Autorităţile constănţene au intrat în alertă, duminică dimineaţă, după ce comandantul unui împingător a transmis, în jurul orei 04.00, un semnal SOS către dispeceratului Căpităniei Zonale Galaţi. Comandantul anunţa autorităţile că, din cauza furtunii, convoiul a lovit stânca din apropierea localităţii constănţene Ghindăreşti, iar în urma impactului a pierdut o barjă încărcată cu 964 tone de fosfat. „Este vorba de împingătorul Orion, sub pavilion Republica Moldova, care avea un convoi format din opt barje. Pe timpul nopţii, în timp ce naviga într-o zonă periculoasă, convoiul a lovit stânca de la intrarea în localitatea Ghindăreşti. Din cauza impactului, se pare că s-au rupt legăturile de tractare dintre unităţile din linia a doua şi a treia, iar o barjă din linia a doua s-a spart, scufundându-se după ce apa a inundat magazia de marfă", a declarat directorul Autorităţii Navale Române (ANR), Paul Brânză. Din primele cercetări, autorităţile au stabilit că barja s-a scufundat la 45 - 50 metri de malul stâng al Dunării. Prima navă care a ajuns în zona accidentului a fost şalupa „Semnal 3", a Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos Galaţi, din Portul Hârşova, iar misiunea ei a fost de a baliza epava şi de monitoriza traficul în zonă. Convoiul implicat în incident se afla în marş pe relaţia Ismail, Ucraina, Backa Palanka, din Serbia.
Reprezentanţii ANR spun că, la scurt timp de la producerea naufragiului, mai multe echipe de la Apele Române au prelevat probe de apă din Dunăre. Totodată, au fost transmise avertizări judeţelor Brăila, Galaţi şi Constanţa, precum şi ţărilor vecine, respectiv Republica Moldova şi Ucraina. A fost convocat în regim de urgenţă Comandamentul Operativ pentru Depoluare Marină, pentru luarea măsurilor care se impun în acest caz. Printre primele interdicţii impuse în zonă a fost cel de a interzice pescuitul. Pe ambele maluri ale Dunării au fost trimise să patruleze echipe de poliţişti din cadrul Poliţiei Transporturi Maritime şi al Poliţiei de Frontieră. Autorităţile au aşteptat sosirea convoiului în cel mai apropiat port pentru a fi recoltate probe din încărcătură în vederea stabilirii riscurilor de poluare chimică. În momentul în care vremea va permite, o comisie va analiza modul în care epava barjei va fi ranfluată.
Aseară, reprezentanţii Administraţiei Naţionale Apele Române (ANAR) au anunţat că în urma analizelor efectuate de către Laboratorul de Calitate a Apelor Constanţa, calitatea apei Dunării se încadrează în valorile normale. Echipele Apelor Române de la Constanţa monitorizează în continuare calitatea apei Dunării. Potrivit ANAR, autorităţile din Ucraina au comunicat, ca urmare a solicitării de informaţii transmise de România, că barja era încărcată cu un îngrăşământ chimic folosit la fertilizarea solului şi numit "ammosphos", care conţine 10% nitrogen şi 46% fosfaţi, scrie Telegrafonline.ro.