Trimite e-mail | Printeaza
Diverse
14.04.2011

Declaraţie de presă „Air Moldova”

Conducerea companiei aeriene de stat "Air Moldova" consideră că este necesar să informeze mass-media şi publicul larg despre campania denigratoare, declanşată de către proprietarul companiei "Moldavian Airlines", la adresa transportatorului naţional, a Ministerului Transporturilor şi a Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile.

În ultima lună, "Moldavian Airlines" difuzează informaţii false, care au drept scop manipularea presei şi a opiniei publice.  Încă o dată, la 14 aprilie 2011 „Moldavian Airlines" a lansat o declaraţie prin care acuză Ministerul Transporturilor şi Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile precum că sprijină ilegal "Air Moldova", în legătură cu refuzul de a elibera companiei "Moldavian Airlines" permisiunea operării curselor charter pe destinaţia Chişinău-Antalya.

Potrivit opiniei noastre, aceasta este o nouă încercare a concurenţilor străini, parteneri ai companiei „Moldavian Airlines", de înlăturare treptată a operatorilor moldoveneşti de pe piaţa transporturilor aeriene din Republica Moldova. Aceasta după ce în martie 2010, printr-o cerere similară, „Moldavian Airlines" a solicitat Ministerului Tansporturilor autorizaţia pentru a opera două curse regulate Chişinău-Antalya şi a obţinut licenţa, dar nu a efectuat nici un zbor. Şi în luna iunie 2010 a renunţat în mod oficial la exploatarea rutei spre această destinaţie. În consecinţă, industria transporturilor aeriene  a suferit pierderi de peste 20 de milioane de lei şi pentru prima dată în ultimii 6 ani, operatorii străini au transportat cu 60% mai mulţi turişti, decât companiile aeriene moldoveneşti. De menţionat este că unul din motivele invocate în scrisoarea de refuz a companiei „Moldavian Airlines" din iunie 2010, reprezintă  lipsa interesului economic în operarea curselor regulate, din cauza numărului mare de zboruri.

De fapt, având doar o singură aeronavă înregistrată în Republica Moldova, compania „Moldavian Airlines" nu are capacitatea să asigure numărul declarat de zboruri regulate, pentru că anume înregistrarea aeronavei determină fluxul veniturilor fiscale şi a plăţilor în bugetul de stat.

În luna martie a acestui an, Moldavian Airlines a depus o cerere pentru operarea curselor charter. Cunoscând  normele internaţionale despre acordarea dreptului de prioritate curselor regulate, în mod deliberat, a provocat o situaţie de conflict. ("Acordul de la Paris" privind acordarea drepturilor comerciale pentru operarea curselor neregulate (charter) în Europa", În Republica Moldova a fost  ratificat la 23.03.1999, prin decizia № 180-XIV din 28.10.1998).

Este puţin probabil ca „Moldavian Airlines" să poată contesta regulile despre concurenţă, general valabile şi acceptate în industrie, precum şi faptul că zborurile de tip regulat înseamnă investiţii, stabilitate şi responsabilitate faţă pasageri. În toate ţările, prioritate în alocarea frecvenţelor de zbor se oferă curselor regulate. Anume zborurile regulate permit pasagerilor să-şi planifice singuri călătoriile, fără a ţine cont de ofertele şi posbilităţile agenţiilor de turism. În sezonul de vară 2011 compania noastră va opera aproape zilnic zboruri regulate spre Antalya, ceea ce va permite cetăţenilor moldoveni să-şi organizeze singuri vacanţa, spre exemplu să petreacă un week-end la mare.

Compania „Air Moldova" oferă prioritate zborurilor regulate, deşi este conştientă că în primă etapă facilităţile oferite pasagerilor săi pot să nu aducă rezultatele financiare planificate, chiar există riscul de a fi neprofitabile în perioada „low season".

Declaraţiile "Moldavian Airlines"  despre concurenţă sunt nefondate. În conformitate cu standardele europene nu există condiţii discriminatorii pentru acelaşi tip de transportări. Ceea ce înseamnă că operatorii aerieni trebuie să concureze, fie pe segmentul curselor regulate fie pe segmentul zborurilor de tip charter. Ceea ce se întâmplă astăzi reprezintă o încercare de a reduce numărul de zboruri regulate „Moldavian Airlines" în favoarea celor charter. Astfel, în cazul unei noi lipse de interes economic, să-şi abandoneze cu uşurinţă angajamentele.

Compania noastra întotdeauna a susţinut dezvoltarea pieţei şi crearea noilor oportunităţi pentru cetăţeni. Unul dintre cele mai importante aspecte ale dezvoltăre  este, fără îndoială, liberalizarea pieţei. Liberalizarea trebui să aibă loc în condiţii clare şi transparente, nu prin încurajarea protecţionismului şi a încercărilor de a face presiuni publice la adresa autorităţilor.

Una dintre cerinţele „Moldavian Airlines"  este anularea regulametului pentru autorizarea zborurilor, elaborat la cererea Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi pe baza cărora prima dată în ţara noastră a fost setat mecanism transparent şi deschis pentru alocarea drepturilor de zbor pe bază de concurs. Această procedură nu este în favoarea „Moldavian Airlines" din cauza capacităţii scăzute ale companiei. Prin dezbaterea acestui  regulament „Moldavian Airlines" impune Guvernul Republicii Moldova să renunţe la angajamentele internaţionale asumate.

 

Administraţia ISCA „Air Moldova"

 

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus