În 2009, valoarea pieţei serviciilor de acces la Internet la puncte fixe a crescut, faţă de 2008, cu 34,7 la sută şi a alcătuit circa 436,4 mil. lei, aceasta fiind cea mai mare cifră de afaceri înregistrată în ultimii cinci ani de furnizorii serviciilor date, arată un raport al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) privind evoluţia acestei pieţe în anul trecut.
Cele mai semnificative creşteri ale vânzărilor pe această piaţă au fost înregistrate de companiile Moldtelecom, Starnet şi ORANGE Moldova, care în decembrie 2008 a achiziţionat compania „Telemedia Group" SA. Moldtelecom a avut o cifră de afaceri de 298,8 mil. lei, Starnet - de 40,5 mil. lei şi ORANGE Moldova - de 23,8 mil. lei. Majorarea volumului de vânzări a fost determinată, în temei, de creşterea numărului de abonaţi la serviciile de acces la Internet în bandă largă (cu viteză mare) şi de diversificarea ofertelor propuse de furnizorii acestor servicii.
Potrivit raportului, numărul abonaţilor la serviciile de acces la Internet la puncte fixe a crescut, faţă de 2008, cu 30,6% şi a ajuns la 203,5 mii. Dintre aceştia circa 187 mii ( 91,86%) sunt abonaţi la Internetul în bandă largă, iar 16,5 mii (8,14%) - la serviciile de Internet prin dial-up. În comparaţie cu situaţia din 2008, numărul abonaţilor la serviciile în bandă largă s-a majorat cu 62,4%, iar celor al Internetului prin dial-up a scăzut de două ori. Această evoluţie este cauzată de sporirea gradului de disponibilitate a serviciilor în bandă largă, de reducerea tarifelor pentru utilizatorii finali şi de efectul de substituţie a serviciilor dial-up cu serviciile de Internet în bandă largă la puncte fixe şi mobile.
În anul de referinţă, rata de penetrare a serviciilor de acces la Internet la puncte fixe, raportată la o sută de locuitori, s-a majorat cu 1,33 puncte procentuale (p.p.) şi a constituit 5,70%, iar cea a serviciilor de acces la Internet în bandă largă - cu 2 p.p şi a alcătuit 5,23%. Deşi ultimul indicator a crescut, valoarea acestuia este nesemnificativă în comparaţie cu situaţia din ţările Uniunii Europene, unde rata medie de penetrare a serviciilor de acces în bandă largă depăşeşte pragul de 23,5%. Agenţia explică această situaţie prin faptul că dezvoltarea serviciilor de Internet în bandă largă este marcată de un decalaj mare care există între mun. Chişinău şi celelalte regiuni ale ţării. În capitală locuiesc mai bine de jumătate din abonaţii la aceste servicii. La Chişinău numărul de abonaţi raportat la o sută de menaje depăşeşte 40%, iar în majoritatea raioanelor acest indicator variază între 8 şi 15 %.
Cea mai răspândită tehnologie de acces la Internet în bandă largă la puncte fixe continuă să fie ADSL. În 2009, circa 76% din toate conexiunile în bandă largă au fost efectuate în baza ADSL, restul - prin fibră optică (FTTB), cablu TV şi prin radioacces (WLL).
În 2009, pe piaţa serviciilor de acces la Internet la puncte fixe au activat 50 de companii. În funcţie de numărul de abonaţi, cea mai semnificativă cotă de piaţă - de 71,5% - a fost deţinută de SA „Moldtelecom". „Starnet" SRL, „SUN Comunication"SRL şi SA „ORANGE - Moldova" au deţinut cote de 15,5%, 4,4% şi, respectiv, de 1%. Ceilalţi 46 de furnizori împart împreună 7,6 la sută din această piaţă.
În acelaşi an, trei titulari ai licenţei 3G - SA "MOLDCELL", SA „ORANGE - Moldova" şi SA"Moldtelecom" au furnizat servicii de acces mobil la Internet în bandă largă în baza tehnologiilor HSPA şi EV-DO. La finele anului 2009, numărul utilizatorilor acestor servicii s-a ridicat la 80 mii.
Alte date despre evoluţiile pieţei serviciilor de acces la Internet în anul 2009 le puteţi găsi pe pagina electronică a Agenţiei: www.anrceti.md, în compartimentul „Date statistice", anunţă Serviciul de presă al ANRCETI.