În nouă luni ale anului 2012, numărul total al abonaţilor la serviciile de acces la Internet în bandă largă la puncte fixe a sporit, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, cu 11,7% şi a depăşit 396,5 mii, iar cel al utilizatorilor care au ales accesul dedicat la Internetul mobil (prin reţelele 3G) a crescut cu 34,2% şi a însumat 176,6 mii, arată date ale Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) despre evoluţiile pe acest segment de piaţă.
Rata de penetrare a serviciilor de acces la Internet la puncte fixe, raportată la 100 de locuitori ai republicii, a crescut, faţă de finalul anului 2011, cu 1,17 puncte procentuale (p. p.) şi a depăşit nivelul de 11,1%, iar a celor furnizate prin reţelele mobile – cu 1,2 p. p. şi a alcătuit 4,7%. La finele anului 2011, valoarea medie a primului indicator în CSI era de 9,3% , iar în Europa - de 24,8%
În perioada de raport, operatorii serviciilor de Internet la puncte fixe au conectat la reţelele sale peste 41,4 mii de abonaţi noi. Mai bine de 60% din numărul noilor abonaţi au fost conectaţi la Internet prin reţele FTTx (Fiber to the premises), 25,4% - în baza tehnologiilor xDSL (Digital Subscriber Line) şi 13,7% - prin cablu coaxial. La 1 octombrie 2012, ponderea abonaţilor conectaţi la serviciile de Internet la puncte fixe prin reţelele xDSL constituia 52,3%, prin FTTx – 41,9% şi prin cablu coaxial – 5,5%.
În aceeaşi perioadă, cei trei furnizori de reţele şi servicii mobile 3G (SA „Orange Moldova”, SA „Moldcell” şi SA „Moldtelecom”) au conectat la reţelele sale 42,7 mii de abonaţi noi la serviciul dedicat de acces la Internetul mobil (prin modeme şi cartele pentru date). La 1 octombrie curent, SA „Orange Moldova” avea peste 80,5 mii de abonaţi la aceste servicii, SA „Moldcell” – 56,6 mii şi SA „Moldtelecom” – 30,4 mii.
Potrivit datelor ANRCETI, în intervalul ianuarie – septembrie 2012, volumul veniturilor raportate de operatorii serviciilor transmisiuni de date şi acces la Internet la puncte fixe a crescut, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, cu 15,6% şi a depăşit cifra de 582,6 mil. lei, cea mai mare parte din această sumă – peste 475,4 mil. lei fiind obţinută din vânzarea serviciilor de acces la reţeaua globală. Această creştere a fost determinată, în temei, de majorarea volumului de vânzări realizate de SA „Moldtelecom”, SA „Orange Moldova” şi SRL „Starnet”. Veniturile SA „Moldtelecom” au sporit cu 21,6% şi au însumat circa 410,7 mil. lei, cele ale SA „Orange Moldova” – cu 13,6% şi au constituit peste 21 mil. lei, iar vânzările SRL „Starnet” au crescut cu circa 5% şi au alcătuit peste 83,5 mil. lei. Venitul agregat al celorlalţi operatori de pe această piaţă a scăzut cu 1,2% şi a însumat mai bine de 67,3 mil. lei.
În acelaşi timp, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) obţinut de operatorii de pe piaţa serviciilor de acces la Internet la puncte fixe s-a redus, faţă de nouă luni ale anului 2011, cu 3,6% şi a constituit 140,5 lei. Un indicator mai mare decât acest nivel au înregistrat SA “Orange Moldova” şi SRL „Starnet” - 559,1 lei şi, respectiv, 146,3 lei. SA “Moldtelecom” a obţinut un ARPU de 135 lei, iar SRL „Sun Communications” – de 87,3 lei.
În perioada de raport, pe piaţa serviciilor transmisiuni date şi acces la Internet la puncte fixe au activat 53 de operatori. Cel mai mare jucător pe această piaţă - SA „Moldtelecom” – deţinea, la 1 octombrie 2012, o cotă de piaţă, în funcţie de venituri, de 70,8%, SRL „Starnet” – de 13,7% şi SA „Orange Moldova” – de 3,5%. Ceilalţi 50 de operatori au împărţit împreună o cotă de piaţă de 12%.