Trimite e-mail | Printeaza
Economie
14.12.2011

„Taxa ecologică nu este un instrument de protecţie comercială sau de sporire a competitivităţii şi a calităţii produselor autohtone” - Octavian Calmâc

„Taxa ecologică nu este un instrument de protecţie comercială sau de sporire a competitivităţii şi a calităţii produselor autohtone” -  Octavian Calmâc

„Taxa ecologică nu este un instrument de protecţie comercială sau de sporire a competitivităţii produselor autohtone, calităţii acestora şi cu atât mai mult a eficienţei manageriale. Deja de mai mulţi ani recomandăm să fie efectuate studiile necesare pentru aplicarea unor instrumente de apărare comercială recunoscute pe plan naţional şi internaţional - măsuri de salvgardare, compensatorii şi de antidumping. Aceste instrumente de apărare comercială ar permite producătorilor autohtoni să soluţioneze o parte din problemele invocate de către aceștia”, a declarat viceministrul Economiei, Octavian Calmâc în cadrul briefingului susţinut miercuri, 14 decembrie 2011, la subiectul promovării modificărilor la Legea nr.l540-XIII din 25 februarie 1998 privind plata pentru poluarea mediului.

Ministerul Economiei a elaborat la sfârşitul anului 2010-iunie 2011 proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii privind plata pentru poluarea mediului, care a fost aprobat de către Guvernul Republicii Moldova în vara anului curent şi să află acum la examinarea legislativului. Drept premiză în elaborarea modificărilor a fost luată trecerea graduală la un sistem european de management al ambalajelor şi deşeurilor de ambalaje şi respectarea practicii internaţionale de aplicare a plăţilor ecologice uniforme faţă de producători şi importatori.

Conform celor expuse de către viceministrul Economiei, efectuarea modificărilor la Legea privind plata pentru poluarea mediului a fost cauzată de un şir atenţionări pe plan internaţional. Colectarea taxei ecologice conform Legii nr. l540-XIII constituia un subiect de discuţie la toate comitetele şi subcomitete ale Acordului de Asociere RM-UE şi bloca dialogul cu Comisia Europeană pe marginea Acordului de Liber Schimb privind instituirea Zonei de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător. În cadrul CSI au parvenit plângeri din partea autorităţilor şi exportatorilor nu doar din Ucraina, dar şi din Belarus şi Federaţia Rusă - principalii parteneri al Republicii Moldova în comerţul exterior. Mai mult ca atât Federația Rusă a dat de înţeles, că ar putea aplica unele măsuri similare la importul produselor moldoveneşti, aceasta fiind pe fondalul majorării în 2010 a exportului moldovenesc în Federaţia Rusă cu circa 41% şi redresării relaţiilor bilaterale cu Rusia

Totodată, la 21 februarie 2011, Ucraina a iniţiat litigiul economic înaintat Republicii Moldova privind aplicarea taxelor ecologice la import prin mecanisme aferente OMC. Pierderea acestui litigiu ar fi adus nu doar considerabile prejudicii financiare Republicii Moldova dar şi deforma imaginea ţării pe plan internaţional pentru nerespectarea angajamentelor asumate în cadrul OMC. Mai mult ca atât, Republica Moldova riscă să piardă dreptul de contingentare economică a exporturilor din Republica Moldova.

Drept urmare, pentru eliminarea inconsistenţelor existente, proiectul de modificare a Legii prevede egalarea taxelor ecologice atât pentru produsele importate în ambalaj din plastic şi tetra-pack cât şi pentru importul materiei prime pentru producerea ambalajului. Astfel, pentru importul ambalajului din plastic sau „tetra-pack” atât cu produse cât şi utilizate în calitate de materie primă vor fi achitate 0,5%, 1,5% şi 3% din valoarea facturală a mărfurilor, în dependență de poziţia tarifară corespunzătoare.

Totodată, în lista ambalajului supus taxării ecologice la import au fost suplimentar incluse produsele lactate ambalate provenite din import precum şi produsele care în procesul utilizării cauzează poluarea mediului – veselă şi alte articole din plastic. Conform calculelor prealabile taxa ecologică încasată la importul acestor produse va constitui circa 14 mln. lei.

Într-un final, deşi taxa ecologică egalată aparent cauzează micşorarea colectărilor la Fondul Ecologic, introducerea taxării la importul produselor lactate, veselă şi articole din plastic de facto majorează veniturile Fondului până la 220 mln. lei prevăzute în buget pentru anul 2012. În 2011 acesta constituia 180 mln. lei. Respectiv, afirmaţiile precum că Fondul Ecologic va suferi pierderi enorme de la modificările propuse nu sunt justificate.

Potrivit Serviciului de presă al Ministerului Economiei, pentru susţinerea producătorilor autohtoni care în activitatea sa utilizează ambalajul din plastic, normativul de plată pentru poziţia tarifară „Poliacetaţi, alţi poliemeri şi răşini epoxidice sub forme primare; policarbonaţi, răşini alchidice, poliesteri alilici şi alţi poliesteri sub forme primare” urmează a fi redus de la 3,0% la 0,5%. Iar plasarea mărfurilor anterior importate, pentru care a fost percepută taxa ecologică, în regim vamal de export şi reexport, modificările prevăd restituirea plăţii încasate în termen de cel mult 30 de zile calendaristice din data depunerii cererii de către beneficiar la Inspectoratul Ecologic de Stat.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus