Casa Naţională de Asigurări Sociale (CNAS) oferă fiecărui cetăţean, care achită contribuţii sociale, acces prin internet la contul curent personal şi îndeamnă ca acesta să fie periodic verificat, pentru a evita eventuale probleme la calcularea pensiei, precum şi a altor prestaţii sociale.
Potrivit Clarei Sorocean, şefa direcţiei generale evidenţa individuală a contribuţiilor, CNAS, cadrul legal prevede obligativitatea prezentării de către toţi angajatorii în fiecare an a informaţiei cu privire la salariul angajaţilor şi contribuţiile de asigurări sociale virate. Însă nu toţi se conformează prevederilor legislative. „Din această cauză informaţiile acumulate pe contul curent sunt, deseori, incomplete, iar perioadele pentru care informaţia lipseşte, se exclud din stagiul de cotizare la stabilirea pensiei. Din această cauză, numărul petiţiilor şi interpelărilor la CNAS în ultimul timp s-a majorat”, a specificat Sorocean.
Ea spune că, în lipsa datelor depline, persoanele care au atins vârsta de pensionare sunt puse pe drumuri, ele trebuie să-i găsească pe foştii angajatori, să facă presiuni asupra lor ca să prezinte informaţia privind transferul contribuţiilor de asigurări sociale la CNAS. „Şi nu doar pentru persoana care s-a adresat, ci pentru toată lista de angajaţi. Numai în cazul acesta va fi efectuată de către CNAS recalcularea pensiei. În caz dacă angajatorul nu mai există, de exemplu, întreprinderea a fost lichidată sau reorganizată, legislaţia prevede ca foştii conducători să transmită informaţiile respective la arhivă”, precizează Clara Sorocean.
În acest context, ea recomandă tuturor cetăţenilor, asiguraţi în sistemul public de asigurări sociale de stat, să se informeze asupra stării contului personal de asigurării sociale (contul curent), care conţine informaţii despre mărimea salariului, a contribuţiilor de asigurări sociale, calculate şi virate la bugetul asigurărilor sociale de stat.
Pentru a avea acces la contul curent prin internet, e nevoie ca persoana respectivă să dispună de loghin şi parolă. Acestea pot fi solicitate la Casa Teritorială de Asigurări Sociale (CTAS). Formularul cererii poate fi accesat pe site-ul www.cnas.md (Formulare CNAS/Acces la contul curent SI ACCES CPAS). Cererea completată va fi remisă pe adresa electronicăcpas@cnas.gov.md. Parola unică, ce serveşte drept criteriu de bază al securităţii la accesarea contului curent, cetăţeanul o primeşte personal, semnând pentru aceasta. De asemenea, angajaţii pot primi parole prin intermediul angajatorilor.
Şefa direcţiei aminteşte că, până la 25 aprilie, angajatorii sunt obligaţi să prezinte la CNAS informaţia despre transferarea contribuţiilor de asigurări sociale din salariile tuturor persoanelor fizice angajate. Această obligaţie se înscrie în contextul procesului de stabilire a drepturilor sociale (pensiei) în baza evidenţei individuale a contribuţiilor de asigurări sociale, a informaţiei acumulate în contul curent al fiecărei persoane asigurate.
„Implementând Strategia reformei sistemului de pensii din Republica Moldova, CNAS a instituit Registrul de Stat al Evidenţei Individuale în Sistemul Public de Asigurări Sociale (REVIND). Fiecărui cetăţean, care achită contribuţii sociale, i-a fost atribuit un cod personal, care este şi numărul contului curent, ce conţine datele privind virarea contribuţiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat în perioada întregii activităţi de muncă, cu începere de la 1 ianuarie 1999. Astfel, dacă până la această dată persoana, când ieşea la pensie mergea pe la angajatori, aduna certificate cu privire la activitatea de muncă şi în baza acestora se calcula pensia, pentru ultimii 15 ani, adică pe perioada de după 1 ianuarie 1999, nu mai sunt necesare certificatele. Pensia se stabileşte în baza informaţiei acumulate la contul curent al contribuabilului”, a precizat Clara Sorocean. /IPN/
Trimite e-mail | Printeaza
Social
27.03.2013Acumulările la pensie pot fi verificate prin site-ul oficial al CNAS
Comentarii (0)