Trimite e-mail | Printeaza
IT
08.04.2008

În 2008 rata de penetrare a serviciilor de telefonice mobilă în Moldova ar putea atinge 70%

Agenţia Naţională pentru Reglementare în Telecomunicaţii şi Informatică (ANRTI) progonozează o reducere a ritmului de creştere a  pieţei serviciilor de telefonie fixă ar putea să se reducă până la 3%, înregistrând o rată de penetrare de 33%. Conform estimărilor ANRTI, în condiţiile reducerii tarifelor la serviciile de telefonie mobilă, acordării mai multor bonus -uri utilizatorilor acestui tip de telefonie, în anul curent se va face tot mai simţită aşa numita substituţie fix-mobil. Aceasta înseamnă migrarea unei părţi a traficului din reţelele de telefonie fixă în reţelele mobile, ceea ce poate genera reducerea vânzărilor în sectorul telefoniei fixe.      Potrivit datelor ANRTI, în 2007 valoarea pieţei serviciilor de telefonie fixă a crescut, faţă de 2006, cu 9,5% şi a constituit 2 mlrd. 335,7 mil lei, iar cea a serviciilor de telefonie mobilă a sporit cu 26% şi a însumat 2 mlrd. 377,2 mil. lei. Este pentru prima oară în scurta istorie a telefoniei mobile moldoveneşti când ea a câştigat competiţia cu telefonia fixă atât după ritmurile de creştere, cât şi după volumul vânzărilor anuale.  Urmare a acestei evoluţii, structura pieţei, în 2007, s-a modificări după cum urmează: telefonia mobilă deţine cea mai mare cotă – de 43,8%, urmată de telefonia fixă cu 43,4%, transport date – 4,4%, servicii audiovizuale – 2,8%, alte servicii cu 5,7%. Comparativ cu 2006, cota telefoniei fixe în structura pieţei s-a redus cu patru puncte procentuale, iar cea a telefoniei mobile s-a mărit aproape cu două puncte. Vladimir Vozian, şef de secţie din cadrul ANRTI, a relatat că cedarea poziţiilor telefoniei fixe constituie un fenomen firesc, întrucât această piaţă este una matură şi s-a  apropiat de etapa de saturaţie. În schimb, celelalte pieţe, mai ales cea a serviciilor de telefonie mobilă, se află la un stadiu de creştere rapidă. Vozian a explicat dezvoltarea lentă a serviciilor transport date şi acces la Internet prin lipsa competiţiei efective, cauzate de limitarea accesului operatorilor alternativi la infrastructura şi bucla locală a reţelei deţinute de SA „MOLDTELECOM”, prin lipsa de operatori alternativi puternici pe această piaţă care ar putea concura, mai ales prin infrastructură, cu operatorul istoric. Pornind de la situaţia existentă pe piaţa serviciilor de acces la Internet în bandă largă, putem să ne aşteptăm la fuzionarea, prin diferite forme, a operatorilor mici de pe această piaţă sau la intrarea pe ea a operatorilor de telefonie mobilă.  Potrivit sursei citate, ANRTI estimează pentru anul curent o relansare dinamică a sectorului transport date. Numărul de abonaţi ai serviciilor de acces la Internet ar putea creşte cu peste 50 la sută faţă de anul 2007. Însă aceste evoluţii vor depinde, în mare parte, de volumul investiţiilor în sectorul dat, de calitatea competiţiei şi de mărimea tarifelor la serviciile de acces la Internet. Volumul total al vânzărilor pe piaţa serviciilor de comunicaţii electronice a crescut, în 2007, comparativ cu 2006, cu 20,2% şi a depăşit cifra de 5,4 miliarde lei. Raportat la valoarea produsului intern brut al ţării, acest volum a atins nivelul de 10,1%, arată date ale Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Telecomunicaţii şi Informatică (ANRTI).

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus