Ministerul Economiei a elaborat Strategia de dezvoltare a comerţului interior pentru anii 2013 – 2020 pe care a expus-o marți, 29 ianuarie 2013, spre primele dezbateri membrilor Comisiei naționale pentru consultări și negocieri de ramură și la nivel teritorial. Comisia a fost creată la inițiativa Ministerului Economiei, la începutul anului curent, pentru consultarea publică cu partenerii sociali a documentelor de politici în domeniul comerțului interior. Membrii Comisiei sunt reprezentanții sindicatelor, organizațiilor non-guvernamentale, rețelelor comerciale, societății academice, ș.a.
Scopul Strategiei este de a crea un sistem eficient de distribuţie a produselor pe tot teritoriul ţării. Obiectivele de baza fiind: creşterea eficacităţii reglementării comerţului interior, sporirea competitivităţii produselor si serviciilor plasate pe piaţă, îmbunătățirea infrastructurii comerciale în teritoriu, în special în localităţile rurale, modernizarea formelor de distribuţie şi comercializare a produselor si a serviciilor, asigurarea comerţului cu forţă de muncă calificată şi în permanenţă perfecţionare.
Obiectivele au fost create drept răspuns la problemele constatate in domeniul comerțului, acestea fiind: imperfecţiunea cadrului juridic naţional ce permite interpretarea dubla a legii în comerț, lipsa normelor de reglementare pentru vânzările la distanţă, vânzările cu preţ redus iar normele de reglementare pentru comercializarea materialelor de construcţie, mobilei, articolelor de cosmetică etc., necesită a fi completate. O alta problema este dezechilibrul în dezvoltarea infrastructurii comerciale între regiunile rurale şi cele urbane.
Astfel, autorii strategiei își propun până in 2020 sa ajusteze cadrul regulatoriu existent în domeniul comerţului interior la cerinţele şi rigorile impuse atât de piaţa internă, cât şi cea externă, astfel ca acesta să asigure condiţii de bună funcţionare a întregii economii a ţării. Sa creeze un manual de călăuză pentru operatorii pieţei, „Ghidul comerciantului, care sa incorporeze toate actele legislative şi normative aferente desfăşurării activităţilor din comerţ.
Ministerul Economiei își propune sa motiveze și să acorde suportul necesar agenților economici în ridicarea competitivității produselor plasate pe piață prin aplicarea tehnologiilor moderne, crearea produselor noi de calitate înaltă în baza materiei prime autohtone, implementarea pe larg în producere a Sistemelor de Management al Siguranţei Alimentelor, etc. O deosebită atenție în strategie este acordată creării locurilor de muncă pentru populaţia de la sate prin intermediul reţelei comerciale.
Proiectul Strategiei de dezvoltare a comerţului interior pentru anii 2013 – 2020 va fi plasat pentru dezbateri publice pe site-ul Ministerului Economiei la începutul lunii februarie 2013. Persoanele cointeresate să participe la elaborarea finală a Strategiei prin înaintarea de propuneri și obiecții, sunt invitați să colaboreze cu autorii documentului, Direcția comerț interior al ministerului.
Strategia de dezvoltare a comerţului interior pentru anii 2013 – 2020