Bugetul Fondului de promovare a exporturilor pentru anul 2012 este de 5,225 mln. lei, în creştere cu 2 mln. lei faţă de anul trecut. Zece forumuri ale oamenilor de afaceri şi conferinţe internaţionale, 8 expoziţii, studii de fezabilitate, festivaluri şi alte acţiuni de promovare, elaborarea materialelor promoţionale şi a unei baze de date privind investiţiile străine în Moldova, etc. vor fi finanţate în 2012 din Fondul de atragere a investiţiilor şi promovare a exporturilor. Un Plan de acţiuni în acest sens a fost aprobat în şedinţa Consiliului de administrare a Fondului, prezidată vineri de viceprim-ministrul, ministrul Economiei, Valeriu Lazăr.
Din Fond vor fi finanţate acţiuni orientate spre promovarea exportatorilor şi atragerea investiţiilor organizate de o serie de instituţii, printre care Ministerul Economiei, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor Organizaţia pentru Promovarea Exporturilor din Moldova (OPEM), Agenţia turismului, Camera de Comerţ şi Industrie, etc.
Viceprim-ministrul Valeriu Lazăr a cerut instituţiilor ce vor valorifica mijloacele Fondului de promovare a exporturilor să prezinte studii de evaluare a impactului acţiunilor întreprinse. „Dacă nu vor fi bine ţintite şi cu un coeficient înalt de multiplicare, acţiunile noastre vor avea efect marginal”, a declarat Valeriu Lazăr.
Ministrul Economiei a cerut mai multă transparenţă în organizarea evenimentelor de anvergură, planificarea lor din timp şi cooptarea asociaţiilor de profil din diverse domenii ale economiei pentru mai buna informare şi participare a agenţilor economici în activităţile de promovare a ţării. Totodată, Valeriu Lazăr a cerut ca operatorii economici să fie instruiţi înainte de participarea la expoziţii şi să-şi facă mai bine tema pentru acasă, căutând potenţiali parteneri încă înainte de a se deplasa la expoziţii peste hotare.
Potrivit Serviciului de informare şi comunicare cu mass-media al Ministerului Economiei, Valeriu Lazăr a cerut tuturor instituţiilor implicate să prezinte din timp informaţii despre evenimentele planificate şi să le aducă la cunoştinţa publicului larg, iar după desfăşurarea acestora, în termen de două săptămâni, să prezinte rapoarte detaliate.
Planul de acţiuni şi devizul de cheltuieli estimativ al Programului Promovarea Exportului şi Atragerea Investiţiilor pentru anul 2012 poate fi consultat pe site-ul Ministerului Economiei.
Viceprim-ministrul a recomandat o mai bună colaborare între instituţiile de dezvoltare, cum sunt OPEM, ODIMM, Agenţiile de Dezvoltare Regională, etc. şi organele specializate ale autorităţilor publice locale, în vederea sporirii capacităţilor de a atrage investiţii în regiuni şi de a dezvolta producţiile orientate spre export.