Trimite e-mail | Printeaza
IT
12.03.2014

Volumul de vânzări ale serviciilor de acces la Internetul mobil şi fix a depăşit un miliard de lei, în anul 2013

Volumul de vânzări ale serviciilor de acces la Internetul mobil şi fix a depăşit un miliard de lei, în anul 2013

Datele statistice publicate astăzi de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) arată că în anul 2013 piaţa serviciilor de acces la Internet în bandă largă a continuat trendul ascendent pe mai multe segmente, cea mai importantă creştere fiind înregistrată pe piaţa accesului dedicat la Internetul mobil (prin modeme şi cartele pentru date). Numărul abonaţilor la acest serviciu a crescut timp de un an cu 81,1 mii (+45%) şi a depăşit cifra de 259,6 mii, iar numărul celor care utilizează Internetul fix – cu 49,8 mii (+12%) şi a însumat peste 467,2 mii. Numărul cumulat al abonaţilor la serviciile nominalizate s-a ridicat la 726,6 mii, rata de penetrare a acestor servicii a totalizat peste 20,4%, iar valoarea pieţei respective a depăşit pragul de 1 mld. lei.

Conform datelor prezentate ANRCETI de cei trei furnizori de reţele mobile (SA „Orange Moldova”, SA „Moldcell”, SA „Moldtelecom”), anul trecut numărul total al utilizatorilor de telefonie mobilă care au accesat Internetul mobil a crescut, faţă de anul 2012, cu 2,2% şi a depăşit cifra de 1 mil. 387,6 mii. Majoritatea absolută dintre aceştia - 1 mil. 183,5 mii. – au accesat Internetul prin reţelele 2G, 774,6 mii - prin reţelele 3G şi 4,2 mii - prin reţelele 4G. Volumul total al traficului de Internet mobil dedicat a sporit cu 27% şi a însumat 20 mil. 175,7 mii GB, iar traficul mediu lunar generat de un abonat la acest tip de servicii s-a ridicat la 8,8 GB.

În perioada de raport, rata de penetrare a serviciilor de acces dedicat la Internetul mobil, raportată la 100 de locuitori ai republicii, a crescut, faţă de anul 2012, cu 2,3% şi a însumat 7,3%, iar cea a serviciilor de acces la Internetul fix - cu 1,4% şi a totalizat peste 13%.   .

Datele prezentate de cei 58 de furnizori ai serviciilor de acces la Internet fix arată că din totalul de 49,8 mii de abonaţi noi, înregistraţi în anul 2013, cei mai mulţi – 39,4 mii - au ales tehnologia bazată pe fibra optică (FTTx - Fiber to the premises), peste 4,8 mii - tehnologiile xDSL (Digital Subscriber Line), iar mai bine de 4,7 mii – cablul coaxial (DOCSIS). La începutul anului 2014, 49% din numărul total al abonaţilor la Internetul fix utilizau tehnologia FTTx , 44,5% - tehnologiile xDSL şi 0,5% - cablul coaxial. Pentru prima dată în Republica Moldova, numărul abonaţilor FTTx l-a depăşit pe cel al abonaţilor xDSL, fapt ce demonstrează că moldovenii preferă să utilizeze Internetul de mare viteză.

În ceea ce priveşte viteza conexiunilor la Internetul fix, datele agregate de ANRCETI arată că, potrivit planurilor tarifare alese de abonaţi, 12,3% dintre aceştia beneficiază de viteze de acces la Internet de până la 2 Mbps, 39,5% -  de viteze cuprinse între 2 şi 10 Mbps, 18,6% şi 27,7% – de viteze cuprinse între 10 şi 30 Mbps şi, respectiv, între 30 şi 100 Mbps, iar 2% – de viteze de peste 100 Mbps.

În perioada de raport, veniturile cumulate ale celor trei furnizori de reţele mobile provenite din vânzarea serviciilor de acces dedicat la Internet au sporit, faţă de anul 2012, cu 29,8 mil. lei (+13%) şi au totalizat peste 259,6 mil. lei. Volumul cumulat al vânzărilor înregistrat de cei 58 de furnizori de servicii transmisiuni de date şi Internet fix a crescut cu 162,6 mil. lei (+22,7%) şi a alcătuit circa 877,1 mil. lei, cea mai mare parte din această sumă – peste 794 mil. lei fiind obţinută din vânzarea serviciilor de acces la Internet. Venitul mediu lunar per abonat (ARPU) la serviciile de acces dedicat la Internetul mobil şi la Internetul fix a constituit 101,3 lei şi, respectiv, 149,7 lei.

În anul 2013, cei trei furnizori de servicii de acces dedicat la Internetul mobil au deţinut, în funcţie de cifra de afaceri, următoarele cote de piaţă: SA „Orange Moldova” – 42%, SA „Moldcell” – 33,9% şi SA „Moldtelecom” – 24,1%. Pe piaţa serviciilor de acces la Internetul fix cele mai mari cote de piaţă au fost deţinute de SA „Moldtelecom” (64,1%), SRL „Starnet” (17,5%) şi SA „Orange Moldova” (3,3%), anunță Serviciul de presă al ANRCETI.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus