Investiţiile în sectorul telefoniei mobile au crescut, în 2007, faţă de 2006, mai bine de două ori şi au ajuns la un mlrd. 77,9 mil. lei, iar cifra de afaceri a operatorilor de pe această piaţă s-a majorat cu peste 26% şi a atins nivelul de două mlrd. 377,2 mil. lei, arată date preliminare ale Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Telecomunicaţii şi Informatică (ANRTI).
Stanislav Gordea, director al ANRTI , a relatat că aceste cifre confirmă justeţea prognozelor făcute acum un an de Agenţie privind dezvoltarea pieţei şi demonstrează că telefonia mobilă este unul din cele mai dinamice sectoare ale industriei de comunicaţii. El a menţionat că, potrivit estimărilor ANRTI, în 2008 tendinţele de creştere a sectorului dat, atestate în ultimii ani, vor fi mai pronunţate datorită intrării pe piaţă, la finele anului trecut, a celui de-al patrulea operator de telefonie mobilă – compania „Eventis Mobile”. Concurenţa între cei patru operatori va stimula furnizarea unor servicii mai calitative şi mai atractive, din punct de vedere al preţului, ceea ce va înlesni accesul unui număr şi mai mare de utilizatori la serviciile de telefonie mobilă, a estimat Stanislav Gordea.
Potrivit rapoartelor statistice prezentate de operatorii de telefonie mobilă, în 2007, cea mai mare cifră de afaceri – de un miliard 672,4 mil. lei – a fost înregistrată de „Orange Moldova”. „MOLDCELL” a efectuat vânzări estimate la 665,5 mil. lei, iar „UNITE” – de 39,2 mil. lei. Totodată, pe acest segment de piaţă venitul mediu lunar per utilizator (ARPU) s-a redus, faţă de 2006, cu 4,8% şi a constituit 122,2 lei. Această evoluţie se datorează diminuării cu 9,1% a indicatorului dat de către „Orange Moldova”. Astfel, compania dată a avut, în 2007, un ARPU de 129,9 lei, „MOLDCELL” – de 106,6 lei, iar „UNITE” – de 146,4 lei. După cifra de afaceri, cota de piaţă a „Orange Moldova” a constituit 70,4%, a „MOLDCELL” – 28% şi a „UNITE” – 1,6%.
Rezultatele susmenţionate au fost determinate, în bună parte, de creşterea substanţială a bazei de utilizatori ai serviciilor de telefonie mobilă. Numărul acestora a crescut cu 38,6% şi a depăşit cifra de un milion 882,8 mii. , iar rata de penetrare a acestui tip de telefonie, raportată la o sută de locuitori ai republicii, s-a ridicat de la 39,56%, în 2006, la 54,98%, în 2007. Cea mai semnificativă creştere a bazei de utilizatori – de 45,36% - a fost înregistrată de „Orange Moldova”: de la 874,3 mii, în 2006, la un milion 270,9 mii., în 2007. Concurenţii acesteia, „MOLDCELL” avea, la finele anului trecut, 556,2 mii de utilizatori, „UNITE” – 53,6 mii şi „EVENTIS” – primii 2,2 mii. Către aceeaşi dată „Orange Moldova” avea o acoperire de 96,75% din teritoriul republicii, cea ce corespunde cu 97,98% din populaţie, „MOLDCELL” – 94,72% şi, respectiv, 94,77%, „UNITE” – 95% şi, respectiv, 78,4%, iar „EVENTIS” – 30% din teritoriu şi 40% din populaţie.
Amintim că „Orange Moldova” (fostul „VOXTEL”) şi-a lansat reţeaua sa de telefonie mobilă celulară în standardul GSM în octombrie 1998, „MOLDCELL”– în aprilie 2000, iar „EVENTIS” - în decembrie 2007. „UNITE”, care prestează servicii de telefonie mobilă în standardul CDMA 2000, a intrat pe această piaţă în martie 2007.