Posturile publice cu acoperire naţională Moldova 1 şi Radio Moldova şi-au menţinut politica editorială de asistare a partidului de guvernământ în efortul de a se menţine la putere, începându-şi majoritatea buletinelor cu ştiri care favorizează PCRM, constată Centrul Independent de Jurnalism şi Asociaţia Presei Independente, în raportul realizat în urma monitorizării a opt posturi de radio şi televiziune în perioada 12-18 martie 2009.
Potrivit raportului, nu se atestă schimbări majore în modul de reflectare a campaniei electorale la niciunul dintre posturile care au demonstrat o atitudine partizană, tendenţioasă în perioadele precedente de monitorizare.
Tendinţa de discreditare a unor partide de opoziţie s-a menţinut şi în această perioadă. Posturile private NIT şi Antena C au demonstrat o politică editorială similară, cu diferenţa că defavorizarea unor partide de opoziţie la aceste posturi a fost mai accentuată.
La EU TV, PCRM a beneficiat în continuare de o mediatizare mai echilibrată, într-o lumină mai mult pozitivă decât negativă, în timp ce unele partide de opoziţie au fost vizate cu scopul de a fi discreditate, atât în ştiri, cât şi în emisiunile de opinie. PPCD a fost uşor favorizat.
Pe de altă parte, PRO TV, TV7 şi Vocea Basarabiei s-au menţinut în continuare pe poziţia unei reflectări pluraliste, mai echidistante a tuturor concurenţilor electorali.
În presa scrisă s-a atestat o creştere a numărului de materiale jurnalistice la tema alegerilor, precum şi a suprafeţei de ziar afectată acestora. Pe măsură ce se apropie ziua alegerilor, sunt publicate mai multe articole de opinie, inclusiv scrisori şi apeluri publice care favorizează anumiţi concurenţi electorali şi/sau îi defavorizează pe alţii.
În acelaşi timp, concurenţii electorali plasează în ziare mai multă publicitate electorală.
Se menţine tendinţa de a prezenta campania electorală de pe poziţii editoriale diferite. Astfel, unele instituţii de presă favorizează evident concurentul electoral PCRM (Moldova suverană, Nezavisimaia Moldova, Agenţia informaţională de stat Moldpres, portalul www.omg.md); în acelaşi timp aceste mijloace de informare în masă defavorizează ceilalţi concurenţi electorali prin distorsionarea declaraţiilor făcute de aceştia, scoaterea din context a unor afirmaţii şi comentarea lor în context negativ.
Altă categorie de instituţii de presă (Timpul de dimineaţă, Jurnal de Chişinău, parţial Moldavskie vedomosti şi portalul www.unimedia.md) pe de o parte critică dur PCRM, învinuindu-l de guvernare defectuoasă şi de faptul că nu prezintă cetăţenilor starea reală a economiei R. Moldova, iar pe de altă parte prezintă în context favorizant alţi concurenţi electorali, în special pe cei de orientare liberală.
Ziarul Flux favorizează PPCD şi defavorizează partidele de opoziţie, în special pe cele de doctrină liberală.
Celelalte mass-media monitorizate au un comportament editorial care nu indică favorizarea evidentă a vreunui concurent electoral sau încearcă să prezinte campania electorală mai mult sau mai puţin echilibrat.
Numărul de materiale care constituie educaţie electorală este în continuare foarte mic. Astfel instituţiile mass-media nu ţin cont de necesităţile informaţionale ale publicului.
Proiectul „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2009" este susţinut financiar de Fundaţia Eurasia din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi) şi Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID).
Proiectul se realizează în parteneriat cu Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte - Coaliţia 2009
Perioada de monitorizare este 5 februarie - 5 aprilie 2009.