De maine, 1 februarie, politele de asigurare obligatorie RCA si Carte Verde se vor emite doar in format electronic, potrivit hotararii adoptate de catre autoritatea de supraveghere din Moldova. Discutiile despre implementarea acestui sistem au demarat inca din 2009, suferind mai multe amanari, ocazionate de aspecte tehnice si institutionale. Potrivit lui Vladimir Stirbu, Director al Directiei Generale Supraveghere Asigurari din cadrul CNPF, procesarea unui contract de asigurare, in conditii normale, va dura aproximativ un minut. De asemenea, cel care va cumpara o polita de asigurare RCA va plati pretul in functie de profilul de risc, determinat in baza numarului de accidente pe care acesta le-a provocat in anul anterior.
Cei care au produs un accident vor plati la reinnoire cu 30% mai mult
Practic, unul dintre avantajele esentiale ale implementarii unui sistem informational unic si emiterii online a politelor RCA este aplicarea uniforma a sistemului bonus malus, explica Vladimir STIRBU. Altfel spus, cei care nu au avut accidente in anul precedent vor plati cu 5% mai putin pentru RCA la reinnoire, indiferent de compania unde incheie polita, reducerea putand ajunge la 50% din pretul politei in zece ani fara accidente.
Totodata, cei care au produs un accident in anul precedent vor avea surpriza unei cresteri a primei cu 30% in primul an de reinnoire, cu 90% in cazul a doua accidente si respectiv cu 150% mai mult daca au provocat 3 accidente.
"Aceasta va fi posibil datorita faptului ca sursa de informatii pentru acordarea reducerilor sau aplicarea majorarilor de prima este comuna, continand, printre altele, registrul de stat al accidentelor rutiere. Astfel, faptul ca toate companiile de asigurari apeleaza la baza de date unica pentru incheierea politei face inutila migrarea clientului de la un asigurator la altul pentru eschivarea de la coeficientul malus", precizeaza oficialul CNPF.
Sistemul informatic pus la dispozitie de catre CPNF - RCA Data - nu contine deocamdata informatii cu privire la daunele achitate de catre asiguratori si istoricul contractelor realizate de acestia, care urmeaza a fi introduse in sistem ulterior. "Avem colectate de la asiguratori informatii cu privire la istoricul de dauna a asiguratilor din ultimii cinci ani. Acestea vor fi corelate cu numarul de accidente provocat de asigurati, preluat din registrul accidentelor rutiere", precizeaza Vladimir STIRBU.
Cum se va emite o polita online?
Pasii de emitere sunt relativi simpli, astfel ca la solicitarea asigurarii, proprietarul sau posesorul de drept al autovehiculului va prezenta doar buletinul de identitate si certificatul de inmatriculare, iar reprezentantul asiguratorului va introduce in sistem codurile de identificare a persoanei si a autovehiculului.
Sistemul contine informatii din registrele de stat al populatiei, unitatilor de drept, permiselor de conducere si accidentelor rutiere. Drept rezultat, dupa bifarea parametrilor, sistemul determina prima de asigurare finala pe care trebuie sa o plateasca clientul, compusa din prima de asigurare de baza unica la care se adauga coeficientii de risc aferenti fiecarui asigurat si utilizator (bonus respectiv malus in functie de numarul de accidente pe care le-a avut in anul precedent).
Ulterior, polita de asigurare este validata si poate fi tiparita de catre agent, insa doar dupa plata politei cu indicarea numarului bonului fiscal sau dispozitiei de plata bancare. Raspunderea asiguratorului incepe numai din momentul validarii politei de catre sistem.
Fraudele in asigurari vor fi excluse si cei care nu se asigura vor fi depistati mai usor
Dincolo de beneficiile sistemului bonus malus, introducerea emiterii online va facilita depistarea persoanele care nu respecta obligatia de a incheia o polita RCA, asigurand astfel egalitatea tuturor in fata legii. Astfel, polita de asigurare neinregistrata in sistem va fi considerata nevalabila la o simpla verificare de catre politia rutiera. In mod similar, politia de frontiera va putea verifica in regim electronic valabilitatea Cartii Verzi la trecerea frontierei, puncteaza Vladimir Stirbu.
De asemenea, vor fi excluse fraudele in asigurari, cum fi situatiile de emitere a politelor dupa producerea accidentelor, si se vor genera mai usor catre publicul larg rapoartele complexe la nivel national si in regim operativ.
Asiguratorii au instalat aplicatia in peste 500 de puncte de vanzari
Companiile de asigurare au instalat programul pe calculatoarele din peste cinci sute de puncte de vanzari, acestea fiind dotate cu servicii internet, imprimante si case de marcat, fiind verificate in acest sens de catre CNPF, afirma reprezentantul CNPF. "Aplicatia este testata de catre companii, care au trimis deja mai multe propuneri pentru imbunatatirea acestuia, fapt pentru care le suntem recunoscatori", subliniaza Stirbu.
Cum vor emite brokerii de asigurare?
Brokerii de asigurare trebuie pe de o parte, sa depuna catre CNPF o cerere de inregistrare in sistem, iar pe de alta parte trebuie sa fie indicați si in cererile asiguratorilor pentru conectare. Practic acestia se conencteaza prin canalele oferite de catre asigurator, in conditiile stabilite de parti. De asemenea, daca pentru broker au solicitat conexiune mai multi asiguratori, brokerul va alege din lista acestora acea companie pentru care a optat clientul sau.
"Trebuie mentionat ca aplicatia noastra permite prin intermediul unor servicii returnarea tuturor datelor solicitate de catre broker sau asigurator catre bazele proprii de date, astfel incat sa nu existe deficiente pentru raportarile interne", adauga Vladimir Stirbu.
Asiguratorii care nu vor emite online RCA si Carte Verde pot ramane fara licenta
Potrivit oficialului CNPF, "emiterea electronica este reglementata printr-o norma obligatorie si sanctiunile pentru abaterile admise sunt cele stabilite in Legea cu privire la asigurari. Acestea ar putea fi incepand de la cele financiare si terminand cu suspendare sau chiar retragere de licenta, impactul incalcarilor ce tin de eliberarea politelor de asigurare in afara sistemului informatic de stat ar fi semnificativ".
Interviu realizat de XPRIMM