Viceministrul Transporturilor, Boris Gherasim a confirmat Europei Libere că 12 nave maritime iraniene au fost înregistrate în Republica Moldova în ultimele luni, dar a spus că înregistrarea sub pavilion moldovean nu mai este valabilă. Gherasim a declarat că autoritățile moldovene au anulat înregistrarea celor 12 vase de containere după ce au fost informate că navele sunt vizate de sancțiunile occidentale împotriva Iranului. Un portal maltez, Malta Independent Online, a scris la sfârșitul săptămânii că Iranul ar fi transferat sub pavilion moldovenesc cel puțin opt nave pentru a evita sancțiunile internaționale care i-au fost impuse din cauza programului său nuclear.
Aproximativ 75 de nave petroliere iraniene au fost înregistrate în porturi din Tanzania, Tuvalu, Sierra Leone, Bolivia şi Republica Moldova. Cel puţin opt petroliere iraniene au fost plasate sub pavilionul Republica Moldova, iar ca port de înmatriculare a fost trecut portul Giurgiuleşti de la Dunăre, scrie Agerpres.
În ultimul timp, scria recent publicaţia rusă Vedomosti, o mare parte din petrolierele iraniene au dispărut brusc din oceane. Recent, navele au reapărut, dar sunt de nerecunoscut: corpuri revopsite, denumiri noi la bord, iar pe catarge au arborate pavilioane noi. Evident, ca porturi de înmatriculare figurează complet alte oraşe.
La 1 iulie a.c., a intrat în vigoare un embargo al Uniunii Europene la importurile de petrol din Iran. Conform acordului, aprobat la sfârşitul lunii ianuarie 2012, de la 1 iulie este complet interzis importul de ţiţei brut iranian pe teritoriul statelor membre ale UE. De asemenea, companiilor europene le-a fost interzis să asigure aprovizionarea cu petrol iranian.
Compania petrolieră iraniană, care a fost privatizată în 2000, susţine că acţiunile sale sunt legale, deoarece aceasta nu este proprietatea guvernului de la Teheran, potrivit mass-media moldovene. În 2008, ea şi-a transferat navele petroliere sub pavilioanele Maltei şi Ciprului, după ce SUA incluseseră pe lista neagră flota comercială iraniană.