Trimite e-mail | Printeaza
Politic
14.04.2008

Adevarul: Republica Moldova, dupa Summitul NATO

Adevarul: Republica Moldova, dupa Summitul NATO
Statutul international al Republicii Moldova devine tot mai incert dupa Summitul NATO de la Bucuresti. Odata cu expirarea în 2008 a Acordului de Parteneriat si Cooperare, a Planului de Actiuni UE-Moldova (PAUEM), cât si a Planului Individual de Actiuni al Parteneriatului Republica Moldova - NATO (IPAP), este oportun sa ne întrebam: unde se situeaza Chisinaul pe axa Washington-Bruxelles-Moscova?

Fara îndoiala, pozitiona-rea Moldovei în raport cu principalele organi-zatii europene si euro-atlan­tice este puternic influentata de ultimele evolutii geopo­litice pe plan regional. Din perspectiva extinderii UE si NATO, avansarea nivelului relatiilor Republicii Moldo­va cu acestea prin încheierea unor noi acorduri constituie un imperativ.

Însa o aseme­nea sarcina este dificil de re­alizat cât timp exista perceptii si asteptari diferite de ambe­le parti. De la Bruxelles si Chisinau, situatia din Repu­blica Moldova este vazuta în culori diferite, în termeni di­plomatici sau declaratii tri­umfaliste. Dincolo de aces­tea, cetateanul de rând poate observa ca starea actuala din Moldova lasa mult de dorit, fiind depasita la indicatorii de baza de toate statele din re­giune.

Izolata între Europa si Rusia

De câtiva ani buni, Repu­blica Moldova se afla în aria de confluenta a politicii externe si de securitate a statelor mem­bre ale UE si NATO. Cu toate acestea, elitele de la Chisinau nu au dat dovada de o vointa politica ferma pentru realiza­rea reformelor în plan poli­tic, economic si social-cultu­ral, inclusiv si prin schimbarea mentalitatii populatiei.

În conditiile în care sud-estul Europei si Marea Nea­gra continua sa aiba o impor­tanta strategica majora pen­tru Rusia, Republica Moldo­va, inclusiv Transnistria, re­prezinta un avanpost feza­bil al politicii expansionis­te rusesti pe aceasta directie.

Dar, în timp ce Moldova es­te calificata de Kremlin drept zona vitala de interes, pen­tru UE si NATO aceasta re­prezinta o vecinatate carac­terizata prin numeroase ris­curi de securitate: conflicte înghetate, încalcari majo­re ale drepturilor omului, coruptie, instabilitate social-economica, migratie ilegala etc. Constienti de faptul ca Moscova nu va dori sa renunte benevol la influenta sa asupra Republicii Moldova, iar Bru­xelles-ul se va implica în mod discret, moldovenii trebuie sa faca ei însisi alegerea.

Or, din moment ce Ucrai­na si Georgia au obtinut unda verde pentru accederea lor în MAP/NATO, Repu­blica Moldova nu mai poa­te miza pe Rusia ca garant al reglementarii conflictu­lui transnistrean. E timpul ca politicienii de la Chisinau sa înteleaga ca o solutie via­bila a acestui focar conflict ar trebui cautata la Washin­gton, New York si Bruxel­les.

În alt caz, vom fi mar­torii unor noi conditionari de tipul celei pe care a pro­pus-o Chisinaul la insistenta Moscovei: recunoasterea internationala a neutralitatii ca premisa a reglementarii acestui conflict. Este evident ca Moscova apeleaza la astfel de stratageme pentru a de­turna atentia partilor impli­cate si a mediatorilor de la adevarata problema.

Ca si în cazul conditionarii retragerii fortelor rusesti din regiune cu încheierea unui acord asu­pra statutului regiunii trans­nistrene, Rusia trage de timp pentru a-si întari pozitiile în regiune. De aceea, mergând continuare pe mâna Mosco­vei, Chisinaul rateaza o noua ocazie de a se asocia la spatiul european si euro-atlantic de securitate.

Ca si în cazul Georgiei si Ucrainei, vointa politica a eli­telor si implicit a cetatenilor din Republica Moldova es­te singura care poate ancora definitiv acest stat în spatiul geopolitic european/euro-atlantic de influenta. Totusi, spre deosebire de Geor­gia si Ucraina, care si-au fi­xat drept obiectiv strategic aderarea la NATO, statu­tul de neutralitate al Repu­blicii Moldova reprezinta în prezent piatra de temelie a securitatii nationale.

