Trimite e-mail | Printeaza
IT
01.04.2008

Valoarea pietei serviciilor de telefonie fixa a depasit, in 2007, cifra de 2,3 miliarde lei

Cifra de afaceri înregistrată de furnizorii serviciilor de telefonie fixă a crescut, în 2007, faţă de 2006, cu 9,54% şi a ajuns la două miliarde 335,7 mil. lei. Din volumul total al vânzărilor două miliarde 275,4 mil. lei revin SA „MOLDTELECOM” şi 60,3 mil. lei - operatorilor alternativi de telefonie fixă, arată date ale Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Telecomunicaţii şi Informatică (ANRTI).

În perioada de raport, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) s-a majorat, faţă de 2006, cu 1,7% şi a însumat 185,6 lei, indicator care depăşeşte cu 51,8% ARPU obţinut de operatorii de telefonie mobilă. Aceştia au avut, în 2007, un venit mediu lunar per abonat de 122,2 lei şi un volum de vânzări în valoare de două miliarde 377,2 mil. lei. În ce priveşte investiţiile în reţelele de telefonie fixă, rata acestora s-a redus, faţă de 2006, cu circa 15% şi a alcătuit 615,6 mil. lei. SA „MOLDTELECOM” a investit 607,5 mil. lei, iar operatorii alternativi - 8,1 mil. lei.

În aceiaşi perioadă, numărul abonaţilor serviciilor de telefonie fixă a crescut cu peste 6% şi a atins cifra de circa un milion 80 mii. SA „MOLDTELECOM” a conectat la reţeaua sa 52,7 mii abonaţi noi şi avea în total, la începutul lui 2008, peste un milion 56,8 mii de abonaţi. Operatorii alternativi şi-au mărit, în 2007, baza de utilizatori cu 9,1 mii, având la activ circa 23,2 mii de abonaţi. Urmare a acestei evoluţii, rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă, raportată la o sută de locuitori a republicii, s-a majorat cu 1,9 puncte procentuale şi a atins pragul de 31,53%. Pentru comparaţie, precizăm că, în 2007, numărul utilizatorilor telefoniei mobile a crescut, faţă de 2006, cu 38,6% şi a ajuns la un milion 882,8 mii, iar rata de penetrare a acestui tip de telefonie s-a ridicat la circa 55%.

Specialiştii Agenţiei explică decalajul în ritmurile de dezvoltare a celor două segmente de piaţă prin faptul că piaţa serviciilor de telefonie mobilă este în creştere, iar cea a telefoniei fixe - una matură. Ei consideră că în perioada 2008-2010 piaţa telefoniei fixe va creşte anual cu circa 3-4%, după care poate urma etapa de stagnare. Această etapă va fi determinată de atingerea gradului obiectiv de saturaţie a pieţei date, de intensificarea procesului de substituire fix – mobil, fenomen provocat de maturizarea pieţei de telefonie mobilă.

Amintim că, potrivit Strategiei Naţionale de Edificare a Societăţii Informaţionale, Republica Moldova urmează să atingă rata medie europeană de penetrare a serviciilor de telefonie fixă de 35% şi cea a serviciilor de telefonie mobilă de 45 % până în anul 2010.

În 2007, pe piaţa serviciilor de telefonie fixă au activat 13 titulari de licenţă. SA „MOLDTELECOM” continuă să menţină, după numărul de abonaţi, o situaţie dominantă pe piaţă cu o cotă de peste 97%. Cealaltă parte a pieţei este împărţită de 12 operatori alternativi, dintre care doar trei – „Telemedia Group”, „Telcom Technologies” şi „Arax Impex” - deţin câte o cotă ce variază între 0,5 – 0,7%.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus