De la 1 iunie, şoferii vor avea un motiv în plus să fie mai prudenţi: va intra în vigoare noul Cod Contravenţional. Noile reglementări îi vor ajuta pe oamenii legii să-i "uşureze" mai rapid de permise şi bani pe şoferii indisciplinaţi, transmite Europa Luiberă.
Probabil una din cele mai importante modificări este creşterea mare a amenzilor, care le va da serios de gândit celor înclinaţi spre manevre interzise sau neatenţilor. Participanţii la trafic care vorbesc la telefon, nu poartă centura de siguranţă sau exploatează vehicule fără revizia tehnică vor fi amendaţi cu 400 de lei.
Pentru depăşirea vitezei, nerespectarea culorilor semaforului sau neacordarea priorităţii de trecere amenzile sunt şi mai usturătoare, variind între 600 şi o mie de lei. Cele mai mari amenzi vor constitui trei mii de lei, adică aproape patru salarii minime pe economie, fiind vizate astfel de încălcări precum conducerea maşinii de către cineva privat de acest drept sau încredinţarea acesteia unei persoane aflată în stare de ebrietate.
Pe lângă amenzi, şoferii se pot alege mult mai uşor şi cu suspendarea permisului. Asta dacă vor acumula timp de jumătate de an 15 puncte de penalizare în registrele poliţiei rutiere. Punctele de penalizare sunt la fel o noutate si vor fi date odată cu amenzile. Pentru conducerea în stare de ebrietate, şoferii riscă să fie înlăturaţi din trafic pe un termen de trei ani.
Modificările sunt aşteptate de mult de către agenţii de circulaţie, ne-a spus şeful poliţiei rutiere, Grigore Guzun, care crede că odată cu intrarea lor în vigoare, oamenii legii vor fi mai de temut pentru participanţii la trafic: „Aşteptăm diminuarea numărului de accidente rutiere, a traumatismelor şi deceselor la trafic."
Iată cum răspunde şeful poliţiei rutiere celor ce găsesc exagerate amenzile promovate de oamenii legii: „Dar nu sunt exagerate tragediile care sunt în stradă? Noi avem în acest an deja 123 de decese în urma accidentelor rutiere. Nu-i oare mult pentru ţara noastră?"
La Orhei, am vorbit recent cu un şofer cu 33 de ani experienţă, care se numeşte Gheorghe Busuioc: „Ar trebui oleacă de regulă să fie, că-s tare multe încălcări. Dar oricum amenzile sunt prea mari. La noi leafa e mică. Dacă iau 1 mie de lei pe lună. Ş-apoi maşinile astea ale noastre îs vechi. A mea, de exemplu, are 20 de ani. Da drumurile? Ce astea-s drumuri? Ar trebui mai întâi să facă drumurile. O să fim nevoiţi să lepădăm volanul."
Oamenii legii spun că pentru a reduce birocraţia, agenţilor de circulaţie li s-a permis să documenteze încălcarea şi să stabilească mărimea amenzii la faţa locului, fără a fi necesară intermedierea unei comisii administrative ca înainte.
Şoferii cu care am discutat astăzi pe străzile Chişinăului cred însă că aceasta le va dezlega şi mai mult mâinile poliţiştilor:
„ Eu nu cred că banii se vor duce în buget. Mai degrabă vor îngroşa buzunarul poliţiştilor."
„Puţini sunt şoferii care nu încalcă. Poate că va fi mai multă disciplină, dar mai degrabă va fi un nou prilej pentru mituirea poliţiştilor."
Opiniile şoferilor contrastează însă cu statisticile poliţiei rutiere, care nu au înregistrat în acest an nici un caz de sancţionare a agenţilor de circulaţie pentru luare de mită de la participanţii la trafic.