Fixata în Constitutie, neutralitatea constituie obiectul principal al disputelor politice inter­ne, datorita nerecunoasterii sale de catre Federatia Rusa si a lipsei unui mecanism de garantii externe, ca în cazul altor state neutre.

Or, neutra­litatea în sine nu afecteaza in­teresele de securitate ale Mol­dovei, problema reducân-du-se la credibilitatea politi­cii de neutralitate, cât timp fortele militare rusesti alaturi de cele paramilitare transnis­trene ocupa o buna parte din teritoriul Moldovei.

Negocie­rile bilaterale purtate în ulti­mul timp cu Rusia în vederea reglementarii diferendumului transnistrean scot din nou în evidenta limitele politicii ex­terne si de securitate ale Mol­dovei. Mizând pe aceeasi po­litica de neutralitate, Moldo­va risca sa ramâna tot mai izo­lata si instabila. În acest sens, Chisinaul are un handicap în plus fata de Georgia si Ucrai­na în convingerea partenerilor occidentali de sinceritatea de­mersului sau european.

Mituri europene si declaratii europeniste

Totodata, este important ca summitul de la Bucuresti a spulberat câteva mituri în aceasta parte a Europei. Unul din acestea este reticenta eu­ropenilor fata de noile valuri de extindere. Astazi este evi­dent ca apropierea Ucrainei si Georgiei de NATO va avea loc pe masura ce ele vor co­respunde standardelor eu­ro-atlantice. Aceasta depin­de în primul rând de mersul reformelor economice si con­solidarea institutiilor demo­cratice interne. Este un sem­nal clar pentru Kiev si Tbi­lisi, dar si pentru Chisinau.

Or, modul superficial în ca­re Chisinaul a realizat mul­te din prevederile PAUEM si IPAP demonstreaza o lipsa de vointa si întelegere a ratiunii valorificarii angajamentelor asumate. Prin asa-numita în­deplinire „înainte de termen" a PAUEM si alte declaratii triumfaliste, conducerea de la Chisinau a sperat ca va reusi sa schimbe perceptiile negati­ve ale oficialitatilor de la Bru­xelles. Aceasta logica specifica mentalitatii comuniste este în mod fundamental opusa spi­ritului european.

Cel de-al doilea mit, dez­avuat la Summitul NATO, consta în imposibilitatea integrarii în NATO a state­lor postsovietice care se con­frunta cu conflicte înghetate si probleme de frontiera cu Ru­sia. Ei bine, Georgia si Ucrai­na se afla într-o pozitie mult mai dezavantajoasa decât Re­publica Moldova. Ambele au baze militare rusesti si frontie­re disputate cu Rusia ce ramân înca a fi demarcate.

Spre de­osebire de acestea, Moldova poate beneficia de avantajul vecinatatii geografice si a co­muniunii istorice si lingvisti­ce cu un stat membru al UE si NATO. De asemenea, fronti­erele Moldovei sunt mult mai usor de demarcat si securizat. În masura în care Ucraina va demonstra vointa politica pentru închiderea segmentu­lui transnistrean, necontrolat de autoritatile moldovene, va fi pus capat tranzitului ilegal de marfuri, droguri, arme si de persoane în regiune.

Toate aceste avantaje ge­opolitice au determinat Ru­sia sa forteze atingerea unui compromis în problema transnistreana în schimbul recunoasterii internationale a statutului de neutralita­te a Moldovei. Dar prin im­punerea neutralitatii, Rusia doreste, de fapt, sa neutralize­ze întregul spatiu dintre Prut si Nistru, erijându-se si în vii­tor în calitate de arbitru si ga­rant al stabilitatii si securitatii în regiune.

Guvernul de la Chisinau nu va putea consolida pozitia Moldovei în procesul de în­cheiere a unor noi acorduri cu UE si NATO cât timp va continua sa uzeze doar în mod declarativ ideea euro­peana.

S-a observat ca actu­alei conduceri îi lipsesc logi­ca în retorica sa politica an­tiromâneasca si antidemo­cratica, precum si coerenta si eficienta actiunilor sale prac­tice în sfera economica si so­ciala. Asemenea evolutii pot genera doar dezamagire în societate, devalorizând ast­fel aspiratiile europene ale majoritatii cetatenilor.

»Astazi este evident ca apropierea Ucrainei si Georgiei de NATO va avea loc pe masura ce ele vor corespunde standardelor euro-atlantice

Sursa: Adevarul

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus