Uniunea Europeană oferă o importantă susţinere reabilitării şi dezvoltării infrastructurii drumurilor din Republica Moldova, prin intermediul fondurilor alocate din Contribuţia Facilităţilor de Investiţii pentru Vecinătate (FIV).
Suportul financiar din partea UE, în valoare de 15 milioane de euro, va fi gestionat de către Banca Europeană pentru Reconstrucţii şi Dezvoltare (BERD). Un Acord de Grant în acest sens a fost semnat astăzi, 5 mai a.c., la Chişinău de către ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Vasile Botnari, şi Julia Otto, director al Oficiului BERD Chişinău.
Ministrul Transporturilor Vasile Botnari a declarat după semnare că aceasta investiţie importantă vine să susţină eforturile autorităţilor de a îmbunătăţi calitatea reţelei naţionale de drumuri. "O reţea de drumuri dezvoltată este esențială pentru creșterea economică și îmbunătățirea calităţii vieţii oamenilor din Moldova. Ne așteptăm că prin asemenea investiţii susţinute de parteneri europeni vom schimba esenţial situaţia de pe drumurile din ţară şi ne vom apropia şi mai mult de Uniunea Europeană”, a spus Vasile Botnari.
Ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova, Pirkka Tapiola, prezent la eveniment a subliniat, la rândul său, că "UE este bucuroasă să sprijine în continuare Programul de reabilitare a rețelei de drumuri din Moldova, program care deja a adus schimbări vizibile în ultimii ani . Prin aceste acţiuni, pe care le realizăm în cooperare cu partenerii noștri de la BERD, aduc mai multe oportunități pentru dezvoltarea comerţului intern şi extern al Republicii Moldova şi, respectiv, contribuie la îmbunătăţirea calităţii vieţii oamenilor”.
Julia Otto, director al Oficiului BERD Chişinău, a subliniat că, datorită amplasamentului geografic, dar şi apropierii de UE, drumurile din Moldova devin tot mai importante nu doar pentru dezvoltarea economică a țării, dar şi pentru întreaga regiune . „Drumuri mai bune în Moldova vor contribui la o dezvoltare mai dinamică a economiei în regiune, deoarece vor aduce producătorii mai aproape de piețele lor de desfacere, iar oamenii vor ajunge mai rapid şi în mai mare siguranţă la destinaţiile dorite”, a punctat directorul Oficiului BERD Chişinău.
Cele 15 milioane de euro provenite din grantul european vor fi utilizate pentru construcţia variantei de ocolire la Bahmut cu o lungime de 6 km, pe drumul naţional R1 Chişinău – Ungheni - Sculeni - frontiera cu România, şi a variantei de ocolire la Vulcăneşti, cu lungimea de 8,5 km pe drumul naţional M3 Chişinău – Giurgiuleşti - frontiera cu România.
Lucrările la drumurile de ocolire vor include construcţia unor terasamente noi, a podeţelor, a sistemelor de colectare şi evacuare a apelor, relocarea utilităţilor, instalarea indicatoarelor rutiere şi a marcajelor rutier. Partea carosabilă a drumurilor de ocolire va fi alcătuită din 2 benzi de circulaţie, cu o lăţime de 7 m. De asemenea, pe drumul de ocolire a or. Vulcăneşti va fi construit un pod peste râul Cahul cu lungimea de aproximativ 40 de metri.
Potrivit MTID, construcţia celor două drumuri de ocolire are ca scop reducerea costurilor operaţionale de transport pentru utilizatorii drumului cu până la 15 %, crearea condiţiilor de confort şi siguranţă rutieră pe drumurile publice.