Trimite e-mail | Printeaza
Economie
15.12.2014

Banca Națională a Moldovei, în parteneriat cu Facilitatea de Dezvoltare a Fondul European pentru Europa de Sud - Est, lansează campania națională privind promovarea plăților fără numerar

Banca Națională a Moldovei, în parteneriat cu Facilitatea de Dezvoltare a Fondul European pentru Europa de Sud - Est, lansează campania națională privind promovarea plăților fără numerar

Astăzi, 15 decembrie 2014, Banca Națională a Moldovei, în parteneriat cu Facilitatea de Dezvoltare a Fondul European pentru Europa de Sud - Est (EFSE DF), lansează campania națională privind promovarea plăților fără numerar. Acțiunea în cauză prevede, în principal, informarea publicului cu privire la avantajele acestor plăți. În acest mod, Banca Națională își propune încurajarea utilizării instrumentelor de plată fără numerar.

Guvernatorul Băncii Naționale, Dorin Drăguțanu, a declarat în cadrul unei conferințe de presă că scopul principal al proiectului este promovarea plăților fără numerar. „Premisa ce a stat la baza lansării campaniei respective este că actualmente, deși numărul cardurilor aflate în circulație este în creștere, preferințele utilizatorilor în mare parte se reduc la extragerea mijloacelor bănești din bancomate cu utilizarea ulterioară a numerarului pentru efectuarea diferitelor operațiuni de plată.

O situaţie similară se înregistrează şi în cazul sistemelor de deservire bancară la distanță de tip internet-banking,  serviciu prestat de majoritatea băncilor comerciale. Deși tot mai mulţi clienţi ai băncilor comerciale devin utilizatori ai acestui serviciu, puțin din ei îl utilizează pentru efectuarea achitărilor la distanță. Și asta în ciuda faptului că băncile licențiate au dezvoltat o serie de produse şi servicii pentru a permite clienţilor să efectueze operaţiuni de plată din ce în ce mai rapide şi sigure. Obiectivul principal al campaniei este de a informa publicul asupra faptului că plățile fără numerar sunt simple, sigure şi comode””, a spus oficialul.

”Fiind un susținător puternic al finanțării responsabile, EFSE DF are plăcerea de a fi partenerul Băncii Naționale a Moldovei în această inițiativă de sensibilizare a opiniei publice cu privire la beneficiile plăților fără numerar. Ne unim eforturile pentru a îmbunătăți nivelul de incluziune financiară și a spori competența financiară a populației din întreaga țară”, , a declarat Monika Beck, Președintele Consiliului de Administratie al EFSE.

Deși cardul de plată este la moment cel mai cunoscut instrument de plată, iar numărul cardurilor aflate în circulație este în permanentă creștere și înregistrează în prezent 1.253.890 unități, doar 60,4 la sută dintre acestea sunt carduri active. E de menționat că, 80% din totalul operațiunilor efectuate în Republica Moldova prin instrumentele de plată respective se reduc doar la extragerea  mijloacelor bănești din bancomate și doar 19,8% sunt realizate în scop de plată, cît ține de valoarea acestora – 94,7 la sută reprezintă retragerile de numerar și doar 5,3% operațiuni de plată. În trimestrul III al acestui an, un deținător de card emis în RM a efectuat în mediu doar 1,35 plăți fără numerar și a accesat un bancomat de 3,8 ori. Pentru comparație, în străinătate utilizarea cardurilor emise în RM pentru efectuarea plăților deține o cotă substanțială și consemnează 92,2% din numărul total de tranzacții de acest gen.

În demararea acestei campanii,  s-a luat în considerare și necesitatea informării despre avantajele utilizării sistemelor de deservire bancară la distanță de tip internet-banking pentru efectuare operațiunilor de plată.

Actualmente, deși majoritatea din numărul total de utilizatori ai acestor sisteme sunt persoane fizice, doar 11% din aceștia utilizează sistemele de deservire bancară la distanță pentru efectuarea operațiunilor de plată, celelalte 89 la sută folosesc internet-bankingul doar în scop informativ referitor la starea contului de plăți deținut și a operațiunilor realizate de pe acest cont.

Același nivel scăzut se atestă și la utilizarea serviciului de debitare directă, care constituie doar 0,22 la sută din totalul operațiunilor de transfer de credit inițiate de către clienții băncilor licențiate.

Potrivit BNM, pe parcursul campaniei de informare, care se va desfășura timp de jumătate de an, vor fi realizate spoturi, emisiuni și interviuri la diferite posturi TV și radio pe tematica instrumentelor de plată fără numerar. La fel, publicul interesat va avea posibilitatea de a accesa și o pagină dedicată acestui subiect pe o rețea de socializare, precum și o pagină online, www.faranumerar.md. pe care se vor regăsi informații utile despre achitările fără numerar.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus