Volumul total al vânzărilor efectuate în 2009 pe piaţa serviciilor de telefonie mobile a crescut, faţă de 2008, cu 4 la sută şi a atins cifra de 3 mld. 33,6 mil. lei, arată un raport al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) privind evoluţia acestei pieţe în anul trecut. Documentul precizează că rata de creştere a pieţei de telefonie mobilă, înregistrată în 2009, a fost cea mai mică din ultimii cinci.
Specialiştii Agenţiei explică reducerea ritmului de creştere a sectorului de comunicaţii mobile prin micşorarea nivelului mediu al tarifelor la serviciile de telefonie mobilă pentru utilizatorii finali şi prin diminuarea consumului de servicii în prima jumătate a anului 2009 ca urmare a crizei economico - financiare din ţară. Raportul arată că trendul de creştere de 4% a fost determinat exclusiv de majorarea vânzărilor efectuate de compania ORANGE Moldova. Aceasta a sporit volumul vânzărilor cu 11%: de la 1 mld. 997,02 mil., în 2008, la 2 mil. 217,7 mil. lei în 2009. Vânzările MOLDCELL s-au redus cu 8,9%, iar ale MOLDTELECOM - cu 33,5%. Cifra de afaceri de 11,9 mil. lei a companiei EVENTIS Mobile, deşi a crescut, faţă de 2008, cu 36,9%, nu influenţează semnificativ indicatorii pieţei.
Urmare a acestor evoluţii, venitul mediu lunar per utilizator (ARPU) a celor patru companii de telefonie mobilă s-a micşorat cu 15,7 lei: de la 112,8 lei, în 2008, la 97,1 lei, în 2009. Cel mai mare ARPU - de 107,1 lei - a fost înregistrat de ORANGE Moldova, iar cel mai mic - de 53,2 lei - de EVENTIS Mobile. Compania ORANGE Moldova, după cifra de afaceri, a deţinut o cota de piaţă de 73,11%, MOLDCELL -de 23,23%, MOLDTELECOM - de 3,42% şi EVENTIS Mobile - de 0,25%.
Raportul Agenţiei relevă că, în anul de referinţă, numărul utilizatorilor de telefonie mobilă a continuat să crească mai dinamic ca venitul. Astfel, numărul total al utilizatorilor a sporit cu 14,9% şi a atins cifra de 2 mil. 784,8 mii. Majoritatea dintre aceştia sunt utilizatori ai serviciilor multimedia, furnizate în baza tehnologiilor GPRS/EDGE , CDMA 2000 1x EV-DO şi HSPA. Rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă, raportată la o sută de locuitori, s-a ridicat de la 67,9%, în 2008, la 78,1%, în 2009.
Cel mai mare număr de utilizatori noi conectaţi la reţeaua sa - 199,8 mii - a înregistrat ORANGE Moldova. La 1 ianuarie 2010 compania dată avea un milion 826 mii de utilizatori, MOLDCELL - 845,9 mii, MOLDTELECOM - 101 mii şi EVENTIS Mobile - 11,8 mii. Către această dată ORANGE Moldova acoperea cu semnal radio 98,8% din teritoriul republicii şi 99,4% din populaţie, MOLDCELL - 96,7% şi, respectiv, 96,8%, MOLDTELECOM - 97,1% şi, respectiv, 93,8%, şi EVENTIS Mobile - 11% din teritoriu şi 42% din populaţie.
În 2009, pe piaţa telefoniei mobile au activat patru furnizori. Compania SA „ORANGE - Moldova" (fosta „VOXTEL") şi-a lansat reţeaua sa de telefonie mobilă celulară în octombrie 1998, SA „MOLDCELL"- în aprilie 2000, SA „MOLDTELECOM", sub marca comercială „UNITE" - în martie 2007 şi „EVENTIS Mobile" SRL - în decembrie 2007. În februarie 2010 ANRCETI, în temeiul cererii depuse de „EVENTIS Mobile" SRL, a sistat temporar, pe o perioadă de două luni, licenţa pentru prestarea serviciilor de telefonie mobilă celulară, pe care o deţine această companie, anunţă Serviciul de presă al ANRCETI.