Încercarea de a exclude partenerii occidentali ai Republicii Moldova din reglementarea transnistreană şi de a găsi o soluţie în formatul 2+1, adică prin negocieri între Moscova, Chişinău şi Tiraspol, nu poate genera o soliţie legitimă pentru conflict, a declarat reprezentantul special al UE.
La o conferinţă de presă susţinută în cadrul programului Dialoguri Transnistrene organizat de Asociaţia pentru Politică Externă de la Chişinău, reprezentantul special al Uniunii Europene pentru Republica Moldova a declarat că doar în formatul 5+2 (din care, pe lângă părţile în conflict, fac parte Rusia, Ucraina şi OSCE în calitate de mediatori şi observatorii – UE şi SUA), pot fi elaborate înţelegeri care să fie legitime şi viabile.
"Discuţii pot fi purtate între domnul Medvedev şi domnul Smirnov şi domnul Voronin, dar aceste discuţii categoric nu pot înlocui procesul de negocieri şi în urma acestor discuţii nu se poate ajunge la nişte principii de reglementare a conflictului transnistrean. Acest lucru se poate face doar în formatul 5+2", a declarat Kalman Mizsei.
Potrivit lui, în formatul 5+2 sunt reprezentate destul de larg interesele din interiorul şi din jurul conflictului transnistrean, motiv pentru care acest format "este unica modalitate legitimă pentru identificarea unei soluţii". "În plus, în anul 2003 (când în urma unor tratative bilaterale ale Moscovei cu Tiraspolul şi Chişinăul a fost elaborat memorandul Kozak – n.red.), formatul 1+2 s-a dovedit a fi neviabil şi acum ar fi foarte incorect să se încerce repetarea aceluiaşi scenariu", susţine Mizsei.
Potrivit lui, Uniunea Europeană este categoric în favoarea formatului 5+2 şi în favoarea relansării cât mai urgente a negocierilor în acest format. "După ceea ce s-a întâmplat în Georgia, este şi mai mult în interesul partenerilor noştri să nu experimenteze formule neviabile, nelegitime, nedemocratice", spune Mizsei.
Referindu-se la declaraţiile privind o posibilă revenire la planul Kozak, diplomatul european a apreciat că documentul "a avut neajunsuri care conduc la concluzia că acesta nu poate fi bază pentru o viitoare înţelegere". "Unul dintre aceste neajunsuri este faptul că planul Kozak ar fi urmat să creeze de fapt un stat ne-suveran – un model confederativ care conţine prevederi de natură să paralizeze viaţa ţării. Printre acestea ar fi dreptul de veto exagerat pentru regiunea transnistreană şi exagerat de multe situaţii unde decizii importante urmau să fie adoptate doar prin votul ambelor părţi", spune Mizsei.
"Noi optăm pentru ca regiunea transnistreană să primească atribuţii largi, ferm garantate de legea constituţională moldovenească pe de o parte, iar pe de altă parte pentru un mecanism internaţional de monitorizare în care să participe atât Rusia, cât şi vecinii Republicii Moldova", declară Kalman Mizsei.
Diplomatul european a mai spus că toate aspectele tehnice ale reglementării transnistrene sunt cunoscute şi "atunci când va exista voinţă politică în Rusia şi în Transnistria, conflictul va putea fi soluţionat foarte repede".
Întrebat care vor fi reacţiile şi acţiunile UE în eventualitatea semnării unui document-cadru în urma negocierilor dintre Medvedev, Voronin şi Smirnov, Kalman Mizsei s spus că există o conexiune strânsă între natura procesului şi rezultat. "Noi nu credem că procesul care exclude cei mai importanţi parteneri ai Moldovei poate rezulta într-o soluţie echitabilă şi viabilă", a spus Mizsei.
Referindu-se la întâlnirea mediatorilor şi observatorilor în reglementarea transnistreană care va avea loc luni, 8 septembrie, la Viena, Kalman Mizsei a declarat că "Rusia are o foarte bună posibilitate de a demonstra că poate fi un partener constructiv al comunităţii internaţionale". "Rusia îşi poate manifesta voinţa de cooperare prin participarea la pregătirea activă a graficului concret pentru negocierile în fomatul complet 5+2. Nu aş vrea să anticipez că aşa se va întâmpla, dar noi vom evalua succesul acestei întrevederi în funcţie de acest criteriu", a declarat Mizsei.
"Pentru noi este important ca soluţia pentru reglementarea definitivă a conflictului să fie una echitabilă şi durabilă, pentru ca, după adoptarea ei, ţara să se poată dezvolta puternic şi în ritm accelerat. Moldova, inclusiv regiunea transnistreană, are nevoie de stabilitate politică şi o construcţie statală eficientă pentru a se putea dezvolta. Moldova are o moştenire venind din perioada URSS, peste care s-a suprapus şi cea a conflictului transnistrean şi este foarte important ca acum celor 3,5 milioane de oameni să li se acorde şansa de dezvoltare pe o cale europeană, o cale favorabilă întregii populaţii", a spus reprezentantul UE.
În opinia sa, dacă ar exista voinţă politică, conflictul transnistrean ar putea fi soluţionat până la alegerile din 2009. "Dar nu aş vrea să speculez acest aspect, pentru că dacă nu există voinţă politică, e mai bine să se mai lucreze un timp asupra tuturor aspectelor de pregătire a reglementării", este de părere Mizsei, care a precizat că este nevoie în primul rând de voinţa politică a Rusiei şi a regiunii transnistrene pentru a începe lucrul serios şi productiv în problema transnistreană. NewsIn