Vinuri și băuturi alcoolice tari fabricate în Moldova sunt expuse la una din cele mai renumite expoziții internaționale specializate, ”Wine&Delicacies”, care se desfășoară în or. Praga, Cehia, în perioada 23 - 25 aprilie 2014. Participarea cu un stand colectiv la acest eveniment a producătorilor de pe ambele maluri ale Nistrului este organizată de Camera de Comerţ şi Industrie cu asistența financiară a Programului UE-PNUD ”Susţinerea măsurilor de promovare a încrederii”, cu scopul de a contribui la promovarea companiilor autohtone pe piața UE, a facilita schimbul de experiență și a iniția noi relaţii de colaborare.
Directorul Direcției Expoziții și Târguri a CCI, Marina Petrova, a informat că, la standul colectiv sunt prezentate vinuri seci din struguri, băuturi alcoolice tari, lichioruri, divinuri și vinuri spumante fabricate de 15 companii de pe ambele maluri ale Nistrului, printre care se numără: SRL ”Lion-Gri”, SRL ”Renaissance Perfect”, SA ”Cimișlia”, SA ”Barza Albă”, SRL ”Ampelos”, SRL ”Chateau Vartely”, Combinatul de vinuri și divinuri ”Kvint”, SA ”Buket Moldavii”, SRL ”Stroenți”, SRL ”Evrosad”, precum și IMM membre ale Asociației Micilor Producători de Vin din Moldova.
”Spre deosebire de marile companii vinicole din Republica Moldova, multe dintre care sunt cunoscute și apreciate pe piața externă, micii producători nu au posibilitatea de a-și expune vinurile la evenimente de o asemenea amploare. Deși produc vinuri în cantități limitate, acestea sunt foarte calitative. Datorită asistenței financiare a Uniunii Europene și PNUD oferite prin Programul «Susținerea Măsurilor de Promovare a Încrederii», alături de companiile mari, la standul colectiv participă și GŢ «Iurco Roman Petru», ÎI «Ilie Gogu», SRL «Vinaria Nobila», SRL «Equinox», SRL «Vinoteca & Co».
Întreprinzătorii de pe ambele maluri ale Nistrului vor avea posibilitatea să își promoveze vinăriile, să atragă turiști, să facă schimb de experiență, dar și să stabilească relații de colaborare între ei”, a precizat Marina Petrova.
Potrivit CCI, în cadrul programului adițional al expoziției vor fi organizate degustări, master class, întrevederi bilaterale de afaceri, o conferință de presă, Bursa moldo-cehă de contacte de afaceri. De asemenea, în premieră, pentru importatorii și distribuitorii din Cehia va fi desfășurată prezentarea brandului ”Wine of Moldova”.
Potrivit datelor Biroului Național de Statistică al Republicii Moldova, pe parcursul anului 2013 exportul vinurilor moldovenești în Cehia s-a majorat de 2,2 ori comparativ cu anul 2012. De un interes deosebit se bucură vinurile seci tinere, precum și cele de colecție. Republica Cehă este prezentă în top 7 piețe de comercializare a vinurilor moldovenești.
Programul „Susținerea Măsurilor de Promovare a Încrederii” este implementat de PNUD Moldova, în perioada anilor 2012- 2015, cu un buget total de 10,600,000 Euro, acordați de Uniunea Europeană (9,500,000 EUR) și PNUD (1,100,000 Euro). Programul contribuie la promovarea încrederii între ambele maluri ale Nistrului prin implicarea autorităților locale, societății civile, comunității de afaceri și altor părți interesate în activitățile de dezvoltare economică și socială a comunităților locale.