Declarația a fost făcută în cadrul vizitei Viceprim-ministrului, ministrului Economiei, Valeriu Lazăr, în raionul Ungheni pentru a se asigura că pregătirile pentru lansarea construcției gazoductului Ungheni-Iași vor fi finalizate în termen. Ministrul Economiei a vizitat localitatea Zagarancea, în care la 27 august curent va fi lansat șantierul pentru construcția gazoductului Ungheni-Iași, și a participat la ședința ordinară a Consiliului raional Ungheni.
Viceprim-ministrul Valeriu Lazăr a ținut un discurs în fața consilierilor raionali, prezentând prioritățile și programele de dezvoltare implementate de Guvern și a îndemnat autoritățile publice locale să contribuie la buna desfășurare a lucrărilor de construcție, deoarece șantierul va oferi raionului mai multe oportunități, inclusiv noi locuri de muncă.
Potrivit lui Valeriu Lazăr, proiectul gazoductului reversibil Ungheni – Iași are în primul rând o logică economică, având ca obiectiv asigurarea securității energetice a țării, dar și a unei alternative comerciale de livrare a gazelor naturale. În același timp, dacă va exista un raționament economic, gazoductul va putea transporta gaz înspre România, nefiind construit „împotriva cuiva”, ci pentru a asigura securitatea energetică a Republicii Moldova și accesul la surse alternative de gaze naturale.
Ministrul Economiei a subliniat că, potrivit Strategiei energetice 2030, Republica Moldova are obiectivul de a-și asigura cca 20% din consumul de energie din surse regenerabile. În același timp, Valeriu Lazăr a îndemnat autoritățile locale să se preocupe și de sporirea eficienței energetice.
Conform proiectului, capacitatea gazoductului va permite transportul unui volum de gaz de aproximativ 0,5 mlrd. m3 pe an în prima etapă și 1,5 mlrd m3 la etapa a doua. Construcţia gazoductului Ungheni-Iași urmează a fi încheiată în termeni proximi. Cheltuielile de construcție sunt asigurate în totalitate din bugetul de stat 2013, suma acestora fiind de aproximativ 140 mil lei.
La ora actuală, în Republica Moldova doar SA „Moldovagaz” contractează gaze naturale de la partenerul tradiţional SAD „Gazprom”. Însă, odată cu apariția surselor de gaze pe partea de vest, se va deschide accesul furnizorilor moldoveni de gaze naturale pe piaţa europeană, inclusiv prin gazoductul Ungheni-Iași. Astfel, în calitate de furnizor, vor putea activa întreprinderile care dispun de licență pentru acest gen de activitate, pentru a-şi contracta volumele de gaze naturale necesare. Totodată, orice persoană fizică sau juridică care se conformează cerinţelor unui furnizor eligibil (sau orice persoană fizică sau juridică cu suficiente resurse financiare), va putea contracta gaze naturale de pe piaţa europeană.
Cadrul legal permite accesul la reţea a furnizorilor şi consumatorilor eligibili în măsura capacităţilor de transportare a sistemului de gazoducte. În acest context, gazoductul Ungheni-Iaşi, fiind parte din reţeaua de transport și distribuție, va putea fi utilizat pentru a transporta gaze către orice consumator eligibil, care va achita tariful de transportare.
Potrivit Ministerului Economiei, funcționalitatea gazoductului la capacitatea proiectată, poate fi asigurată numai dacă va fi construită o staţie de comprimare a gazelor şi dezvoltată infrastructura internă de transport gaze. În această ordine de idei, se examinează câteva soluții. Una din aceste soluții presupune exploatarea conductei prin construcția staţiiei de comprimare pe teritoriul român și construcția gazoductului intern Ungheni-Chișinău.
La moment, Guvernul Republicii Moldova examinează diferite opțiuni în partea ce ține de administrarea acestui gazoduct, având la bază prevederile actelor legislative în vigoare și prevederile Tratatului Comunității Energetice.
O problemă în aprecierea oportunităţii gazoductului Ungheni-Iaşi este capacitatea limitată existentă a gazoductelor pe direcţia Ungheni-Chişinău.
Drept urmare, construcţia gazoductului Ungheni–Iaşi va trebui susţinută prin construcţia gazoductului magistral pe direcţia „Ungheni-Chişinău”, dat fiind faptul că în Chișinău se află cei mai mari consumatori de gaze naturale. Această conductă urmează să aibă diametrul de 530 mm și un cost estimativ de 700-800 mln lei. Numai prin dezvoltarea întregii infrastructuri din direcţia vestică spre Chişinău va fi asigurată eficiența tehnico-economică a gazoductului Ungheni-Iaşi. În acest caz, costul proiectului se ridică la cca 1 mlrd. lei. La moment, cu suportul donatorilor, se inițiază studiul de fezabilitate a proiectului de construcție a gazoductului Ungheni-Chișinău.
Trimite e-mail | Printeaza
Economie
01.08.2013Valeriu Lazăr: Proiectul gazoductului reversibil Ungheni – Iași are în primul rând o logică economică, având ca obiectiv asigurarea securității energetice a țării
Comentarii (1)