Ambasadorul SUA William Moser și Prim-ministrul Iurie Leancă au vizitat astăzi șantierul de construcție pe drumul Sărăteni-Soroca, reabilitat în cadrul Programului Compact, finanțat de Guvernul SUA prin intermediul Corporației Provocările Mileniului, grație generozității poporului american.
Potrivit Acordului Compact, FPM Moldova aplică cerințele riguroase ale Corporației Provocările Mileniului în asigurarea calității și durabilității drumului reabilitat. În reconstrucția traseului Sărăteni-Soroca FPM Moldova urmează standardele internaționale serie ISO 9000. Respectarea standardelor de calitate sunt verificate de inginerii companiilor internaționale la fiecare etapă de derulare a lucrărilor, începînd cu achiziționarea materialelor de construcție și finalizînd cu așternerea îmbrăcămintei rutiere pe traseul reabilitat.
În scopul verificării calității materialelor de construcție și emulsiilor utilizate în producerea asfaltului companiile de supraveghere au importat laboratoare complexe, amplasate pe șantierul companiilor de construcție.
Inginerii consorțiului de companii turcești ONUR&SUMMA au explicat că doar pe porțiunea de drum Sărăteni-Ghindești de circa 45 km, 85 la sută dintre lucrările preconizate reprezintă lucrări de reabilitare, iar 15 la sută – lucrări de construcție a unor porțiuni de drum nou.
Prim-ministrul interimar Iurile Leancă și-a exprimat satisfacția că din 2010, cînd a fost semnat Acordul Compact, și pînă în prezent pot fi văzute progrese reale pe șantierul de construcție. Totodată, Prim-ministrul interimar a accentuat că pînă nu vom avea drumuri, nu vom avea nici economie viabilă în Republica Moldova, iar în ultimii ani deja putem vorbi de mai multe șantiere de construcție pe drumurile din țară.
Iurie Leancă a ținut să precizeze că, pînă în 2016, întreaga țară se va transforma într-un mare șantier de construcție.
„Vreau să aduc doar cîteva cifre: în prezent sînt peste 240 kilometri de sectoare de drum la diferite etape de execuție; circa 160 kilometri de sectoare de drum sînt în curs de licitație, iar pentru alți peste 300 kilometri de drumuri naționale este asigurată finanțarea necesară. Astfel, conform Programului național de reabilitare a drumurilor pentru anii 2010-2016, Republica Moldova va dispune de o infrastructură a drumurilor reabilitate integral (din surse externe) de circa 700 kilometri”, a anunțat Premierul desemnat.
Ambasadorul SUA William Moser s-a arătat mulțumit de progresul lucrărilor de reabilitare a traseului Sărăteni-Soroca și a ținut să accentueze că în timpul apropiat în Republica Moldova vom circula pe un drum reabilitat conform standardelor internaționale.
Valentina Badrajan, directorul executiv al FPM Moldova, instituția care implementează Programul Compact, a menționat că drumul reabilitat din fondurile oferite de Guvernul SUA va cataliza apariția unor noi afaceri, va intensifica circulația nu doar națională și ci și internațională, va facilita atragerea unor investiții noi în regiune.
În procesul de reabilitare a celor 93 de km de drum sunt utilizate mai multe tipuri de materiale de construcție: piatră, ciment, beton asfaltic reciclat la rece cu ciment, beton asfaltic poros, mixtură asfaltică pe baza de mastic bituminos. Pentru reabilitarea acestui traseu sunt utilizate de la 3 pînă la cinci straturi de materiale de construcție, iar grosimea straturilor variază de la 28 cm pînă la 67 de cm. De asemenea, pentru prima dat în Republica Moldova, în procesul de reabilitare a drumului Sărăteni-Soroca va fi aplicată tehnologia de reciclare la rece a asfaltului.
De asemenea, după încheierea lucrărilor de construcție în 2014, va începe Perioada de Notificare a Defecțiunilor de 12 luni, cînd companiile sunt obligate să înlăture orice defecțiune depistată pe porțiunea traseului reabilitat.
Reconstrucția și modernizarea drumului de 93 de km Sărăteni-Soroca este obiectivul proiectului Reabilitarea drumului în cadrul Programului Compact, implementat de Fondul Provocările Mileniului. Porțiunea de drum Sărăteni-Soroca face parte din traseul național M2, care asigură legătura dintre Republica Moldova şi Ucraina. Acest sector de drum este utilizat de circa 300 000 de persoane din peste 70 localităţi. Actualmente, starea drumului Sărăteni–Soroca este foarte rea, iar circa 60 la sută necesită reconstrucție totală. Reabilitarea acestei porțiuni a demarat în luna iunie 2012 și va dura pînă a în iunie 2014.