Trimite e-mail | Printeaza
Economie
10.12.2009

Liderii Asociaţiilor de business din Moldova au propus Guvernului mai multe soluţii şi măsuri urgente cu scopul de a optimiza actualul sistem de impozitare

Liderii Asociaţiilor de business din Moldova  au propus Guvernului mai multe soluţii şi măsuri urgente cu scopul de a optimiza actualul sistem de impozitare

Liderii celor mai reprezentative asociaţii de business au prezentat miercuri, 9 decembrie 2009, Declaraţia comunităţii de afaceri a Republicii Moldova privind impozitarea, exportul, importul şi producerile vamale, Ministrului Economiei, Viceprim-ministrului, Dl. Valeriu Lazăr, la o întâlnire de lucru. Evenimentul a fost facilitat de către Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul", în cadrul activităţilor Agendei Naţionale de Business. Documentul de poziţie dezbătut miercuri reprezintă rezultatul a trei luni de consultări cu asociaţiile de business.

La reuniune au participat circa 30 de reprezentanţi ai asociaţiilor de business, care au formulat o serie lungă de probleme şi soluţii concrete propuse de business în vederea îmbunătăţirii sistemului naţional de impozitare, importuri-exporturi, vămuire. Asociaţiile de business s-au arătat interesate să poarte un dialog instituţionalizat eficient şi deschis pe aceste probleme, şi altele, care preocupă Guvernul Republicii Moldova, cum ar fi: relansarea procesului de simplificare a cadrului de reglementare a businessului „Ghilotina-2", creşterea eficienţei sistemului fiscal, protejarea businessului privat împotriva intervenţiilor neavenite din partea statului, în baza aşa-zisei „prezumţii a vinovăţiei", practicile anevoioase de recuperare a taxei pe valoarea adăugată (TVA), cerinţa de plată în avans a accizelor ş.a.

În declaraţia lor, liderii Asociaţiilor de business din RM au propus Guvernului RM mai multe soluţii şi măsuri urgente cu scopul de a optimiza actualul sistem de impozitare, pronunţându-se de asemenea pentru simplificarea maximă a raportării fiscale, asigurând condiţii adecvate pentru încurajarea operaţiunilor de export-import. Printre măsurile imediate pe care ar urma să le întreprindă Guvernul RM, au fost menţionate:

Abrogarea prevederilor normative care permit aplicarea sancţiunilor agenţilor economici chiar şi în lipsa daunei cauzate bugetului de stat şi fondurilor bugetare.

  • Introducerea ratei unice a impozitului pe venit pentru persoanele fizice, majorând venitul neimpozabil până la nivelul minimului de existenţă.
  • Modificarea legislaţiei în scopul aplicării sancţiunilor pentru neachitarea impozitelor sociale şi de pensii din momentul achitării salariului, şi nu a calculării acestuia.
  • Anularea barierelor administrative, care creează premise pentru concurenţă neloială la importul mărfurilor.
  • Schimbarea modului de administrare a achitării şi rambursării accizelor pentru producţia destinată exportului, fie prin eliberarea „în credit" a timbrelor de accize pentru producţia destinată exportului, fie prin returnarea necondiţionată a banilor la momentul prezentării documentelor ce confirmă efectuarea exportului.

• Anularea TVA la importul echipamentului şi utilajului de producere.

 

Dl Valeriu Lazăr, Viceprim-ministru, Ministrul Economiei, o dată cu transmiterea oficială a Declaraţiei comunităţii de afaceri, a afirmat: „Când am auzit pentru prima dată de Agenda Naţională de Business am spus: «Dă Doamne, dar nu cred» Acum văd că reprezentaţi business-uri care sunt în conflict şi asta mă face să cred că soluţiile pe care le expuneţi aici sunt unele echilibrate, de compromis. Voinţă este, dorinţă este, trebuie să lucrăm împreună, deoarece soluţiile practice pot fi găsite doar de acei care cunosc problemele îndeaproape. Noi avem nevoie de această experienţă şi competenţă".

