Trimite e-mail | Printeaza
Social
26.01.2009

Mass-media din Republica Moldova nu se implică suficient în procesul de promovare a transparenţei economice şi a responsabilităţii guvernului în combaterea corupţiei

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Wingdings; panose-1:5 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:2; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 268435456 0 0 -2147483648 0;} @font-face {font-family:Tahoma; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:204; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:1627421319 -2147483648 8 0 66047 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0in; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; margin:0in; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-US; mso-fareast-language:EN-US;} a:link, span.MsoHyperlink {color:blue; text-decoration:underline; text-underline:single;} a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {color:purple; text-decoration:underline; text-underline:single;} p.CharChar, li.CharChar, div.CharChar {mso-style-name:" Char Char"; mso-style-link:"Основной шрифт абзаца"; mso-style-next:Обычный; margin-top:0in; margin-right:0in; margin-bottom:8.0pt; margin-left:0in; line-height:12.0pt; mso-line-height-rule:exactly; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:Tahoma; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-US; mso-fareast-language:EN-US;} @page Section1 {size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 60.0pt 27.0pt 1.25in; mso-header-margin:35.3pt; mso-footer-margin:35.3pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1807114843; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:1321777056 67698689 67698691 67698693 67698689 67698691 67698693 67698689 67698691 67698693;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:.5in; mso-level-number-position:left; text-indent:-.25in; font-family:Symbol;} ol {margin-bottom:0in;} ul {margin-bottom:0in;} -->

COMUNICAT DE PRESĂ

22 ianuarie 2009

 

Mass-media din Republica Moldova nu se implică suficient în procesul de promovare a   transparenţei economice şi a responsabilităţii guvernului în combaterea corupţiei şi, într-o anumită măsură, nu reflectă destul de profesionist subiectele privind corupţia, relevă datele raportului final de monitorizare a mass-media, elaborat de Centrul Independent de Jurnalism (CIJ) cu suportul Guvernului SUA. Potrivit concluziilor generale ale raportului:

 

  • Se poate vorbi despre un anumit partizanat în abordarea corupţiei, aceasta fiind o temă sensibilă, în contextul alegerilor parlamentare din 2009. Selectarea şi prezentarea materialelor la Moldova 1, Radio Moldova, NIT, Antena C, Moldova suverană şi Nezavisimaia Moldova par să se înscrie într-un efort de creare a unei imagini favorabile guvernării şi defavorabile opoziţiei. Pro TV, TV 7,  EU TV, Vocea Basarabiei, Timpul de dimineaţă, Jurnal de Chişinău, Ziarul de gardă şi SP nu evită evenimentele/subiectele care pun guvernarea actuală în lumină negativă.
  • În multe cazuri, materialele relevante s-au bazat pe acuzaţii de corupţie care nu întotdeauna au fost confirmate de organele de resort şi/sau verificate prin investigaţii suplimentare de către jurnalişti. Cazurile concrete de corupţie au vizat, de obicei, funcţionari de rang mic şi mijlociu, iar strategiile şi programele anticorupţie au fost prezentate fără prea multe detalii.

·         În medie, mass-media monitorizate au utilizat câte două surse per material. Deseori, jurnaliştii au prezentat publicului doar informaţiile oferite în cadrul evenimentelor de presă, iar în cazul acuzaţiilor de corupţie, principala şi, deseori, singura sursă a fost persoana care a lansat acuzaţiile.

·         Materialele controversate care au reflectat subiecte legate de corupţie nu întotdeauna au prezentat poziţia tuturor părţilor implicate în conflict. Totuşi, în marea majoritate a ştirilor, faptele au fost separate de opinie.

·         În mare parte, reflectarea s-a limitat la ştiri, numărul interviurilor, analizelor şi al materialelor de opinie fiind destul de mic; majoritatea ştirilor au fost „de ultima oră”, mass-media evitând să urmărească evoluţia subiectelor abordate anterior (follow up).

·         Numărul investigaţiilor jurnalistice bine documentate, publicate preponderent de presa scrisă, a fost mic; de regulă, acestea nu au fost urmate de autosesizări din partea organelor abilitate.

 

Proiectul de monitorizare s-a desfăşurat în perioada octombrie 2007 - noiembrie 2008. Monitorizarea a avut drept scop de-a evalua modul în care mass-media din Republica Moldova reflectă fenomenul corupţiei şi programele de luptă cu corupţia, de-a încuraja jurnaliştii să respecte standardele unui jurnalism echidistant şi echilibrat, precum şi de a informa publicul.

 

Raportul a fost elaborat de Centrul Independent de Jurnalism în cadrul Programului Consolidarea Capacităţii de Monitorizare a Societăţii Civile din Moldova (CCMSCM), care este implementat de Academia pentru Dezvoltare Educaţională (AED), cu suportul tehnic din partea Consiliului pentru Cercetări şi Schimburi Internaţionale (IREX). Programul este finanţat de  Corporaţia Provocările Mileniului şi administrat de Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID).Conţinutul acestui document nu reflectă neapărat opinia AED, IREX, MCC, USAID sau a Guvernului SUA.

 

Pentru detalii, vă rugăm să telefonaţi la CIJ: (37322) 234236, Nadine Gogu, director de proiect; e-mail: ngogu@ijc.md

cuvinte-cheie: mass media | coruptie | CIJ

Comentarii (4)

 

Related news

Sus