Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) estimează că pieţele de servicii de acces la Internet şi de telefonie mobilă vor continua să crească în mod dinamic şi în anul 2009, a declarat, luni, 16 martie. directorul ANRCETI, Sergiu Sîtnic, în cadrul unei conferinţe de presă.
Sîtnic a precizat că estimările Agenţiei au fost făcute în baza analizei evoluţiilor ce s-au produs în ultimii ani pe pieţele susmenţionate şi premiselor existente pentru dezvoltarea acestor pieţe. Potrivit directorului, urmare a creşterii rapide a cererii pentru serviciile de Internet de mare viteză şi a migrării utilizatorilor de la Internet -ul prin dial-up (linie telefonică obişnuită) la cel în bandă largă, Agenţia aşteaptă, în 2009, o majorare a numărului abonaţilor la serviciile de Internet în bandă largă la puncte fixe cu cel puţin 50%, adică până la 170 -180 mii de abonaţi. Cu toate că rata de penetrare a acestor servicii, raportată la o sută de locuitori a republicii, s-a majorat, în 2008, de 2,4 ori şi a atins cifra de 3,23%, ea este foarte mică în comparaţie cu situaţia din ţările Uniunii Europene (UE), unde această rată a depăşit 22%, a apreciat directorul Agenţiei.
Referindu-se la evoluţiile pieţei de telefonie mobilă, Sergiu Sîtnic a menţionat că această piaţă a fost una din cele mai dinamice în 2008, înregistrând o creştere de 22,6% şi o rată de penetrare a serviciilor de 67,8%. Pentru 2009, Agenţia estimează o majorare a cifrei de afaceri pe această piaţă de 18-20% şi o rată de penetrare a acestor servicii până la 76 -79%. Previziunea se bazează pe raţionamentul că, în 2009, piaţa de comunicaţii electronice mobile de generaţia a treia (3G) se va extinde, mai ales pe segmentul furnizarea serviciilor de acces la Internetul mobil, a altor servicii suplimentare, precum şi prin lansarea a încă unei reţele mobile 3G. În plus, telefonia mobilă are suficiente rezerve de dezvoltare, a declarat Sîtnic, precizând că deşi rata de penetrare a serviciilor mobile a atins nivelul de 67,8%, ea este mai mică decât media de peste 110% înregistrată în ţările UE.
În ceea ce priveşte piaţa de telefonie fixă, anul 2008 a demonstrat că ea a atins faza maturităţii, iar pe unele segmente arată semne de declin. Deşi numărul de abonaţi la serviciile de telefonie fixă a crescut cu 3,2%, iar rata de penetrare a acestor servicii a ajuns la 31,2%, volumul vânzărilor pe această piaţă s-a redus cu 5,85%, a afirmat directorul Agenţiei. Totodată, el a menţionat că rata de penetrare a acestor servicii este mai mare decât media înregistrată în 2008 în ţările din Europa de Sud -Est (28%) şi cele din CSI (26%). Potrivit sursei citate, în 2009 numărul abonaţilor la serviciile de telefonie fixă ar putea creşte cu circa 2%, iar rata de penetrare a acestor servicii până la 32%.
În aceeaşi conferinţă de presă, directorul Agenţiei a făcut referinţe şi la indicatorii de bază privind evoluţia pieţei de comunicaţii electronice în anul 2008. Astfel, volumul total al vânzărilor pe această piaţă a crescut, în 2008, faţă de 2007, cu 12,3% şi a ajuns la cinci miliarde 725,4 mil. lei. Raportat la valoarea produsului intern brut al ţării, acest volum a atins nivelul de 9,11%. În structura pieţei, după cifra de afaceri, cea mai mare cotă - de 50,9% - i-a revenit telefoniei mobile, urmată de telefonia fixă cu 38,6%, sectorul servicii de acces la Internet şi transport date - cu 6,4%, sectorul servicii difuzare şi retransmisie a programelor audiovizuale - cu 4,1%. Comparativ cu 2007, cota telefoniei fixe în structura pieţei s-a redus cu 7,4 puncte procentuale, iar cota telefoniei mobile, cea a accesului la Internet şi a serviciilor audiovizuale s-au mărit cu 4,3; 2 şi, respectiv, cu 1,1 puncte procentuale.
Volumul total al investiţiilor în sectorul comunicaţiilor electronice a crescut în 2008, faţă de 2007, cu 1,8% şi a atins cifra de 1,96 mlrd. lei. Cele mai semnificative investiţii au fost alocate în reţelele mobile - un miliard 224,6 mil. lei sau 64,4% din total. După cifra de afaceri, cei mai mari furnizori de comunicaţii electronice în 2008 au fost: SA „MOLDTELECOM" (42,6%), SA „ORANGE Moldova" (34,9%) şi SA „MOLDCELL" (13,4%). Împreună aceşti furnizori au deţinut aproape 91% din piaţa de comunicaţii electronice. Tot ei au efectuat cele mai mari investiţii în dezvoltarea sectorului: lor le revine peste 75% din investiţiile efectuate în 2008.