Cererile de participare la concurs pot fi depuse în perioada 21 octombrie-15 decembrie 2008, la direcţia Târguri şi Expoziţii a CCI, a comunicat marţi presei, vicepreşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie (CCI) a Moldovei, Tudor Olaru.
Concursul este iniţiat de CCI şi se desfăşoară în colaborare cu Agenţia de Stat pentru Protecţia Intelectuală. La concurs pot participa întreprinderi şi organizaţii cu diverse forme de proprietate, persoane juridice înregistrate în Moldova, care produc bunuri materiale şi/sau prestează servicii pe teritoriul ţării. Totodată, la concurs sunt invitaţi să participe şi titularii mărcilor comerciale străine, valabile pe teritoriul Moldovei.
Tudor Olaru a accentuat că la concurs se admit doar mărcile comerciale care la momentul depunerii cererii de participare sunt înregistrate la AGEPI. Întreprinderile care doresc să participe la concurs depun cereri conform unui model stabilit, achită taxa de înregistrare de 3 mii lei pentru fiecare marcă şi prezintă documentele necesare. În cazul în care o marcă comercială este prezentată la mai multe nominalizări ale concursului, întreprinderea obţine un rabat de 15% din suma totală a taxei de înregistrare pentru participare la concurs. În cazul achitării taxei de înregistrare după 1 decembrie 2008, taxa se va majora cu 25%.
Nominalizările în cadrul concursului se fac conform criteriilor de consum şi criteriilor de profesionism. Conform criteriilor de consum sunt două nominalizări: marca comercială „Aprecierea Consumatorilor" şi marca comercială „Patrimoniul Republicii". În anul curent conform criteriilor de profesionism, în premieră a fost introdusă nominalizarea marca comercială „Responsabilă social". Celelalte nominalizări sunt: „Debutul Anului" (pentru cea mai reuşită lansare a mărcii comerciale pe piaţa autohtonă în anul de concurs); „Export" (pentru cea mai eficientă strategie care a adus rezultate considerabile la ieşirea pe noi pieţe); „Inter" (marca străină care se promovează activ pe piaţa moldovenească). „BRAND.md" (pentru cea mai eficientă strategie de marketing a mărcii comerciale autohtone pe Internet); „Lider" (cea mai de succes strategie de durată a mărcii comerciale (mai mult de 5 ani) pe piaţa Moldovei); "Excelentă" (la această nominalizare nu se primesc cereri de participare. Distincţiile vor fi conferite prin decizia Comitetului organizatoric).
Precum a menţionat Tudor Olaru, în anul curent a fost extins numărtul categoriilor de la 11 până la 23 de produse şi servicii, ceea ce face să crească numărul potenţialilor nominanţi până la circa 230 mii. La nominalizările conform criteriilor de consum, învingătorii concursului sunt desemnaţi pentru fiecare grupă de produse, fiindu-le conferite locurile întâi, doi şi trei şi Medalia de Aur la nominalizarea „Patrimoniul Republicii". Învingătorii concursului la nominalizările conform criteriilor de profesionism sunt desemnaţi pentru fiecare grupă de produse, cu înmânarea Premiului Mare (Marelui Premiu) „Mercuriul de Aur", cea mai înaltă distincţie profesională a concursului, precum şi a medaliilor de aur, de argint şi de bronz. În cadrul fiecărei categorii se acordă un singur Premiu Mare, se decernează câte o singură medalie de aur, de argint şi de bronz. Premiile vor fi înmânate la 30 ianuarie 2009, în cadrul Expoziţiei naţionale anuale „Fabricat în Moldova". Anual, la finele concursului se editează catalogul „Cele mai notorii mărci comerciale din Republica Moldova".
Potrivit lui Tudor Olaru, Bugetul concursului pentru anul 2008 este de 250 mii lei. El şi-a exprimat speranţa că în anul curent la concurs vor fi prezentate cereri de participare pentru 200 de mărci comerciale. Concursul se desfăşoară începând cu anul 2003, când au fost prezentate 68 proiecte ale celor mai renumite mărci din republică. În anul 2004 az fost prezentate 110 mărci comerciale, în anul 2005- 115 proiecte, în anul 2006 - circa 98 proiecte, iar în anul 2007 circa 95 proiecte.
Informaţii suplimentare despre concurs pot fi găsite pe pagina CCI la rubrica Marca Comerciala.