Trimite e-mail | Printeaza
Politic
16.03.2008

Ziua: Chisinaul la rascrucea Summitului NATO de la Bucuresti

Astazi, la summitul de la Bucuresti al NATO se observa ca NATO se centreaza mai degraba pe Balcani. Probabil Croatia, Albania si Macedonia vor primi invitatii la aderare. Desi accentul pe Balcani ar indeparta teoretic sansele potentiale ale unor tari de pe frontiera estica, raportul se pune diferit pentru Ucraina si Georgia, in timp ce Moldova tinde sa ramana in afara jocurilor, cu toate ca Rusia isi manifesta in mod egal opozitia fata de avansul NATO, in cele trei cazuri. E drept, Moldova condusa de Vladimir Voronin invoca statutul de "neutralitate", iar Romania inca nu se pronunta cum s-ar cuveni, ca primul si cel mai in drept vecin euroatlantic, care asigura si cea mai lunga frontiera a NATO si a UE. Planurile pe termen lung ale NATO nu pot sa ignore Moldova, daca au in calcul Ucraina si Georgia.

GUUAM, GUAM, GUA, GU?

Cu ani in urma, dupa "dezertarea" Georgiei si Ucrainei, Rusia s-a vazut nevoita sa-si restranga dramatic aria de influenta. Aparenta "indiguire" a Rusiei capatase conturul unei noi frontiere in jurul Rusiei, in Caucaz, pe de o parte si apoi pe linia barierei baltice. In plus, odata cu iesirea Ucrainei de sub influenta Moscovei, se contura micsorarea controlului Marii Negre, a istmului Ponto Baltic si cedarea unei parti insemnate a influentei rusesti in directia vestica si sudica. Georgia s-a exprimat anterior Ucrainei in favoarea integrarii cat mai rapide in structurile euroatlantice. Georgia si Moldova au foarte multe similitudini politice, economice, geopolitice etc. Ambele tari sunt incluse in Politica Europeana de Vecinatate (si au semnat Acorduri de Parteneriat si Cooperare, Planuri de Actiuni cu UE). Chisinaul si Tbilisi se confrunta cu probleme de separatism pe teritoriul lor. Aceste tari sunt pentru o apropiere de spatiul euro-atlantic si cel european (Moldova nu doreste sa adere la NATO, dar nu renunta la cooperarea cu aceasta). Statele respective faceau parte initial din proiectul american GUUAM - Georgia, Ucraina, Uzbekistan, Azerbaidjan si Moldova. Uzbekistanul s-a retras primul, iar saptamana aceasta Voronin a invocat si posibilitatea retragerii Moldovei, daca se va ajunge la o intelegere cu Rusia privind Transnistria. Desi Ucraina si-a moderat foarte rapid retorica pe tema NATO dupa ce Kremlinul a avertizat Kievul ca isi va arma rachetele daca vor fi puse in primejdie interesele nationale ale Rusiei, oportunitatile euroatlantice ale Ucrainei sunt substantiale comparativ cu sansele unor tari cu miza mica militara. Care este insa miza Moldovei?

Cu Rusia pe veci?!

In august 2000, "Nezavisimaia Gazeta" nota: "Astazi, Moldova, in pofida dimensiunilor sale mici si a posibilitatilor corespunzatoare, devine pentru Rusia unul din punctele-cheie in CSI." Constatarea situatiei de astazi a confirmat premisele enuntate. Moldova a devenit o ultima carte a Rusiei, aflata in fata unei dileme geopolitice serioase. Odata cu iesirea Ucrainei de sub controlul Rusiei, avanpostul militar din Transnistria nu va mai putea rezista - practic Rusia este la 1000 de km departare. Moscova fie va reusi sa-si proiecteze forta la o distanta apreciabila, mentindu-si controlul militar, politic si economic la Marea Neagra, fie va esua pierzand o ultima reduta si consumand totodata importante resurse logistice. Alegerile locale din Republica Moldova din 2007 si pierderea insemnata de procente a comunistilor marcheaza inceputul derivei actualei guvernari. In 2009 se anticipeaza o cadere masiva a Partidului Comunist. Proiectul de campanie electorala al PCRM pentru alegerile din 2009 va fi extrem de simplu, exact acelasi din anul 2001 concretizat in sloganul "S Rossiei na veciniie vremena!" (Cu Rusia - pe veci!). Desigur, Romania va fi iar calul de bataie al propagandei comuniste. O natiune de romani captiva si astazi unor forte controlate de Rusia are sansa unei noi dinamici, iar vectorul acestei miscari ar putea impinge putin mai aproape Europa de Moldova. In ce masura este pregatita Romania sa preia ori sa sustina aceasta dinamica este o intrebare inca fara raspuns. Cu certitudine insa, fara sprijinul NATO, deschiderea unei discutii cu privire la Moldova ar avea sanse reduse de succes.

Spectrul razboiului rece

Moldova este prima victima a noului razboi rece declansat de Rusia impotriva civilizatiei europene. Teatrul de lupta al noului razboi rece cuprinde practic toate statele mutilate cu aproape un secol in urma de prevederile pactului Hitler-Stalin, de la Marea Baltica si pana la Marea Neagra. Desi Rusia a pierdut formal aceste state, ea cauta sa si le resubordoneze, in pofida impotrivirilor sau, in cazul Moldovei, a acceptarii tutelei ruse. Comunistii rusofoni de la Chisinau au oferit ocazia recuceririi unor importante pozitii, care vor afecta si alte state. Estonia, Georgia si Moldova reprezinta un aliniament simbolic si nu numai al confruntarii dintre Occident si Rusia. Cu numai un deceniu in urma, Romania se afla la periferia unei Europe stabile si democratice. Acum este aproape de centrul acestei harti, daca avem in vedere emergenta celui de al treilea val de integrare euro-atlantica. Asa cum Polonia a jucat rolul de lider in definirea politicii Uniunii Europene si a NATO in privinta Ucrainei, se asteapta si de la Romania sa joace un rol similar in dezvoltarea unei strategii cu privire la Marea Neagra.

