În perioada 19-25 martie 2009, numărul materialelor cu caracter electoral difuzate de cele opt posturi de radio şi televiziune supuse monitorizări a continuat să crească, ajungând la 3108, comparativ cu 2857 materiale înregistrate în săptămâna precedentă, se arată în raportul Centrului Independent de Jurnalism şi Asociaţiei Presei Independente, lansat, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2009.
Ca şi în perioada precedentă, posturile publice cu acoperire naţională Moldova 1 şi Radio Moldova au continuat să ofere partidului de guvernământ prioritate, buletinele de ştiri ale acestor posturi fiind concepute în aşa fel încât să influenţeze electoratul în favoarea PCRM. Partidele de opoziţie au fost mediatizate, de regulă, tendenţios, sau ignorate. Numărul ştirilor cu referire la guvernare a fost mult mai mare decât numărul ştirilor care au vizat, pozitiv sau, de regulă, negativ toţi ceilalţi concurenţi electorali luaţi împreună.
O politică editorială similară se atestă şi la posturile private NIT şi Antena C. Lipsa de dezbateri electorale la aceste posturi, de asemenea, poate fi considerată drept o formă indirectă de favorizare a PCRM şi de limitare a accesului partidelor de opoziţie.
EU TV a favorizat în continuare PPCD, atât în ştiri, cât şi în emisiunile de opinii. Concurenţii electorali ai PPCD au fost, de regulă, defavorizaţi prin ştiri şi opinii negative, iar PCRM a beneficiat de ştiri preponderent pozitive.
PRO TV, TV7 şi Vocea Basarabiei s-au remarcat printr-un tratament mai obiectiv şi echidistant al tuturor concurenţilor electorali, inclusiv PCRM, care a fost vizat mai mult prin ştiri defavorabile, decât favorabile, fără a ignora evenimentele importante ale acestora, fără a scoate din context, a distorsiona în mod premeditat sau a prezenta tendenţios informaţia. La TV7, de cele mai multe ştiri favorabile a beneficiat PD. În emisiunile de opinie de la Vocea Basarabiei a fost criticat partidul de guvernământ şi unele partide de opoziţie. De menţionat că reprezentanţii guvernării refuză în continuare ofertele de a participa la emisiunile acestui post şi ale PRO TV.
Presa scrisă/Agenţii de presă/Portaluri web
Ziarele, agenţiile de presă şi portalurile web monitorizate au publicat 561 de materiale care au vizat, direct sau indirect, campania electorală. Numărul de materiale la tema alegerilor, publicate de presa scrisă, precum şi suprafaţa totală a acestora se menţin la acelaşi nivel în ultimele săptămâni, în schimb genurile jurnalistice preferate de ziare se schimbă. Astfel, pe măsură ce se apropie ziua scrutinului, apar mai puţine ştiri şi mai multă publicitate electorală şi articole de opinie care conţin apeluri de a vota anumiţi concurenţi electorali şi/sau de a nu-i vota pe alţii.
Campania electorală este reflectată în continuare de pe poziţii editoriale diferite. Câteva instituţii de presă promovează direct un singur concurent electoral, criticându-i sau neglijându-i pe ceilalţi concurenţi. Astfel, ziarele Moldova suverană, Nezavisimaia Moldova, Agenţia de ştiri Moldpres şi portalul www.omg.md susţin necondiţionat PCRM şi îşi construiesc strategia editorială pe publicarea materialelor elogioase la adresa acestui concurent electoral şi pe defavorizarea, în unele cazuri denigrarea, oponenţilor politici ai PCRM. Acelaşi comportament editorial îl are şi ziarul Flux, dar în raport cu concurentul electoral PPCD, pe care îl promovează intens.
O altă categorie de instituţii de presă (ziarele Timpul de dimineaţă, Jurnal de Chişinău, parţial Moldavskie vedomosti şi portalul www.unimedia.md) critică PCRM şi susţin sau prezintă în context favorizant alţi concurenţi electorali, în special pe cei de orientare liberală – PLDM, AMN, PL.
Celelalte mass-media monitorizate au un comportament editorial care nu indică favorizarea evidentă a unui anumit concurent electoral.
Numărul de materiale care constituie educaţie electorală este în continuare foarte mic; astfel mass-media nu oferă suficientă informaţie de interes public pentru cetăţenii cu drept de vot din Republica Moldova.
Metodologia de monitorizare a fost elaborată de Oxford Media Research pentru proiectele de monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru Libertatea de Exprimare “Articolul 19”. Aceasta prevede măsurarea indicatorilor: 1) cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica, sursele ştirilor, frecvenţa şi durata apariţiei concurenţilor electorali în buletinele de ştiri, şi 2) calitativi – materialele fiind supuse unei evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui concurent electoral.
Proiectul „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2009” se realizează în parteneriat cu Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. Perioada de monitorizare este 5 februarie – 5 aprilie 2009. Rezultatele vor fi făcute publice prin rapoarte bilunare, în prima lună a monitorizării, apoi prin rapoarte săptămânale. Proiectul este susţinut financiar de Fundaţia Eurasia din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi) şi Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID). Opiniile exprimate în această publicaţie aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia finanţatorilor.
Coaliţia 2009 este o uniune benevolă de organizaţii neguvernamentale din Republica Moldova care au drept scop sa contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, transparente şi democratice ale Parlamentului Republicii Moldova şi continuă activităţile de promovare a unor alegeri libere şi corecte demarate de Coaliţia 2005 şi 2007. La moment Coaliţia 2009 întruneşte peste 70 de organizaţii neguvernamentale.
Trimite e-mail | Printeaza
Diverse
02.04.2009Moldova 1, Radio Moldova, NIT şi Anteca C continuă să ofere prioritate PCRM
Comentarii (0)