Liderii asociaţilor de business, prezenţi la eveniment, s-au pronunţat pe marginea problemelor de impozitare, dar şi dificultăţile cu care se confruntă la import-export:

„Esenţa poziţiei noastre pe problema impozitării constă nu atât în micşorarea presiunii fiscale asupra agenţilor economici, cât în facilitarea administrării fiscale. De asemenea notăm, că din lipsa unui sistem informaţional unic ale organelor de stat (Inspectoratul Fiscal, Vamal, Muncii etc.), agenţii economici sunt nevoiţi să îşi dubleze eforturile administrative la raportare. Faţă de agenţii economici este aplicată în continuare prezumţia vinovăţiei. Noi am dori să fim pe picior de egalitate cu statul pe segmentul impozitării. Sancţiunile trebuie aplicate în cazul vinei demonstrate, nu a eventualei vine. Sistemul actual de impozitare este construit în aşa mod, încât agenţii economici creditează statul. Ne-am dori ca impozitele să fie achitate post-factum, adică după ce business-ul câştigă bani." (Tatiana Grinic, Asociaţia Contabililor şi Auditorilor Profesionişti din Republica Moldova)

„Acest document este un început esenţial pentru relaţia noastră cu statul. Sper foarte mult ca Guvernul să găsească timp şi voinţă să-l examineze şi să-l trateze cu atenţie şi minuţiozitate. În primul rând - este nevoie de a liberaliza relaţiile de muncă, deoarece sistemul existent în RM e atât de închis, cu atâtea bariere şi blocaje artificiale, încât angajatorii sunt plasaţi poziţii inegale din start în raport cu angajaţii. Noi trebuie să reformăm radical legislaţia actuală în domeniul muncii şi sistemul de administrare a ei, deoarece este greu de imaginat că ar putea exista un organ mai corupt şi mai haotic decât actuala Inspecţie a Muncii. Ne dorim ca Guvernul să se ocupe în mod serios şi de optimizarea impozitelor sociale. Noi propunem, de exemplu, ca fiecare angajator să îşi asume nişte obligaţiuni sociale în plus, fiind răsplătit de către stat cu nişte facilităţi fiscale. Astfel, în 2010 angajatorul se obligă să mărească fondul salarial, ceea ce va permite lărgirea bazei de impozitare, iar în 2011 el este scutit, într-o anumită proporţie, de impozite la fondul social." (Igor Crapivca, Clubul Republican al Oamenilor de Afaceri "TIMPUL")

„Referitor la impozitare, vreau să atenţionez că scopul de acordare a scutirilor de plată a TVA este extinderea serviciilor şi produselor. În ce măsură este atins acest scop, prin modul de acordare a scutirilor? Se rupe lanţul de transmitere a TVA de la un sector la altul. Reiese că trebuie să îţi micşorezi vânzările oficiale, ca să fii scutit de TVA. Asta afectează şi mărimea salariilor. Rezultă că nu sunt condiţii egale pentru toţi." (Tudor Chiriac, Federaţia Naţională a Fermierilor din Moldova)

„Problema de bază a Republicii Moldova este scoaterea la suprafaţă a economiei tenebre. Nu putem face asta doar prin măsuri restrictive, ori de penalizare. Este nevoie de creat un sistem mult mai atractiv de salarizare a angajaţilor. Majorarea salariilor trebuie privită ca ceva atractiv, pentru care angajatorul primeşte anumite facilităţi sau e scutit parţial de la plata anumitor impozite. Astfel ar creşte în mod obiectiv baza impozabilă şi încasările la bugetul asigurărilor sociale." (Alexandra Can, SA Artima) 

Subiectele abordate au confirmat existenţa unei agende reale de probleme, care-şi aşteaptă rezolvarea, dar şi disponibilitatea autorităţilor centrale de a asculta şi de a auzi opiniile businessului din RM. La finalul reuniunii, liderii asociaţiilor de business au cerut Ministrului Lazăr să rămână deschis şi atent dialogului cu mediul de afaceri, tratând cu echidistanţă şi atenţie observaţiile mediului de afaceri. La rândul lor, liderii asociaţiilor de business s-au angajat să continue practica formulării de soluţii la problemele comune cu care se ciocnesc în prezent, folosindu-se de oportunităţile promise de noul Guvern al RM. Următoarea temă pentru consultări a fost propusă - accesul la finanţare pentru businessul privat în RM.

Agenda Naţională de Business este susţinută de către  Confederaţia Naţională a Patronatului din Republica Moldova,  Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova, precum şi alte asociaţii neafiliate. În Republica Moldova, procesul de consolidare şi promovare a fost facilitat de Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale „Viitorul", cu sprijinul CIPE (Centrul Internaţional pentru Antreprenoriatul Privat, SUA). (IDIS Viitorul)

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus