Guvernul de la Chişinău este determinat să exploateze la maximum potenţialul locaţiei geografice a Republicii Moldova în vederea atragerii fluxurilor de tranzit a mărfurilor, iar participarea la programul TRACECA (Coridorul de transport Europa-Caucaz-Asia) oferă noi oportunităţi în acest sens. Declaraţia a fost făcută de ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Vasile Botnari, în cadrul Reuniunii a X-a a Comisiei Interguvernamentale TRACECA, ce se desfăşoară pe 17 septembrie la Duşambe, Tadjikistan.
Vasile Botnari a informat participanţii la reuniune că, la etapa actuală, Moldova depune eforturi pentru crearea reţelei de noduri logistice, precum şi pentru crearea condiţiilor atractive dezvoltării transporturilor multimodale, inclusiv prin îmbunătăţirea infrastructurii de transporturi.
În acest context, ministrul moldovean al Transporturilor a anunţat că trei proiecte din patru, prezentate anterior în cadrul forumului TRACECA, şi-au găsit investitorul. Este vorba de crearea în baza unui parteneriat public-privat a Centrului internaţional de logistică în Aeroportul Internaţional Mărculeşti, construcţia segmentului de 19,1 km a drumului M3 Chişinău-Giurgiuleşti pe porţiunea Porumbeni-Cimişlia şi construcţia centurii oraşului Comrat, care vor fi finanţate de BERD şi BEI.
„Dezvoltarea eficientă a coridoarelor de transport în mare măsură asigură şi dezvoltarea de mai departe nu doar a reţelei de drumuri, dar şi a economiei ţărilor participante la proiect. Consider că experienţa forumurilor investiţionale TRACECA este important de valorificat pentru crearea condiţiilor necesare transportării mărfurilor, şi suntem pregătiţi, cu suportul tehnic al TRACECA, să propunem noi idei pentru examinarea potenţialilor donatori”, a menţionat ministrul Vasile Botnari.
Programul TRACECA a fost creat cu ocazia Conferinţei de la Bruxelles, din 3 mai 1993, la care au participat miniştrii transportului si comerţului din: Kazahstan, Kîrgîzstan, Tadjikistan, Turkmenistan, Uzbekistan, Armenia, Azerbaidjan si Georgia. In anul 1996, au fost acceptate în programul TRACECA Ucraina şi Mongolia, ulterior, în 1999, Republica Moldova, iar în 2002, Bulgaria, Romania şi Turcia.
Potrivit MTID, în cadrul reuniunii, urmează să fie semnate Memorandumurile de cooperare cu Uniunea Internaţională a Transportatorilor Auto şi Conferinţei Europene a Aviaţiei Civile, rezoluţia reuniunii jubiliare a TRACECA şi Declaraţia de la Duşambe. De asemenea, va avea loc transmiterea preşedinţiei Comisiei Interguvernamentale TRACECA, care va fi preluată de către Tadjikistan.