În prezent, pe drumurile naționale M2 Chişinău-Soroca, R14Bălți –Sărăteni, R3 Chișinău-Hâncești sunt efectuate lucrări de reconstrucție pe circa 150 km. Pană in prezent, s-au înregistrat întârzieri majore la reabilitarea a două tronsoane ale drumului naţional M2 Chişinău-Soroca, cu o lungime de 28,3 km și respectiv 15,3 km, efectuate de compania italiană „Toto Costruzioni Generali în asociere cu Taddei Spa” , se arată într-un comunicat de presă al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor.
Conform contractului semnat, drumul trebuia sa fie dat în exploatare la 11 noiembrie 2012. Ca urmare a unei solicitări din partea antreprenorului italian, termenul de execuție a fost extins până la 14 decembrie 2012. Argumentele invocate în solicitare se referă la majorarea volumului de lucrări din motiv că după elaborarea proiectului tehnic în anul 2007, și pînă la desfăşurarea lucrărilor în anul 2012, starea sistemului rutier s-a înrăutăţit semnificativ. În septembrie 2012, după ce au fost efectuate lucrări de aşternere a stratului de egalizare din beton asfaltic, s-au înregistrat defecte caracterizate prin dezagregarea asfaltului şi apariţia gropilor. Astfel, Administraţia de Stat a Drumurilor a solicitat în termen de două săptămîni remedierea lucrărilor din resursele financiare ale Antreprenorului.
Și termenul de executare a lucrărilor pe drumului Bălți –Sărăteni pe un sector de 16 km, a fost depășit. Totuși, în comparație cu situația de pe sectoarele reabilitate de compania italiană, SC Pa&Co International Srl din România a acoperit în totalitate cu un strat de egalizare de beton asfaltic acest sector de drum. Conform programului de lucrări al Antreprenorului, pentru aşternerea ultimului strat de beton asfaltic de uzura sunt necesare încă 25 de zile.
De asemenea, Antreprenorul spaniol Ezentis Infraestructuras SA, se confruntă cu o situație similară la executarea contractului privind reabilitarea drumului R14 Bălţi-Sărăteni pe o lungime de 5 km. Pe acest caz, în comun cu Banca Mondială s-a decis prelungirea termenului, pînă la 16 noiembrie 2012. Antreprenorul a reconstruit două poduri, a efectuat lucrări de aşternere a stratului de egalizare cu beton asfaltic pe o lungime de 2 km şi a executat lucrări de recorectare a traseului.
Implementarea contractului semnat cu consorţiul portughez „Construcoes Gabriel A.S. Couto în asociere cu Empresa de Construcoes Amandio SA şi Rosas Construtores pentru reabilitarea unui tronson al drumului naţional R3 Chișinău-Hâncești pe o lungime de 8 km, expira la 11 noiembrie 2012.
În 2012, lucrările principale de excavare pentru extinderea carosabilului, reconstrucţia podului şi lucrările de aşternere a betonului asfaltic au demarat din aprilie. Pînă în prezent în cadrul contractului a fost reconstruit un pod şi aşternut stratul de egalizare de beton asfaltic pe toată lungimea sectorului contractat.
Dintre toate companiile interaționale care desfășoară lucrări de reconstrucție a drumurilor naționale, compania austriacă Strabag AG respectă termenul de executare al lucrărilor conform contractului. Antreprenorul austriac a fost selectat la 6 februarie 2012, pentru reabilitarea drumului naţional M2 Chișinău- Soroca, pe un sector de 20 km. Termenul de execuție a lucrărilor este de 6 septembrie 2013. Lucrările principale de frezare, plombare şi aşternere a betonului asfaltic au demarat la începutul lunii august.
Cu referire la reabilitarea a două tronsoane ale drumului naţional M3 Chişinău-Giurgiulesti, cu o lungime de 26 km și 28,4 km, compania română „SC PA&CO International” are un termen de execuție de 21 luni, respectiv 2 aprilie 2014. În prezent antreprenorul se află la etapa de mobilizare privind importarea utilajului tehnologic și contractarea furnizorilor pentru materialele necesare.
Experții tehnici din cadrul Administrației de Stat a Drumurilor, au efectuat controale sistematice pe toate șantierele de reconstrucție a drumurilor pentru verificarea calității lucrărilor executate. Toate neregulile depistate au fost strict remediate din resursele financiare ale antreprenorului.
În acest context, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor precizează că, în cazul nerespectării termenelor de execuție al lucrărilor de reabilitare a drumurilor naționale, companiile internaționale riscă penalități de 0,05%/ pentru fiecare zi în funcție de costul fiecărui contract în parte.