Biroul Oval, Romania si Moldova

Romaniei i s-a cerut explicit, chiar din Biroul Oval de la Casa Alba, sa participe la efortul de intelegere a conflictului din Transnistria pentru a ajuta Statele Unite la construirea unei strategii regionale pentru Marea Neagra care sa uneasca si marile puteri europene. Atitudinea Statelor Unite indica un interes deosebit fata de aceasta zona, confirmat de schimbarea tacticii NATO si noua directie a interesului geostrategic american in spatiul postsovietic. Atat pentru UE cat si pentru Statele Unite, securizarea rutelor energetice care duc in Caucaz si trec prin zona Marii Negre este cruciala. Departamentul de Stat al SUA a mizat pe Romania in calitate de partener principal in Europa de Est si de Sud-est, si a existat o tendinta ascendenta importanta in relatiile dintre Washington si Bucuresti. Liderul administratiei americane, presedintele George W. Bush, a subliniat in repetate randuri ca SUA si Romania vor participa impreuna la procesul de dezvoltare a democratiei in Moldova. Rolul NATO in cuplarea unei punti de cooperare cu Moldova a fost important si semnificativ in ultimii ani.

NATO si Moldova: parteneriatul fara substanta

Intre Republica Moldova si NATO exista o relatie indelungata, inca din 1994, prin Parteneriatul pentru Pace Nord-Atlantic, instrument important de cooperare care fixa un cadru noului sistem de securitate continental. Cel mai recent reper este legat de solicitarea adresata NATO de catre presedintele Voronin in anul 2005 prin care acesta cerea asistarea Moldovei prin elaborarea unui Plan Individual de Actiuni in cadrul Partneriatului (IPAP), acord adoptat de catre Guvern in 2006. Problemele mecanismului gripat al aparatului politic si administrativ vin insa chiar din inima sistemului politic al Molodvei - infestat de agentii Moscovei pana la saturatie. Aproape toate institutiile politice, dar si organizatiile societatii civile sunt controlate de cadre mai mult sau mai putin conspirate - uneori direct de la Moscova, alteori prin intermediul celulelor locale ale FSB - din mijlocul SIS-ul moldovenesc. Miza politica a Moscovei este ca dupa alegerile locale, la alegerile parlamentare din 2009 sa-si pastreze "pionii" in fruntea Consiliului de Administratie a guberniei Moldovei, astfel incat sa nu aiba loc vreo "reorientare" strategica a tarii.

Neutralitate si nu prea

Scopul initial al neutralitatii Republicii Moldova a fost obtinerea retragerii trupelor ruse de pe teritoriul sau. Moldova nu a avut cum sa-si asigure o neutralitate garantata. In trecut, neutralitatile unor tari ca Austria si Finlanda au fost negociate intre URSS si Vest. Iar statutul de tara neutra nu inseamna in nici un caz cheltuieli militare zero, dimpotriva. Elvetia cheltuieste sume serioase in sectorul militar, iar serviciul militar elevetian este unul dintre cele mai indelungate si costisitoare. Suedia cheltuieste pana la sase miliarde de euro in plan militar. Este evident ca Moldova nici macar nu poate visa astfel de alternative. De fapt, statutul pe care si-l clameaza acum Moldova va duce la proiectarea tarii pe coordonate din ce in ce mai indepartate de tendintele regionale de integrare europeana si euroatlantica promovandu-se, in schimb, intensificarea prezentei rusesti - cu o dinamica euroasiatica accentuata. Sablonul asa-zisei neutralitati a Moldovei este o asertiune ridicola cata vreme trupele rusesti de pe teritoriul tarii numai neutre nu sunt. "Neutralitatea" este acum impusa Moldovei de catre Rusia pentru a o tine departe de NATO.

Rusia castiga runda

Miza politica este extinsa si intarita de rolul jucat de Transnistria, garnizoana Rusiei in coasta sudica a NATO. Miza Transnistriei implica si viitorul Republicii Moldova si de asemenea implica Armata Rusa si interesele Moscovei in flancul sudic al NATO. Pentru Republica Moldova, autoritatile Republicii Nistrene reprezinta principala amenintare la adresa existentei ei ca stat. Separatismul transnistrean, cel abhazo-osetin, problema Crimeei (cu tot cu chestiunea flotei de la Marea Neagra) si ultimele "miscari" separatiste din estul Ucrainei, conflictul armeano-azer din Karabahul de Munte sunt instrumente ale Moscovei de pastrare a controlului in puncte de importanta strategica pentru Federatia Rusa. Moldova este un astfel de punct-cheie, iar captarea Chisinaului s-a realizat fara mare efort in aparenta. "Rusia este gata sa garanteze reintegrarea teritoriala a Republicii Moldova in schimbul renuntarii acesteia la aderarea la NATO", scria in urma cu o saptamana ziarul rus "Kommersant".

Sursa: Ziua

George RONCEA 

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus