Trimite e-mail | Printeaza
Economie
02.09.2014

Ponta: Guvernele României și Chinei analizează proiectul unei linii de mare viteză București - Iași - Chișinău

Ponta: Guvernele României și Chinei analizează proiectul unei linii de mare viteză București - Iași - Chișinău

Premierul Victor Ponta a declarat marți că Guvernele României și Chinei analizează realizarea unei linii feroviare de mare viteză pe ruta București-Iași-Chișinău care vine să înlocuiască inițiativa privind unui astfel de proiect pe traseul București-Constanța.

"Proiectul de a avea o linie de cale ferată, pentru că nu este doar trenul, ci este mai ales calea ferată care permite această viteză, este un proiect la care Guvernul Chinei ține foarte mult.

L-a prezentat primul-ministru Li Keqiang anul trecut în vizita de la București nu doar pentru România, ci pentru toate țările din Europa Centrală și de Est. Și acum domnul Rus a intrat în discuții mai avansate pentru că nu se poate face acest proiect pilot pe linia București-Constanța, acolo este coridor european și Comisia Europeană se opune unui nou proiect.

Însă cu ce am propus noi și urmează să avem și studiile de fezabilitate ar fi o linie care să lege București-Iași și mai departe spre Chișinău. Sigur, costurile sunt destul de mari, însă ca un prim proiect pilot pentru Centrul și Estul Europei mi-aș dori ca România să fie prima care să aibă o asemenea linie, iar tehnologia dezvoltată în China s-a dovedit în ultimii ani ca fiind extrem de performantă și extreme de sigură", a declarat premierul român la Beijing, după vizita efectuată marți la Tianjin.

În privința prețului unei linii de mare viteză, respectiv pentru limita maximă de viteză de 350 de km/h, Ponta a spus că prețul mediu este 20 de milioane de dolari pe kilometru.

"Însă eu cred că România are nevoie, nefiind distanțe atât de mari, are nevoie de tehnologia care prevede 200-250 km/h. Ați văzut, pentru București-Constanța, viteza de 160 km/h schimbă fundamental datele problemei", a spus premierul.

Ponta a explicat că proiectul ar urma să fie unul integrat.

"Problema principală este de finanțare pentru că, cu siguranță, nici nu avem noi atâția bani alocați și pentru fonduri europene 2014-2020, avem cu totul vreo șapte miliarde de euro pentru toată infrastructura și cea rutieră și cea navală și cea aeroportuară. Deci, problema, în primul rând este de finanțare și dacă finanțarea vine din China evident că proiectul va fi integrat în acest sens", a declarat premierul, întrebat dacă proiectul include și achiziția de trenuri de mare viteză din China.

Premierul a explicat că a mai discutat cu premierul Li Keqiang, dar și în cadrul reuniunii cu reprezentanții marilor companii chineze, despre stadiul actual al proiectelor pe energie 'grupul 3 și 4 de la Cernavodă, Tarnița, Rovinari și Complexul Energetic Hunedoara'.

"Și să vedem cum putem să ajungem cât mai repede la faza de execuție. Din punctual meu de vedere aceste proiecte care asigură independență energetică pentru România și capacitatea noastră de a avea suficientă energie nu doar pentru țara noastră, pentru Moldova, ci și posibilitatea de a exporta în țările din regiune. Este un proiect strategic, iar în acest moment singurii parteneri care au capacitatea financiară și mai departe, sigur, și cea tehnologică sunt cei din China", a adăugat el.

Premierul a ținut să puncteze că firma chineză cu care se poartă discuții pentru Grupurile 3 și 4 de la Centrala de la Cernavodă deține tehnologia Candu.

"Era în îngrijorat și domnul Băsescu că nu știu chinezii. Compania chineză cu care suntem în discuții avansate pentru Grupurile 3 și 4 este cea care are tehnologia Candu, tehnologia canadiană cu care s-au produs și primele două (reactoare de la Cernavodă — n.r.). Deci, pentru cei care au rămas un pic în urmă trebuie să știe că orice tehnologie vom folosi în aceste proiecte este o tehnologie de cel mai înalt standard și aprobată de UE", a declarat Victor Ponta.

Premierul Victor Ponta, soția sa, europarlamentarul social-democrat Daciana Sârbu, și membri ai delegației oficiale s-au deplasat marți la Tianjin unde au vizitat parcul tehnologic Tianjin și au avut o întrevedere oficială cu primarul orașului Tianjin, Huang Xing Guo.

Deplasarea către Tianjin s-a făcut cu trenul de mare viteză care a rulat cu o viteză de aproape 300 de kilometri la oră, reușind să parcurgă distanța Beijing-Tianjing, peste 125 de km, în 33 de minute.

Vizita a continuat cu o prezentare la parcul tehnologic din Tianjin unde sunt prezente cu unități de producție 300 dintre cele 500 cele mai puternice firme ale lumii din domenii precum IT, componente auto, produse bio, construcții mașini etc. Premierul român a făcut și un tur al fabricii de matrițe pentru automobile, uzină care exportă și în România.

Primarul orașului Tianjin i-a întâmpinat pe înalții oaspeți români, mulțumindu-le că au adus cu ei 'o ploaie de bunăstare', având în vedere că în regiune nu a mai plouat în ultima perioadă. Premierul român a mulțumit pentru primirea făcută și a remarcat dezvoltarea extraordinară pe care regiunea Tianjin a parcurs-o în ultimii ani.

În partea a doua a zilei premierul urmează să fie primit de președintele R.P. Chineze Xi Jinping și să aibă o întrevedere cu Zhang Dejiang, președintele Comitetului Permanent al Adunării Naționale Populare a R. P.Chineze, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al CC al PCC, scrie Agerpres.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus