorită creşterii nivelului volumului stocurilor de care dispun unităţile cu 15,3 puncte şi îmbunătăţirii stării de business cu 5,9 puncte. În acelaşi timp, aşteptările de  business au fost mai moderate, în descreştere cu 15,2 puncte.

Indicele Încrederii în Comerţ (ICCr) este realizat în cadrul ciclului de studii „Sentimentul Naţional al Confidenţei”. În cadrul sondajului au fost chestionate 359 companii comerciale, reprezentând 11 domenii de activitate, marja de eroare a cercetării fiind aproxmativ 3,5%. Indicatorii calculaţi în cadrul acestei cercetări au obţinut valori cuprinse între 0 şi 200 şi  pot fi interpretate în felul următor, valoarea 100 înseamnând lipsa schimbărilor, viziuni neutre pentru viior, valorile mai mici de 100 - un uşor pesimism, cu tendinţe mai mult negative, iar valorile mai mari de 100 - un uşor optimism, stare pozitivă, posibil, un început de progres în domeniu. Ciclul de cercetări „Sentimentul Naţional al Confidenţei” cuprinde o evaluare a stării de business a întreprinderilor din sferele: comerţ, servicii, industrie şi construcţii, dar şi o cercetare a încrederiii consumatorilor în aceste întreprinderi. În anul 2008 vor apărea două cicluri a câte şase publicaţii, câte cinci pentru fiecare domeniu şi una de sinteză, întitulată Indicele Sentimentului Economic. Toate publicaţiile vor apărea la începutul fiecărei luni, începând cu luna februarie.

Precum a menţionat analistul economic, expertul IDIS „Viitorul” Veaceslav Ioniţă, studiile din ciclul „Sentimentul Naţional al Confidenţei” sunt solicitate în special, de instituţiile publice, în particular de Banca Naţională. Potrivit lui Ioniţă, acestor instituţii studiile le sunt oferite gratuit. Deocamdată, nu este vorba de a vinde aceste lucrări, scopul principal fiind de a educa mediul de afaceri şi populaţia din Moldova, a menţionat Ioniţă. „Peste 3-4 ani când agenţii economici se vor obişnui cu acest tip de studii, ei nu se vor mai putea lipsi de ele”, a expertul.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus