Potrivit ANRCETI, volumul total al vânzărilor pe piaţa serviciilor de difuzare şi retransmisie a programelor audiovizuale a scăzut în 2009, faţă de 2008, cu 4,2% sau cu circa 10 mil. lei şi a constituit 225,85 mil. lei, arată un raport al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI - www.anrceti.md) întocmit în baza datelor statistice prezentate de furnizorii acestor servicii.
Raportul precizează că acest trend a fost cauzat de diminuarea vânzărilor pe pieţele serviciilor de difuzare şi retransmisie a programelor televizate (TV) şi radiofonice prin eter. Pe prima piaţă vânzările s-au redus cu 3,6% şi au constitut 103,99 mil. lei, iar pe piaţa a doua - cu 21,2% şi au alcătuit 29,28 mil. lei. Totodată, vânzările pe piaţa serviciilor TV prin cablu au crescut cu 1,9% şi au ajuns la 92,45 mil. lei. Venitul mediu lunar per utilizator (ARPU) al serviciilor TV prin cablu a însumat 34,88 lei. Principalul furnizor al acestor servicii - Sun Communications - a înregistrat un ARPU de 42,16 lei.
În perioada de raport, furnizorii serviciilor de difuzare şi retransmisie a programelor audiovizuale au investit în dezvoltarea pieţei 28,45 mil. lei, cu 51.16% mai puţin decât în 2008. Cele mai semnificative investiţii - 14,7 mil. lei - au fost efectuate în dezvoltarea serviciilor TV prin cablu. În serviciile TV prin eter au fost investite 7,57 mil. lei, iar în cele de radiodifuziune - 6,17 mil. lei.
Datele statistice prezentate de furnizorii serviciilor TV prin cablu şi prin eter codificat (în standardul MMDS) arată, că numărul abonaţilor la aceste servicii s-a redus, faţă de 2008, cu 7,7% şi a ajuns la 218,4 mii, dintre care 18,3 mii - sunt utilizatori ai serviciilor TV digital. În anul de referinţă, numărul abonaţilor la serviciile TV digital prin satelit a depăşit cifra de 2,5 mii. Rata de penetrare a serviciilor TV prin cablu şi prin eter codificat, raportată la o sută de locuitori ai republicii, a alcătuit 6,12%.
Potrivit aceloraşi date, 62,8% din abonaţii la serviciile TV prin cablu locuiesc în mun. Chişinău, 10,9% - în mun. Bălţi şi 26,3% - în alte oraşe, centre raionale şi localităţi rurale. Mai bine de 55 la sută din abonaţi deţin pachete de acces la peste 50 de canale televizate.
Cea mai mare cotă pe piaţa serviciilor TV prin cablu, după numărul de abonaţi, - 45,86% - o deţine compania Sun Communications. Alte două companii - CTC Alfa şi AMT - deţin cote de 8,03 şi, respectiv, 2,79%, iar restul furnizorilor au cote mai mici de 1%, anunţă Serviciul de presă al ANRCETI.