Trimite e-mail | Printeaza
Economie
02.07.2008ECO: Dacă nu acceptăm pretenţiile Gazprom, Preţul gazelor va creşte până la 300 USD
• Este suspectă iniţiativa de modificare rapidă a legislaţie privind privatizarea, în vederea includerii în listă a obiectivelor energetice, dar şi a principalului operator avia – Air Moldova• CET-urile ar putea să ajungă sub controlul direct sau indirect al structurilor Gazprom• Nu este exclus ca Gazprom să majoreze cota din capitalul Moldovagaz până la un pachet de peste 75%Preţul gazelor livrate de concernul rus Gazprom în Republica Moldova a crescut, de la 1 iulie, semnificativ. Problema e că nimeni nu ştie cu cât şi până la ce nivel. Conform administraţiei întreprinderii mixte moldo-ruse Moldovagaz, preţul gazelor va fi de cel puţin 240 USD pentru o mie de metri cubi. Unele surse spun, însă, că preţul cerut ar fi de circa 255 USD pentru trimestrul III şi de circa 300 USD pentru o mie de metri cubi pentru trimestrul IV.Oficialităţile nu oferă detalii şi spun că doar după vizita de ieri la Moscova a prim-viceperimerului Igor Dodon, ministrul Economiei şi Comerţului, se va şti preţul pe care-l vom plăti pentru gaze.Guvernul în căutare de soluţii pentru a ieftini gazeleSurse sub acoperirea anonimatului spun că preţul cerut de Gazprom a fost anunţat încă în cadrul întrevederii din 14 iunie a prim-ministrului Zinaida Greceanâi cu Alexei Miller, preşedintele consiliului de administrare al concernului rus Gazprom. Acesta, se pare, este mult mai mare decât se aşteptau autorităţile moldovene. În consecinţă, acestea au început să caute cu înfrigurare soluţii pentru a „îmbuna” Gazpromul, ca acesta să ne dea gaze ceva mai ieftin. Nu întâmplător imediat după vizita la Moscova a premierului, un grup de deputaţi comunişti (V.Vitiuc, A. Zagorodnâi, I. Vlah şi Gh. Popa), au înaintat în Parlament proiectul Legii cu privire la modificarea Legii privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice din 4 mai 2007, prin care cele trei CET-uri din Moldova – CET-1, CET-2 (Chişinău) şi CET-Nord (Bălţi), dar şi compania aeriană Air Moldova, precum şi complexul hotelier Codru, aflate în proprietatea statului, vor fi scoase la privatizare. Proiectul urmează să fie examinat în regim operativ de Parlamentul Moldovei, chiar la 4 iulie curent. Cel mai probabil, CET-urile ar putea să ajungă sub controlul direct sau indirect al structurilor Gazprom. CET-urile nu mai au o importanţă strategică pentru guvernare Autorii proiectului de lege motivează scoaterea la vânzare a CET-urilor prin faptul că, la moment, Moldova nu dispune de suficiente capacităţi de generare a energiei electrice pe partea dreaptă a râului Nistru, fapt ce duce la dependenţa directă a ţării noastre de sursele energetice externe, în special, de energia electrică importată din Ucraina.„În aceste condiţii, apare stringenta necesitate de a extinde capacităţile de generare a energiei electrice, în special, prin asigurarea modernizării utilajului existent, utilizării mai eficiente a materiei prime în cadrul centralelor electrice de termificare. În vederea soluţionării problemei abordate, este necesară atragerea investiţiilor private în capacităţile de generare a energiei electrice, fapt ce va contribui la asigurarea securităţii energetice a ţării şi reducerea dependenţei acesteia de sursele energetice externe. Volumul mijloacelor financiare necesare în acest scop este considerabil, de care societăţile nu dispun, iar termenul de recuperare a investiţiilor constituie circa 10-15 ani. Iar, utilizarea mijloacelor băneşti publice în modernizarea şi extinderea capacităţilor de generare a energiei electrice, va constitui o povară grea pentru bugetul de stat, precum şi nu va fi susţinută de către organismele financiare internaţionale şi mediul de afaceri local”, se arată în nota de întemeiere privind aprobarea proiectului de lege. Amintim că, anul trecut, la momentul adoptării Legii privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice din 4 mai 2007, Nicolae Bondarciuc, preşedintele Comisiei pentru politică economică, buget şi finanţe din Parlament, a argumentat decizia de includere a acestor întreprinderi în lista celor nepasibile privatizării, prin faptul că ele ar fi de o importanţă strategică pentru republică.Ofertele GazpromÎncă în anul 2006 o echipă de experţi de la Gazprom a efectuat o evaluare a potenţialului investiţional al celor trei CET-uri. Pentru a începe investiţiile în aceste întreprinderi, Gazprom a cerut cedarea unei cote de cel puţin 51% din acţiuni, dar autorităţile moldovene au refuzat să accepte oferta Gazprom. Anul trecut s-a revenit asupra proiectului de investiţii a Gazprom în cele trei CET-uri. Nu întâmplător în toamna anului 2007, reprezentantul concernului Gazprom, Anatoli Podmîşalski a comunicat că Gazprom-ul ar fi gata să preia pachetele de control ale celor trei CET din Moldova. Conform unor surse, în 2007, Gazprom ar fi transmis spre examinate Guvernului Moldovei ofertele investiţionale privind condiţiile de participare a concernului de gaze la cele trei CET-uri din Moldova – CET-1, CET-2 (Chişinău) şi CET-Nord (Bălţi). Anatoli Podmîşalski a menţionat că Moldovei i-au fost transmise ofertele, studiile de fezabilitate şi schema participării Gazprom la cele trei CET-uri. El a subliniat că Gazprom-ul este interesat în obţinerea, cel puţin, a pachetelor de control ale întreprinderilor, care constituie cei mai mari datornici la plata gazelor ruse. Reprezentantul Gazprom nu a exclus faptul că pachetele de control ale celor trei CET-uri să fie transmise concernului în contul datoriilor existente la gaze. De notat că aceste datorii depăşesc valoarea de 1,5 mlrd. lei şi este puţin probabil ca întreprinderile să coste atât.De altfel, Gazprom nu exclude posibilitatea procurării CET-urilor contra bani. Gazprom insistă obţinerea unei cote de 75% din capitalul MoldovagazMai există şi chestiunea reorganizării Moldovagaz, care, de asemenea, este discutată de autorităţile moldovene şi Gazprom. Aşa că ne-am putea aştepta la noi surprize mai puţin plăcute şi nu este exclus ca Gazprom să majoreze cota din capitalul Moldovagaz până la un pachet de peste 75%. Cu atât mai mult cu cât se insistă asupra rambursării enormei datorii faţă de Gazprom, iar bani pentru a plăti nu avem şi nu vom avea în viitorul apropiat. Preţul plătit pentru o asemenea tranzacţie va fi preluarea de către Gazprom şi structurile apropiate lui, a controlului asupra sectorului energetic al Moldovei, în schimb am putea beneficia, cel puţin o perioadă, de gaze ceva mai ieftine decât insistă să plătim Gazprom.Sursa: ECOautor: Ion DRAGHIŞTEANU
Comentarii (0)