Rata de răspunsuri la mesajele SMS cu caracter fraudulos primite de utilizatorii finali de telefonie mobilă de la numere internaţionale şi persoane necunoscute s-a redus de la 46%, în luna apriie, până la 16%, în luna iunie, arată un raport al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) despre măsurile întreprinse de ANRCETI în comun cu cei trei furnizori de servicii publice de telefonie mobilă (SA “Orange Moldova”, SA „Moldcell” şi SA “Moldtelecom”) în scopul protejării consumatorilor împotriva tentativelor de înşelare a acestora de către escroci prin intermediul telefonului mobil.
În luna mai curent, în legătură cu creşterea semnificativă a numărului de sesizări din partea utilizatorilor de telefonie mobilă, în care aceştia au reclamat faptul că după ce au răspuns la solicitarea de a suna la numere internaţionale necunoscute primite prin mesaje SMS de la persoane necunoscute au pierdut bani sau mai multe minute din cont, ANRCETI a recomandat celor trei furnizori să întreprindă măsuri concrete în vederea contracarării tentativelor de înşelare a clienţilor săi de către escroci şi să fie informată trimestrial despre măsurile luate.
Potrivit ANRCETI, conform informaţiillor prezentate de furnizori, dânşii au desfăşurat campanii de informare a clienţilor săi despre riscurile acestui gen de fraude prin mesaje SMS, prin postarea pe site-urile sale a unor mesaje de atenţionare a utilizatorilor şi prin deschiderea liniilor telefonice gratuite pentru consultarea acestora. Ei au recurs, de asemenea, la blocarea unor centre de expediere a mesajelor SMS frauduloase şi a apelurilor internaţionale suspecte. În urma luării acestor şi altor măsuri, numărul sesizărilor în problema SMS-urilor înşelătoare, parvenite în adresa companiei Orange Moldova, a scăzut de la 879, în luna aprilie, la 165, în luna iunie 2014. Ceilalţi doi furnizori nu au înregistrat, în perioada de referinţă, sesizări de acest gen.
Potrivit autorilor acestor sesizări, escrocii trimit SMS-uri de la numere necunoscute (care par a fi trimise de la persoane apropiate) cu texte de genul: “Dacă poţi, sună-mă, am ceva important să-ţi spun”, “Salut, sună-mă urgent”, etc. Cei care au căzut în capcana infractorilor şi au telefonat la aceste numere au fost taxaţi pentru apelurile internaţionale efectuate, irosind banii sau creditul (minutele) din cont.
ANRCETI atenţionează utilizatorii de telefonie mobilă care recepţionează mesaje de acest gen să le ignore, iar în cazul în care dânşii au nevoie de informaţii suplimentare despre riscurile fraudelor comise prin intermediul telefonului mobil, să sune la telefonul pentru informare al ANRCETI - 080080080. Numărul respectiv poate fi apelat fără plată din oricare localitate a republicii, în zilele de lucru, între orele 8.00 şi 17.00.
ANRCETI va continuia să monitorizeze evoluţia situaţiei la acest capitol şi va lua, în cazurile în care va fi nevoie, măsurile care se impun.
Măsurile întreprinse de ANRCETI în comun cu cei trei furnizori de servicii de telefonie mobilă urmăresc sporirea gradului de protecţie a utilizatorilor finali de telefonie mobilă şi constituie una din componentele campaniei de informare „Cunoaşte-ţi drepturile de consumator al serviciilor de comunicaţii electronice”, campanie lansată de către ANRCETI în februarie curent.
Trimite e-mail | Printeaza
IT
04.08.2014Măsurile de contracarare a tentativelor de înşelare a utilizatorilor finali de telefonie mobilă aduc rezultate pozitive
Comentarii (0)