Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” pregătește un Plan de modernizare, care să se bazeze pe acţiuni de reorganizare structurală şi de atragere a investiţiilor pentru înnoirea parcului rulant şi a infrastructurii. Declaraţia a fost făcută de ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Vasile Botnari, în cadrul reuniunii prilejuite de Ziua Feroviarului. În acest context, ministrul a anunţat că Întreprinderea de Stat „Calea Ferată a Moldovei” urmează a fi reorganizată prin structurarea activității sale pe trei unităţi comerciale - transportul de pasageri, transportul de mărfuri și infrastructura feroviară.
„Urmărim optimizarea cheltuielilor și crearea de noi oportunități de dezvoltare. În urma acestor etape de organizare, după modelul întreprinderilor similare din multe state europene, fiecare unitate va fi responsabilă pe anumite domenii, fiind concentrată anume pe dezvoltarea acestui sector. Astfel, va fi posibilă dezvoltarea calitativă a CFM”, a declarat Vasile Botnari, care a subliniat că, în paralel, se vor întreprinde acţiuni şi pentru modernizarea întreprinderii.
„Rețeaua feroviară din Moldova necesită investiţii enorme atât în înnoirea materialului rulant – a vagoanelor de pasageri, a vagoanelor marfare, a locomotivelor - dar şi a infrastructurii. Este necesară iniţierea proiectelor investiţionale de electrificare a căilor ferate, dar şi de construcţie a liniilor cu ecartament european pentru a atrage noi fluxuri de tranzit. Suntem, în acest scop, la o etapă avansată de discuţii cu mai mulţi parteneri internaţionali, cu suportul cărora planificăm să realizăm proiecte investiţionale importante în domeniu”, a adăugat ministrul Transporturilor.
Iată de ce, potrivit lui Vasile Botnari, pentru început, Ministerul şi-a propus identificarea, printr-o evaluare a situației la momentul actual și a tendințelor de evoluție, a tendinţei de învechire şi scoatere din uz a materialului rulant, a stării infrastructurii. „În baza acestei evaluări, dorim să stabilim domeniile pe care se va pune accent la atragerea investiţiilor. Trebuie să ştim exact unde şi de câţi bani este nevoie în primul rând”, a punctat ministrul Transporturilor.
Totodată, ministrul Vasile Botnari a subliniat că au fost demarate şi proiecte de infrastructură cu forţe proprii ale CFM, printre care - reabilitarea porțiunilor avariate de cale ferată pe segmentul Giurgiulești - Cahul, construcția unei porțiuni de cale ferată cu ecartament, care va asigura conexiunea Portului Giurgiulești cu calea ferată din România.
Mari speranţe sunt legate de funcţionarea coridoarelor de transport internaţionale, care pe viitor vor permite atragerea unui flux mai mare de tranzit, a precizat ministrul Transporturilor, care a spus că apreciază înalt aderarea ÎS „Calea Ferată a Moldovei” la sistemul de transporturi Viking Train.
„Vă încurajez să aveți încredere că toate greutățile cu care vă confruntați - pot fi depășite. Iar pentru aceasta este necesar să fim mai solidari în eforturile noastre comune! Eu vă asigur de implicarea mea necondiționată pentru eficientizarea domeniului feroviar. Contez și de acum înainte pe profesionalismul și conștiinciozitatea Dumneavoastră, pentru ca ÎS „Calea Ferată din Moldova” să păşească tot mai dinamic înainte, să realizeze noi proiecte de modernizare”, a spus Vasile Botnari în adresarea sa către lucrătorii ramurii feroviare.
Lungimea liniilor de cale ferată în exploatare pe teritoriul ţării, aflate în gestiunea Î.S.”Calea Ferată din Moldova”, este de 1157km. Aceasta cuprinde cca 50 de filiale, relatează Serviciul de presă al MTID.