Trimite e-mail | Printeaza
Economie
05.10.2012

Victor Parlicov: În Republica Moldova nu există atât problema preţurilor înalte, cât problema preţurilor netransparente de pe piaţa produselor petrolie

Victor Parlicov: În Republica Moldova nu există atât problema preţurilor înalte, cât problema preţurilor netransparente de pe piaţa produselor petrolie

În Republica Moldova nu există atât problema preţurilor înalte, cât problema preţurilor netransparente de pe piaţa produselor petroliere – la panou este afişat un preţ, în timp ce majoritatea tranzacţiilor se efectuează la preţuri mai mici, în baza tichetelor volumetrice şi discount-uri, fenomen care nu este caracteristic activităţii de comercializare cu amănuntul în ţările Uniunii Europene, susţine directorul general al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), Victor Parlicov.

Datele ANRE arată că, prin asemenea instrumente netransparente, preţurile efective de comercializare a produselor petroliere, faţă de cele afişate la panou, sunt în medie cu circa 0,40-0,60 lei/litru mai mici. Poziţia Agenţiei este că tichetele înlocuiesc practic piaţa angro, iar vânzarea anumitor cantităţi de petrol la o anumită dată şi la un anumit preţ face ca ulterioarele scumpiri să fie puse pe seama celor care cumpără carburanţi în baza preţurilor afişate la panou.

Pentru excluderea concurenţei neloiale şi evitarea discriminării consumatorilor, în perioada 2009-2012, ANRE a înaintat propuneri în scris ministerului Economiei şi  Guvernului să întreprindă acțiuni pentru a obliga companiile petroliere să-şi vândă produsele doar la preţurile afişate pe panou. Referitor la faptul că se constată anumite înţelegeri de cartel la stabilirea preţurilor - Victor Parlicov spune că misiunea de contracarare a acestor tendinţe, prin depistarea, demonstrarea şi penalizarea practicilor anticoncurenţiale de pe pieţele competitive ţine de competenţa altei autorităţi.  

De notat că Guvernul a avizat pozitiv în şedinţa de miercuri, 3 octombrie, un proiect de modificare a Legii cu privire la piaţa produselor petroliere, care însă nu stabileşte  soluţii pentru comerţul în baza tichetelor volumetrice. Pentru accesul mai multor operatori pe piaţă, proiectul prevede excluderea obligativităţii companiilor petroliere de a dispune de capacităţi de stocare de 5 mii de tone şi capital propriu de 8 mil. lei, la obţinerea licenţei de activitate, propuneri expuse anterior şi susţinute de ANRE. În plus, în intenţia de a reduce preţurile carburanţilor pe piaţa locală, Guvernul a propus ca formarea preţurilor de panou să se facă nu în baza preţurilor declarate în vamă (unde profitul deja este transferat în firme off-shore), dar a cotaţiilor Platt's plus o marjă de 30%, însă nu mai mult de 0,2 $/litru la benzină şi 0,15$/litru la motorină. Totodată, Guvernul a propus ca marii consumatori de carburanţi, precum agricultorii, să poată importa produse petroliere pentru consumul propriu, fără necesitatea de a perfecta o licenţă de import, dar şi fără dreptul de a le comercializa. 


Referitor la modificările propuse de Guvern, ANRE consideră că pârghiile administrative, precum plafonarea preţurilor, sunt măsuri ineficiente în condiţiile unei pieţe competitive pentru că asta contravine principiilor economiei de piaţă şi ar putea pune în pericol securitatea furnizării carburanţilor în ţară. Mai mult ca atât, dacă proiectul legii va fi adoptat de către Parlament în forma propusă, există riscul ca importatorii mari să forţeze eliminarea din piaţă a celor peste 70 de comercianţi mici, ceea ce ar fi un efect invers celui declarat la aprobarea proiectului. Calculele ANRE arată că, prin stabilirea preţurilor la carburanţi în baza cotaţiilor Platt's plus o marjă de 30% (cu plafon de 0,2$/litru şi, respectiv, 0,15$/litru) – fluctuaţiile preţurilor de panou ar fi fost mult mai accentuate, iar în perioada iulie-septembrie în special costul benzinei ar fi fost chiar mai mare decât cel afişat de facto.

ANRE anunţă că va continua să verifice corectitudinea formării preţurilor la produsele petroliere şi atunci când va avea dovezi că profitul lăsat în zonele off-shore ar fi dus la depăşirea plafonului de 10%, prevăzut de metodologia actuală, va transmite aceste cazuri în judecată pentru a fi stabilite penalizările de rigoare.  

Conducerea Agenţiei consideră că pârghiile pe care le deţine în prezent ANRE pentru reglementarea pieţei produselor petroliere sunt conforme unei pieţe concurenţiale. Rolul ANRE constă în stabilirea criteriilor şi principiilor pentru calcularea de către agenţii economici a preţurilor la produsele petroliere şi în monitorizarea respectării de către titularii de licenţe a metodologiei de calcul a preţurilor la produsele petroliere. ANRE are funcţia de a elibera sau retrage licenţele pentru desfăşurarea activităţilor de pe piaţa produselor petroliere, de a autoriza exportul (reexportul) de produse petroliere, de a asigura protecţia drepturilor consumatorilor, precum şi de a elabora periodic rapoarte privind monitorizarea pieţei.

Totodată, ANRE reiterează că există şi alte instituţii, inclusiv din cele subordonate Guvernului, care au atribuţii directe la combaterea spălării banilor, evaziunii fiscale prin firme off-shore şi la asigurarea funcţionării mecanismelor concurenţiale pe piaţa produselor petroliere, informeaă Serviciul de presă al ANRE.

cuvinte-cheie:

Comentarii (1)

 

Sus