Trimite e-mail | Printeaza
Politic
04.10.2010

CEC a stabilit ordinea prealabilă a concurenţilor electorali în buletinul de vot

CEC a stabilit ordinea prealabilă a concurenţilor electorali în buletinul de vot

In urma tragerii la sorţi de luni, 4 octombrie 2010, ora 17.00, Comisia Electorală Centrală a stabilit ordinea prealabilă de înscriere în buletinul de vot a formaţiunilor politice care au depus în această zi actele necesare în vederea înregistrării în calitate de concurenţi electorali.Ordinea prealabilă este următoarea:

1. Partidul Naţional Liberal
2. Partidul Democrat din Moldova
3. Partidul Politic „Partidul Liberal"
4. Partidul „Moldova Unită-Eдиная Молдова"
5. Partidul Popular Creştin Democrat
6. Partidul Mişcarea Acţiunea Europeană
7. Partidul Politic ,,Patrioţii Moldovei''
8. Partidul Politic „PENTRU NEAM ŞI ŢARĂ"
9. Partidul Republican din Moldova
10. Partidul Politic „Alianţa MOLDOVA NOASTRĂ"
11. Partidul Umanist din Moldova
12. Partidul Comuniştilor din Republica Moldova

Listele candidaţilor în alegeri vor fi publicate pe pagina www.voteaza.md.

Conform Codului electoral, Comisia Electorală Centrală efectuează înregistrarea candidaţilor desemnaţi în alegeri în decursul a 7 zile de la data primirii actelor. Ordinea de înscriere în buletinul de vot rămâne definitivă numai după aprobarea hotărârii CEC de înregistrare a concurenţilor electorali la alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010, anunţă portalul de ştiri Azi.md

Potrivit site-ului Alegeri.md, Parlamentul Republicii Moldova se alege prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat, într-o singură circumscripţie electorală naţională (în baza sistemului proporţional), în care se aleg 101 deputaţi. Mandatul Parlamentului se prelungeşte pînă la întrunirea legală a noii componenţe, însă în această perioadă nu poate fi modificată Constituţia şi nu pot fi adoptate, modificate sau abrogate legi organice.
După ultimele alegeri parlamentare din anul 2009, în Codul electoral au fost efectuate mai multe modificări, o mare parte dintre acestea se referă şi la alegerile parlamentare:

  • unificarea termenelor campaniei electorale pentru alegerile parlamentare anticipate, stabilirea termenului de cel puţin 60 de zile pentru perioada electorală; 
  • revizuirea pragului electoral: 4% pentru partide; 7% pentru blocuri electorale formate din 2 partide şi/sau organizaţii social-politice; 9% pentru un bloc electoral format din 3 şi mai multe partide şi/sau organizaţii social-politice; 2% pentru un candidat independent; 
  • revizuirea modului de redistribuire a voturilor şi mandatelor rămase de la concurenţii care nu au trecut pragul electoral: distribuirea egală, succesiv, cîte unul fiecărui concurent electoral (anterior mandatele de distribuiau proporţional, partidul cu mai multe voturi era avantajat); 
  • excluderea interdicţiei deţinerii dublei (multiplei) cetăţenii pentru a candida la funcţia de deputat în Parlament, pentru membrii CEC; 
  • permiterea blocurilor electorale (din 2 sau mai multe partide şi organizaţii social-politice); 
  • permiterea candidării pe listele unui partid indiferent de apartenenţa/neapartenenţa politică; 
  • admiterea la votare a tuturor persoanelor aflate în instituţii de detenţie (condamnate); 
  • introducerea obligaţiei suspendării din funcţie a unor demnitari din Guvern (viceprim-miniştrii, viceminiştrii, membrii din oficiu); 
  • stabilirea caracterului obligatoriu şi normativ al deciziilor CEC; 
  • revizuirea parţială a modului de formare a organelor electorale; 
  • acordarea posibilităţii formării secţiilor de votare suplimentare peste hotare (pe lîngă misiunile diplomatice sau în afara acestora), repartizarea unui număr maxim de buletine de vot pentru aceste secţii de votare; 
  • publicarea informaţiilor financiare detaliate ale concurenţilor; 
  • reflectarea campaniei electorale în mass-media: acordarea unor minute gratuite, excluderea limitelor temporale pentru dezbateri, monitorizarea reflectării de către CCA; 
  • permisiunea menţinerii în ziua anterioară şi în ziua alegerilor a afişelor electorale şi a informaţiilor de pe internet postate anterior; 
  • posibilitatea acordată studenţilor de a vota fără viză de domiciliu sau reşedinţă în localitatea în care învaţă; 
  • extinderea drepturilor observatorilor naţionali şi internaţionali; 
  • reglementarea modului de depunere şi examinare a contestaţiilor; 
  • stabilirea motivelor pentru anularea înregistrării (pentru folosirea unor mijloace nedeclarate sau peste plafon, nesuspendarea din funcţie de către cei care au obligaţia); 
  • introducerea răspunderii penale pentru acţiuni de denaturare a votului (votarea dublă, fără drept); 
  • introducerea unor sancţiuni administrative pentru producerea/difuzarea materialelor de agitaţie necorespunzătoare (fără informaţiile stabilite expres); 
  • extinderea termenului pentru modificarea listelor de candidaţi (pînă la 7 zile înainte de ziua alegerilor) etc. 

Alegerile parlamentare sînt considerate valabile şi legale dacă la acestea au participat mai mult de 1/3 din numărul de persoane înscrise în listele electorale şi nu sînt constatate încălcări care să influenţeze rezultatele votării şi atribuirea mandatelor.

 

 

 

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus