În primul semestru al anului curent, numărul abonaţilor la serviciile publice de telefonie fixă a crescut, faţă de finalul anului 2011, cu circa 9,7 mii (0,8%), iar veniturile provenite din vânzarea acestor servicii au scăzut cu 6,7% şi au însumat 775,1 mil. lei, arată date ale Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) privind evoluţia pieţei de telefonie fixă în prima jumătate a anului 2012.
Valoarea indicatorilor menţionaţi a fost determinată, în mare parte, de rezultatele înregistrate de cei 23 de operatori alternativi de telefonie fixă. În perioada de raport, baza de abonaţi ai acestor operatori a crescut, faţă de situaţia de la finele anului 2011, cu 12 mii (23%) şi a ajuns la 64,7 mii, iar baza de abonaţi ai operatorului istoric SA „Moldtelecom” a scăzut cu 2,4 mii (0,2%) şi a alcătuit 1 mil. 124,8 mii. Urmare a acestei evoluţii, rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă, raportată la 100 de locuitori ai republicii, a sporit cu 0,28 puncte procentuale (p.p.) şi a alcătuit 33,42%.
În aceeaşi perioadă, volumul total al traficului de voce în reţelele de telefonie fixă s-a micşorat, faţă de primul semestru al anului 2011, cu 8,7% şi a alcătuit 1 mld. 575,8 mil. minute. Toate tipurile de trafic au înregistrat diminuări: către reţelele internaţionale – cu 12,5%, către reţelele fixe – cu 9,5%, către reţelele mobile – cu 2,9%, iar traficul de interconectare – cu 5,3%. În acelaşi timp, traficul mediu lunar de voce per abonat (MoU) a scăzut cu 10,2% şi a însumat 222 minute (trei ore şi 42 minute).
La capitolul venituri din vânzarea serviciilor de telefonie fixă, pe primul loc se situează SA „Moldtelecom” care a obţinut venituri în sumă de 754,4 mil. lei, cu 48,4 mil. lei (6%) mai puţin decât în primul semestru al anului 2011. Totodată, volumul total al vânzărilor efectuate de cei 23 de operatori alternativi a crescut cu 68,7% şi a însumat 20,7 mil. lei. Venitul mediu lunar per abonat (ARPU) al SA „Moldtelecom” a constituit 111,7 lei (în scădere cu 6,2%), iar cel al operatorilor alternativi – 58,6 lei (în creştere cu 17,4%). Valoarea medie a acestui indicator în sectorul de telefonie fixă a scăzut cu 6,5% şi a însumat 109,1 lei.
Ca rezultat a evoluţiei indicatorilor menţionaţi, la finele primului semestru al anului 2012, cota de piaţă a SA „Moldtelecom”, în funcţie de venituri, s-a redus cu 0,7 p. p. şi a alcătuit 97,1%, iar cota operatorilor alternativi a crescut în aceeaşi proporţie şi a însumat 2,9%. Specialiştii ANRCETI explică creşterea uşoară a indicatorilor înregistraţi de operatorii alternativi de telefonie fixă prin sporirea numărului de operatori activi de la 18 la 23 şi extinderea bazei lor de abonaţi în urma conectării acestora la serviciile triple play (Internet, TV şi telefonie fixă), informează Serviciul de presă al ANRCETI.