Potrivit Ministerului Economiei, Î.S. „Calea Ferata" necesită a fi restructurată pentru a face faţă situaţiei economice actuale şi aşi asigura un viitor", a afirmat Viceprim-ministru, Valeriu Lazăr, ministrul Economiei în cadrul şedinţei cu conducerea întreprinderii şi reprezentanţii asociaţiilor profesionale din diverse domenii a economiei naţionale, membrii cărora sunt clienţi a Căii Ferate din Republica Moldova.
„Calea Ferată a căzut ostatic în jocurile politice a Guvernării comuniste, fapt ce nu ia permis sa aplice la momentul potrivit un management economic motivat iar criza financiară a scos la suprafaţă toate problemele ce s-au acumulat din 2000 până azi. Astfel, în anul curent veniturile întreprinderii au scăzut cu circa 35%, motiv ce impune conducerea întreprinderii în faţa necesităţii concedierii drastice şi dureroase a circa 5000 de angajaţi", a zis Viceprim-ministru Valeriu Lazăr, după ce a fost prezentă activitatea Î.S. „Calea Ferata".
Organizarea şedinţei a fost motivată de multiplele adresări ale agenţilor economici vizavi de tarifele înalte la serviciile de transportare feroviară a mărfurilor. În acest context a fost analizată metoda de formare a tarifelor. Drept rezultat, a fost depistat ca Calea Ferata era impusă să efectueze o subvenţionare încrucişată - din contul transportului de mărfuri se acopereau pierderile transportului de pasageri. Conform informaţiei prezentate de către conducerea întreprinderii, tariful pentru pasageri a rămas neschimbat din 1999. Actualmente preţul unei călătorii feroviare prin ţară acoperă sinecostul acestuia doar la 20-25%.
Un alt motiv ce impune Î.S. „Calea Ferata" să menţină tarife relativ înalte la transportarea feroviara marfară este lipsa unei investiţii în modernizarea tehnică a căii ferate.
In acest context, Viceprim-ministru, Valeriu Lazăr, ministrul Economiei a cerut să fie efectuat pe parcursul a doua săptămâni un Plan de reorganizare a întreprinderii pentru următorii 4-5 ani şi totodată să fie elaborat un program investiţional pentru Î.S. „Calea Ferată".
„Doar modernizarea tehnologica a caii ferate, precum ar fi electrificarea acesteia, ne va permite să coborâm tarifele la transportarea mărfurilor şi să asigurăm competitivitatea întreprinderii feroviare moldoveneşti în regiune" , a concluzionat Viceprim-ministru, Valeriu Lazăr, ministrul Economiei.